25.04.2016, 10:30

Dostal som sa až k oscarovým filmom, hovorí Slovák Valovič v prečo nie?!

Vladimír Valovič
Zdroj: HN/Pavol Funtál

Od začiatku vedel, čo chce robiť. A práve to ho doviedlo do renomovaných filmárskych štúdií, kde robil na úspešných hollywoodskych blockbusteroch aj na oscarových filmoch. Rodák z Handlovej VLADIMÍR VALOVIČ sa vo svete vizuálnych efektov pohybuje už osem rokov a viac. Ako ďalšia kariéra ho láka možnosť odovzdávania svojich skúseností mladým. Aj Slovákom.



Ako to, že sa z priemerného Handlovčana nestal raper, ale tvorca filmových efektov?

No aj ja som s rapom začínal, ale nepokračoval som. (Smiech) Prenechal som priestor iným, ktorí boli v tom lepší, a ja som sa vydal svojou vlastnou cestou, cez grafiku až po filmové efekty. Keďže som vedel, čo chcem robiť, našiel som si spôsob, ako sa na to naučiť, a odvtedy sa tomu venujem.

Kedy ste však zistili, že sa chcete venovať grafike?
Prvou grafikou, ak sa to tak dá nazvať, boli kresby komiksov, ninja korytnačky, Spiderman a podobne. Neskôr na strednej škole som denne kreslil grafity. To ma dostalo k programu Photoshop a od 16 rokov sa v ňom prakticky dodnes zdokonaľujem. Začínal som, hneď po vojne, v Bratislave ako grafik v obchodných novinách, kde som mal na starosti tvorbu grafických inzerátov, logá a podobné kreatívne výtvory. No počas práce v hoteli v Anglicku v roku 2005 som našiel v jednom grafickom časopise školu, ktorá sa zameriava na vizuálne efekty. Zaujalo ma to. Od roku 2007 som s nimi komunikoval a o rok nato som tam pol roka študoval. Bol to komplexný kurz zameraný na vizuálne efekty, ktorý dodnes ešte splácam. A s niektorými spolužiakmi z toho kurzu sa doteraz stretávame.

Efekty Vladimíra Valoviča
Zdroj: archív Vladimíra Valoviča


Ako ste sa potom dostali do prvých štúdií?
Aj keď som skončil školu v Londýne, prvé filmové štúdio, kde som po jej absolvovaní nastúpil, bolo UPP v Prahe. V tých časoch v Londýne tvrdo udrela kríza a prejavila sa aj vo filmovom priemysle, preto som dočasne skúsil šťastie v Prahe. Tam som mal možnosť robiť na filmoch ako Pandorum, Hon na čarodejnice, Kuky se vrací či iných.

Vaša cesta k oscarovému filmu Gravitácia už potom nebola veľmi dlhá.
Bol to bežný postup. Napísal som do štúdia Framestore, kde som mal záujem pracovať ako compositor, na základe telefonického pohovoru mi ponúkli film Gravitácia a následne Lincolna. Na Gravitácii som najprv odmietol robiť šesť alebo sedem mesiacov z osobných dôvodov a dal som prednosť filmu Lincoln so Stevenom Spielbergom. Keď sme Lincolna dokončili, mal som možnosť pomáhať na Gravitácii približne dva týždne. O dva roky, v roku 2014, som už bez pohovoru išiel robiť na hite Strážcovia Galaxie, čo bolo čisto náhodou dva týždne po odovzdávaní Oscarov za rok 2013, kde Gravitácia získala sedem Oscarov, aj za vizuálne efekty.

Stretávali ste režiséra filmu Alfonsa Cuaróna pri práci?
Nikdy som sa s ním nerozprával, ale stretával som ho takmer denne. Pamätám si, že vo svojej strižni, ktorá bola asi dva metre od môjho stola, vždy veľmi búchal dverami. A keď strihali, triaslo sa celé štúdio, pretože to mali pustené naozaj naplno. No keď si predstavíte, že v Gravitácii boli raketové motory a podobne, bola to sila. (Smiech)

Bola teda Gravitácia snímkou, ktorá vám pomohla v renomé?
Pri mojej práci nie je dôležité, na akých filmoch pracujete. Názov filmu nehrá pri prijímaní žiadnu úlohu. Sú to skôr skúsenosti, schopnosti a osobné odporúčania od ľudí, s ktorými som robil. A portfólio záberov z projektov, ktoré som robil, je tiež dôležité, aby som ukázal, aké techniky ovládam a čo všetko som schopný vyrobiť.

Práca na filme Lincoln
Zdroj: archív Vladimíra Valoviča


V Spielbergovom Lincolnovi je vaším dielom napríklad budova Kapitolu. Ľudia však často netušia, že aj pár sekundový záber trvá vyrobiť niekoľko mesiacov.
Mal som ho v dvoch záberoch. Jeden statický s davom ľudí, ktorí vyhadzujú klobúky, a v druhom sa kamera hýbala a utekal v nej herec. Bola to super práca. Na oboch som strávil dokopy asi dva mesiace a vo finále nemali viac ako 15 sekúnd. Celý proces závisí aj od klientov, ale aj od druhu záberu. Niektoré náročné veci trvajú dlho, lebo sa nedá v prvej verzii urobiť hneď finálna. Inokedy zase aj jednoduchú vec komentuje a mení klient aj 300-krát, takže potom sa to natiahne. Určite je to detailná práca a hráme sa s takmer každým jedným pixlom. Lincoln bol skvelý a prejavili sa tam talent a profesionalita Stevena Spielberga. Presne vie, ako má celý proces fungovať, a nič nenechá na náhodu. A hlavne už od začiatku má jasnú predstavu o tom, čo chce.


Celý rozhovor nájdete v časopise prečo nie?!, ktorý je len dnes vložený v HN.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.