StoryEditor

Stroj budúcnosti. Slovák prekonal špičky USA

17.09.2009, 00:00
Prečo nie. Pamätáte si na Piaty Element? Bruce Willis nasadne do »auto-lietadla« zaparkovaného vo vzduchu pred svojím oknom a letí zachraňovať Millu Jovovich. Pre bežného človeka absolútne sci-fi. Pre Štefana KLEINA z Nitry reálna záležitosť, ktorú sa o pár rokov chystá uviesť do praxe.

Aj keď, samozrejme, na to, aby sme parkovali vo vzduchu pred oknom, si pravdepodobne budeme musieť počkať ešte dlhšie. Vízia, že onedlho budú ľudia bežne vlastniť športové autá, ktoré sú za dvadsať sekúnd schopné pretransformovať sa na lietadlo, je však úplne reálna. Kým to neuvidíte na vlastné oči, neuveríte.

 


 

UČITEĽ PÁNA BUGATTIHO
Štefana Kleina sme po chvíli hľadania v nitrianskom podhradí našli v jeho záhrade, ako inak, s polystyrénovým modelom nejakého záhadného prístroja. Usadil nás k stolu pod stromom. Nečudo, že v takomto prostredí sa mu dobre rozmýšľa nad dopravnou revolúciou.
Okrem progresívneho dizajnéra je Klein šéfom oddelenia dopravného dizajnu na Vysokej škole výtvarných umení, ktorý sám založil a je jediný svojho druhu v strednej Európe.
Z jeho "akademickej dielne“ už okrem iného vyšli také osobnosti ako dizajnér automobilky Ford Boris Ferko alebo Boris Grel z Volkswagenu a kariéru tu začínal tiež dizajnér Bugatti Veyron Jozef Kabaň. Nepredstavujte si však žiadneho roztržitého profesora. Klein stojí nohami pevne na zemi, aj keď tak svojsky - s hlavou poriadne vysoko v oblakoch.

MOTOCYKEL Z BAMBUSU
Po úvodných slovách otvára notebook a ukazuje nám projekty, na ktorých v minulosti pracoval. Motorová kolobežka, alpský bager, či dokonca ekologický motocykel z bambusu. "Študoval som dve vysoké školy - technickú a potom dizajn na Vysokej škole výtvarných umení. Baví ma projekt nielen vymyslieť a nadizajnovať, ale ho aj celý zostrojiť.“
Vizionárske vlohy a schopnosť pozerať sa na veci z odlišného uhla pohľadu nie sú náhoda. "Ja som mal veľmi atypické detstvo. S otcom sme konštruovali rôzne stroje - nie s komerčným cieľom, ale len tak, pre zábavu. Otec mi vždy hovoril: ,Nekupuj si také hračky, aké majú všetky ostatné deti. Urob si nejakú sám.‘ A to mi ostalo doteraz,“ vysvetľuje.
Takáto výchova ho pravdepodobne doviedla až k zostrojeniu aeromobilu. "V čase tesne po revolúcii panovala u nás veľká eufória. Mal som akurát robiť diplomovku a prvé, čo mi napadlo, bolo, že odteraz už Európa bude fungovať úplne inak. Všetko bude otvorené a cestovanie autami je otrava. Tak nejako vznikla myšlienka vytvoriť aeromobil.“

OSVIETENIE V LYONE
Aeromobil číslo jeden s pôdorysom automobilu a rozpätím krídel 2,5 metra teda Štefan Klein nadizajnoval ako tému svojej diplomovej práce na Vysokej škole výtvarných umení. Vizualizácia mu však, samozrejme, nestačila, a tak stroj svojpomocne skonštruoval.
Potom ho naložil na príves a autom sa spolu so svojím výtvorom vydal na stáž do Francúzska. "Po ceste sme zablúdili do historického centra Lyonu. A keď krídla z aeromobilu zhadzovali ľuďom zo stolov šálky s kávou, prišiel som na to, že asi budem musieť vytvoriť koncepčne úplne iný stroj. Tak mi napadlo vytvoriť transformujúci sa objekt."

JEDNODUCHO AEROMOBIL
Dnes je už na svete aeromobil dva. Vyzerá ako hypermoderné športové auto, až na to, že má vysúvateľné krídla. "Chcel som, aby to bol stroj, ktorý evokuje rýchlosť, dynamiku, niečo atypické, ale zároveň komfortné. A hlavne, aby sa človek mohol úplne autonómne dostať z bodu A do bodu B.“
Sledujeme video: náš hostiteľ na ňom brázdi ulice Nitry a ľudia na chodníkoch vyzerajú, akoby rozmýšľali, či na raňajky nepožili nejaké omamné látky. Stroj je schopný lietať do rovnakej výšky ako bežné lietadlá. Je to teda viac auto alebo lietadlo? "No, má to štyri kolesá a charakter športového auta. Zároveň to však má krídla a funkcie plnohodnotného lietadla. Ja sa na to však nepozerám ani ako na auto, ani ako na lietadlo, ale ako na úplne novú kategóriu dopravného prostriedku - jednoducho aeromobil.“

 

 

