20.03.2016, 16:43

Najlepší model na svete je zo Slovenska. Motivuje ma zárobok, tvrdí

Filip Hrivňák a Kate Moss. Snímka: Exit model management

Kamera beží a striedajú sa pred ňou modelky a modeli doslova z celého sveta. Každý vo svojej rodnej reči hovorí, čo je láska. „Láska je zmysel,“ zaznie v slovenčine a uhrančivým pohľadom sa do kamery pozrie slovenský model Filip Hrivňák. Kampaň francúzskeho domu Givenchy sa objavila v decembri a prezentovala modely na sezónu jar a leto. A bola len jedna z mnohých, v ktorej sa za posledné mesiace objavil náš úspešný model. Za posledný rok sa objavil v siedmich veľkých kampaniach, a preto si podľa models.com vyslúžil titul najlepší model na svete podľa počtu kampaní.

„Minulý rok robil päť kampaní, teraz má vonku dve. Filip je na úrovni topmodela, tak vysoko ako sa dá. Už nechodí s bookmi na kastingy, len sa niekedy ukáže novým klientom," vysvetlila Dominika Svetíková z agentúry Exit model management, ktorá bola pri jeho začiatkoch pred tromi rokmi. Aj keď ona o ňom trošku pochybovala, návrhár Lukáš Kimlička hneď vedel, že raz bude hviezdou. A stalo sa. Mladý Košičan, ktorý roky hrával profesionálne hokej, sa modelingu začal venovať po zranení. „Bol to nápad mojej kamarátky, bývalej modelky, tak som napísal do pár agentúr,“ spomína na začiatky, „v hlave mi vždy zostanú asi tie prvé veľké veci - prvá kampaň vôbec pre Versace, prvá veľká prehliadka pre Givenchy. A tiež titulka Vogue." Tú fotil s momentálne najrenomovanejšími fotografmi na svete duom Mert&Marcus a v zahraničí s nimi spolupracuje asi najradšej. „Z návrhárov je to určite Riccardo Tisci z Givenchy, s ktorým som začínal a spolupráca pokračuje dodnes," dodáva.

Aj podľa Svetíkovej je Filip ten typ modela, s ktorým všetci spolupracujú veľmi radi, preto je aktuálne v tejto brandži veľmi obľúbený. „Páči sa mi na ňom, že má od rodičov vštiepené hodnoty, je to charakter, je inteligentný, vie kedy je dobré byť ticho a kedy nie, má práve to niečo, čo by mal správny model mať." A plusom je tiež to, že svoje úspechy príliš neprežíva, nepozná všetkých v brandži, nefotí sa s každým billboardom. Motivuje ho zárobok a robiť to chce dovtedy, pokiaľ bude o neho záujem. Potom sa chce mladík, ktorého najbližšie čaká mesiac v New Yorku, venovať podnikaniu.


Filip ale nie je sám

Lenže nie je sám. „Prví slovenskí modeli začínali v 90. rokoch, keď to nebolo ešte také ,trendy‘. Cestovali po celom svete a zarábali, len sa o tom tak nehovorilo ako teraz,“ vysvetľuje Lenka Herichová z agentúry MManagement, v ktorej sa začali modelom venovať už pred rokmi, pretože majiteľ Miro Šimonič, zastupujúci aj Adrianu Sklenaříkovú, sa v mladosti sám venoval modelingu a chcel svoje skúsenosti odovzdávať ďalej. „Dopyt po modeloch bol vždy. U nás však doba teraz praje mladým návrhárom, ktorí tvoria aj pánske kolekcie, takže pozornosť sa tým viac upriamuje aj na mužských zákazníkov. A na modelov,“ dopĺňa Herichová.

Stále menej ako ženy
Ich zárobky sa však ženským nevyrovnajú, tvoria asi len pätinu. A tiež ich manažment je odlišný. Súhlasí aj Barbora Beljaková z agentúry Elite model management, v ktorej sa začali venovať mužskej divízii len pred rokom a pol. „Dôležité je mať veľmi dobrú agentúru v zahraničí, potom je to už na každom zvlášť,“ dopĺňa.

Na móla či nadživotné bilbordy v Miláne, kde je momentálne Filip Hrivňák, je niekedy pomalší, niekedy až raketový nástup. „Začína sa samozrejme tým, že sa im nafotí book, naučíme ich chodiť, vystupovať, komunikovať s klientmi. Keď vidím, že model má potenciál a je pripravený, ponúknem ho najskôr casting directorom, ktorí majú priamo na starosti prehliadky a kampane,“ hovorí Dominika Svetíková, bookerka z Exit model management, kde mužskú divíziu zakladali pred tromi rokmi. A to bol aj prípad Filipa Hrivňáka či Jakuba Pástora. „Ak sa to ale nepodarí touto cestou, čo nie je katastrofa, potom im hľadám agentúry vo svete, ktoré ich zastupujú a ktoré majú väčší dosah na tamojšiu klientelu."

Prestíž viac ako peniaze
Každý model má svoj denný rating, a preto aj agentúry vedia, ako ho „zobchodovať“. „Je suma, pod ktorú nejdeme, keď je záujem veľký alebo rokujeme, na aké to bude použitie, pri akej značke a na ako dlho. Nie je totiž dobré byť dlho pri jednej značke, aby model nebol spájaný len s jednou značkou, s jedným fotografom a pod., to treba opatrne,“ dopĺňa Svetíková. Všetky tri sa však zhodujú, že módne prehliadky alebo kampane pre svetové značky nie sú o peniazoch, ale o prestíži. Treba si tým prejsť, aby ich potom chceli aj módne reťazce, ktoré platia veľa. A osobitná klauzula v zmluvách je Instagram. „V Amerike je to hotové šialenstvo, modela sú schopní si booknuť len na základe toho, koľko má followerov, a pri niektorých značkách je jasné dané, čo a kedy by bolo dobré ,postnúť‘ fanúšikom. Ale v Miláne to napríklad neriešia,“ dodáva Svetíková. A módne expertky sa zhodujú ešte v jednom. Rozhodujúci už dlho nie je len vzhľad a to sa nikdy nezmení. Model musí mať osobnosť, charizmu, vystupovanie – proste full package.“


Pozrite si príbehy aj ďalších úspešných modelov, ktoré boli uverejnené vo februárovom čísle magazínu prečo nie?! Aktuálne číslo nájdete už zajtra vložené v HN.

prečo nie?! marec baner



Jakub Pástor

„Jakuba nám dohodil kamarát. Jednej agentke z Paríža sa hneď zapáčil, začala ho reprezentovať a v aktuálnej sezóne ho bookla exkluzívne na prehliadku značky Prada, čo je pre začínajúceho modela naozaj veľký úspech. To bolo pred tromi rokmi. Potom sa to len nabaľovalo a pre veľa klientov je stále veľmi zaujímavý, čo je pre neho naozaj dobré,“ spomína na začiatky Jakuba Pástora jeho bookerka z agentúry Exit model management Dominika Svetíková. Po prehliadke Prady sa hneď prešiel po móle aj v modeloch Valentina či Johna Galliana. Mladík netradičného vzhľadu študoval angličtinu a svoje pôsobenie v módnej brandži chce určite využiť aj v budúcnosti. „Ľudí od módy pozná, orientuje sa a so svojim podnikateľským duchom myslí aj na budúcnosť,“ dodáva Svetíková. To, že módu a veci s ňou spojené sa zaujíma už dlho, potvrdil aj sám.


Jakub Pástor. Snímka



„Rozhodol som sa to vyskúšať, aj keď istý čas trvalo, kým som sa odhodlal, nakoľko som nebol svojím vzhľadom až natoľko presvedčený." Dnes má vo svojom portfóliu spolupráce s takými módnymi domami ako Salvatore Ferragamo, Vivienne Westwood, Fendi.  „Po pár rokoch strávených modelingom, viem odhadnúť, čo odo mňa klienti očakávajú a naopak. Takisto som sa naučil, že ak človeku chýba osobnosť či dravosť a na druhej strane pokora, tak to ďaleko nedotiahne ani s tými najdokonalejšími črtami a postavou." Cení si každého, kto robí svoju prácu naplno a s istou dávkou entuziazmu. „Mám radosť z každého jedného ´džobu´, či ide o fotenie alebo prehliadku a spokojny klient je pre mňa zárukou toho, že to, čo robím, robím dobre. Chcel by som to robiť minimálne tak dlho, kým ma to bude profesionálne a osobnostne napĺňať.“