LIETAJÚCA DYNASTIA
Vzťah k lietaniu zdedil Klein po otcovi. "Môj otec bol inžinier - konštruktér a veľmi tvorivý človek. Spolu sme tvorili lietajúce stroje, lietajúce sánky a podobne. A potom sme ich, samozrejme, aj testovali. Dedo bol takisto letec. Zaujímavé je, že lietať začal v roku 1920, čo je len desať rokov po Wrightovi. V podstate stál pri zrode letectva.“
Neskôr len tak mimochodom spomenie, že jeho brat je jediný Slovák, ktorý na ľahkom dvojmotorovom lietadle Piper Seneca preletel Atlantik: z Floridy do Londýna. Pýtame sa, že či ho len tak pustili, keďže to nie je práve štandardné. "Ále, v Amerike sa veľmi nepýtajú. Dali mu neoprén a vyštartoval,“ smeje sa. Medzitým sa v záhrade niekoľkokrát ukáže 17-ročný chlapec. "To je môj syn. Nemusím vám hovoriť, že ten lieta tiež. Už od štrnástich. Minulý víkend sa boli s mojím synovcom previezť na lietadle v Chorvátsku.“

CESTA BEZ POLICAJTOV
Stále si však nevieme predstaviť, že by v budúcnosti bežní ľudia len tak poletovali vo vzduchopriestore. "A čo je na tom? Veď už dnes je pre mňa jednoduchšie dopraviť sa z Nitry do Košíc lietadlom ako autom. Všade je plno áut, o policajtoch ani nehovorím. A vo vzduchu je prázdno,“ hovorí položartom. "Ale teraz vážne. Na jednej konferencii v USA som sa dozvedel, že v NASA (Národný úrad pre letectvo a vesmír v USA) už pripravujú tzv. Personal Transport System - čo znamená, že vzduch sa stane takým istým médiom na osobnú dopravu, ako sú teraz cesty. Toto ma ako dizajnéra napĺňa inšpiráciou. Okrem toho, dnes s pomocou moderných technológií, ako sú GPS a mobily, je navigácia vo vzduchu oveľa jednoduchšia. Stačí jeden telefonát a let máte povolený.“

"PIATY ELEMENT“ SA BLÍŽI
Kleinov projekt má predbežne podporu dokonca aj na akademickej pôde. "Je to reálne, no na to, aby to mohlo fungovať, je potrebné zvládnuť nielen technickú stránku, ale i legislatívu a treba splniť podmienky riadenia leteckej prevádzky. Je pravda, že v NASA takéto systémy už vyvíjajú a podľa môjho názoru Klein už NASA predbehol v tom, že neostal pri vizualizáciách, ale hybridný stroj aj skonštruoval,“ hovorí vedúci Katedry leteckej dopravy na Žilinskej univerzite Antonín Kazda.
Po dvoch hodinách rozhovoru sme presvedčení, že Piaty Element už nie je len sci-fi. Zisťujeme, že tá polystyrénová maketa na stole je model Aeromobilu 3, ktorý bude dokončený do roka a pripravujú sa podklady na jeho legalizáciu. Stáť bude asi toľko ako luxusné športové auto. Máme pocit, že stojíme pri zrode niečoho absolútne unikátneho. "Ja neviem, to musia posúdiť iní. Čoskoro vyrobíme prototyp a budúcnosť ukáže,“ uzavrel Klein.

Významné dizajny Štefana Kleina

Lokomotíva
V roku 1996 navrhol na žiadosť akciovej spoločnosti Martinská Mechatronická úplne nový dizajn karosérie lokomotívy tzv. sendvičovej konštrukcie z kompozitných materiálov. Veľkou inováciou bolo rotačné ergonomické pracovisko rušňovodiča v strede lokomotívy so zabudovanými kamerami. Lokomotívu doteraz považuje za svoje najväčšie dielo.

 

Alpský bager
Veľmi výkonný bager, ktorý umožňuje prácu v najextrémnejších podmienkach - napr. v riekach, kopcoch, dokonca zavesený na lane ako pavúk. Kleinov dizajn vyrába vo Švajčiarsku firma Menzimuck a patrí medzi jeho komerčne najúspešnejšie projekty.

 

 

Trojkolka
Prototyp miniatúrneho mestského vozidla s elektrickým pohonom a dojazdom okolo 80 km, určeného najmä na prepravu v mestách s vysokou hustotou premávky. Klein prišiel na túto alternatívu, keď sa nevedel rýchlo prepraviť v bratislavských zápchach z rektorátu do ateliéru. Trojkolka zaujala aj švajčiarskych investorov, ktorí boli u Kleina na návšteve, rozhodli sa vývoj financovať a projekt je v štádiu spustenia overovacej série.

 

 

Micro jet alebo "lietajúci oblek“
Tento projekt je zatiaľ len vízia, ale už existuje model jedna k jednej, ktorý sa bude čoskoro testovať ako model. Micro jet je niečo medzi vetroňom a závesným klzákom umožňujujúcim prepravu na streche auta alebo v ruksaku, ale s výkonom porovnateľným s výkonom moderných vetroňov. Pomocná turbína na chrbte by mala umožňovať nezávislý vzlet.

menuLevel = 2, menuRoute = style/preco-nie, menuAlias = preco-nie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
09. máj 2024 03:59