Krištof Králik
Dvadsaťtriročný mladík odštartoval modelingový boom na Slovensku, keď sa mu začal venovať pred štyrmi rokmi. Ako prvý slovenský model robil prehladku pre veľké mená ako Givenchy, Armani, Dolce & Gabbana, DSquared. Dnes fotí pre známe časopisy: Marie Claire, Dolce Vita, Cosmopolitan, Tush, GQ, Men's Health, Hercules. Aktívne sa venuje crossfitu, miluje rýchlu jazdu na motorke, filmy, knihy a kaktusy. Kvôli modelingu precestoval celý svet, žil v Miláne, Paríží, New Yorku, L.A a momentálne je v Londýne. „Hlavným dôvodom prečo som sa to odvážil vôbec vyskúšať, bolo, že ma veľa ľudí presviedčalo, že na to mám. Dlho som tomu vzdoroval, no povedal som si, že nemám, čo stratiť,“ tvrdí Krištof s tým, že najväčšia zmena pre neho nastala v životnom štýle, teda v tom, že si zarába takýmto spôsobom. Najviac si cení asi poslednú prehliadku pre Versace na Fashion weeku v Miláne, ktorá na neho naozaj zapôsobila. „Z mojej skúsenosti viem povedať, že čím väčší klient, tým príjemnejšie prostredie na prácu." Konkurenciu ale ako príťaž nevníma. „Keďže každý je svojím spôsobom jedinečný, tak je to konkurencia len podľa toho, ako sa človek nastaví. Odkedy som ale začal, tak modelov pribudlo, preto by som mohol povedať, že konkurencie je viac, ako bolo,“ dopĺňa s tým, že modeling chce robiť tak dlho, ako to pôjde.

Vidieť ho môžete aj v našom najnovšom módnom editoriáli. V aktuálnej kolekcii Fendi sme ho fotili do marcového čísla magazínu prečo nie?!, ktoré nájdete zajtra vložené v HN.

Krištof Králik. Snímka



Simon Čellár
Mladý Bratislavčan začal s modelingom len minulý rok a už zožal nejeden úspech. Fotenia pre magazíny, práca a prehliadky v Miláne. Okrem modelingu stíha študovať manažment a veľa času trávi vo fitnescentre a na crossfite. “Ponuky som dostával aj predtým, ako som začal, ale až postupne som sa rozhodol, že to vyskúšam, aj keď som nevedel do čoho idem. Teraz som vyzretejší, viem, ako to v týchto kruhoch chodí.“ Podľa svojich slov sa vyslovene nestretol s niekým, s kým by sa spolupracovalo zle. „Ale keby som si mal vybrať, bol by to asi fotograf Michal Hudec. Za krátky čas fotenia dokázal urobiť asi moje najlepšie fotky,“ vysvetľuje s tým, že si veľmi cení najmä svoj prvý úspech. "Bolo to fotenie na obálku časopisu Vangardist. A v ten týždeň som fotil hneď dve titulky.  Veľmi som sa z neho tešil."

Simon Čellár. Snímka




Konkurencia je podľa neho veľmi veľká. „Každý rok prichádzajú nové tváre. Ja si z toho hlavu nerobím, bez práce určite nie som. Pokiaľ na to budem mať, budem zarábať a bude ma to baviť, tak nevidím dôvod s tým prestať. Čo bude potom nemám ešte premyslené. Mohlo by to však byť niečo v oblasti gastronómie. Chcel by som vlastniť bar alebo reštauráciu. Prípadne niečo v ekonomickej oblasti,“ dáva Simon, ktorý sa objavil aj v našej minuloročnej módnej story Balmain for H&M‎.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.