StoryEditor

Československá legenda sa vracia. A vzkriesili ju Slováci

27.03.2015, 23:00
Pred vojnou bola svetovým textilným gigantom. Dnes značka Nehera vstáva z popola a opäť mieri na výslnie – medzi luxusné módne ikony.

Píše sa rok 1923 a v českom Prostějove mladý vyučený zámočník zakladá spoločnosť Nehera a spol. Tými spoločníkmi sú jeho otec a dvaja známi. A oným začínajúcim podnikateľom Jan Nehera. Vtedy ešte málokto tuší, že čoskoro sa oblečenie s touto značkou bude predávať na troch kontinentoch.

O deväťdesiat rokov sa meno Nehera skloňuje opäť. No tentoraz ako nová luxusná značka, ktorá štartuje prezentáciou na prestížnom Parížskom týždni módy. Čo tieto dve Nehery spája a rozdeľuje? Čítajte ďalej.

Baťa módy

Vráťme sa ešte do dvadsiatych rokov minulého storočia, do čias prvej Československej republiky. Do obdobia, keď útrapy 1. svetovej vojny začínajú blednúť v radovánkach, ktoré prináša mier a ekonomický rast. Potenciál doby si očividne uvedomuje aj vtedy len 24-ročný Jan Nehera. S deviatimi zamestnancami a 50 krajčírkami a krajčírmi vyrába pánske a detské oblečenie, ktoré predáva ďalej obchodníkom. Darí sa mu. Okrem toho má pred očami ďalšieho mladého a ambiciózneho podnikateľa. Navyše skúsenejšieho.

Tomáš Baťa má v tom čase za sebou už ťažké začiatky, stáž v Amerike, 112 predajní po celom Československu a vyše 5 000 zamestnancov. Jan Nehera sa nechal inšpirovať – cenami končiacimi deviatkami, výpredajmi a najmä silou reklamy a propagácie. Práve vďaka nej sa mu podarilo prečkať aj náročné obdobie veľkej hospodárskej krízy. Takže kým mnohí ledva prežívali, Nehera v roku 1931 s veľkou pompou a heslom „od výrobcu priamo k spotrebiteľovi“ otvára v Prahe prvú samostatnú predajňu.

Dvesto nohavíc denne

Ďalej to pokračuje takmer ako vo vzorovom americkom sne (mimochodom, aj Nehera sa medzičasom vybral za oceán po „rozumy“) – o päť rokov neskôr už otvára filiálky vo Švédsku, v Nórsku či v Afrike a firma zarába neuveriteľných dvadsať miliónov korún mesačne. Ani 2. svetová vojna mu v počiatkoch veľmi neubližuje, skôr naopak. V roku 1940 zakladá novú továreň v Trenčíne (z nej vznikla napríklad aj neskoršia Ozeta), z ktorej denne „odíde“ dvesto nohavíc. Okrem toho sa mu podarí získať verejnú zákazku pre armádu, takže sa šije ostošesť.

Podobne ako Baťa aj Nehera si vychováva pracovný dorast vo vlastných školách, stavia internáty a ubytovne pre zamestnancov. No republika, v ktorej začínal, sa mu stáva osudnou. Hneď po vojne mu firmu znárodnia a on odchádza do marockej Casablancy. Keď v roku 1958 zomiera, nemá ešte ani šesťdesiat. Odevné impérium, ktoré vybudoval, však pokračuje vo forme štátnych odevných závodov v socialistickom Československu.


Jan Nehera (vľavo) vybudoval odevné impérium, ktoré prekročilo hranice Československa. Snímky: archív
 

Vzkriesenie legendy

Prejde dlhých štyridsať rokov. Z Československa sú dve republiky a divoké deväťdesiate roky kosia firmy po desiatkach. Mladý Slovák Ladislav Zdút si necháva registrovať značku Nehera SK. „Spočiatku to bola skôr len taká myšlienka a obdiv k niekdajšej Nehere, ako zámer založiť odevnú firmu,“ spomína jeho manželka Bibiána Zdútová. Trvalo to ešte niekoľko rokov, kým rozhodnutie dozrelo a začala sa písať nová kapitola Nehery.

„Hneď na začiatku treba upozorniť, že nie sme tá istá značka,“ prízvukuje Zdútová. „No prvorepubliková Nehera je pre nás veľkou inšpiráciou a veľmi ju obdivujeme. Pretože v tom čase bolo Československo naozaj na špici v textilnej výrobe. Nehovoriac o tom, že Jan Nehera bol veľký inovátor.“

Nová, slovenská Nehera, oficiálne vznikla až pred dvoma rokmi. Podľa Bibiány Zdútovej potrebovala myšlienka novej značky dozrieť. Od začiatku existencie bol totiž jasne nastavený cieľ: vytvoriť luxusnú módnu značku, ktorá bude fungovať na medzinárodnej úrovni. „Museli sme získať skúsenosti a vytvoriť schopný tím,“ vysvetľuje výkonná riaditeľka spoločnosti.

Z Paríža do sveta

To bol celkom náročný oriešok – aj absolútnemu laikovi totiž musí byť jasné, že na Slovensku ľudia s medzinárodnými skúsenosťami v top módnom priemysle nerastú ako huby po daždi. Prvou veľkou posilou bol Francúz Samuel Drira, ktorý je dnes kreatívnym riaditeľom Nehery. Ako sa podarilo štylistu a poradcu takých značiek ako Hugo Boss, Hermès či The Row presvedčiť, aby sa stal tvárou novovznikajúcej? „Pravdepodobne má rád výzvy a dobrodružstvo,“ smeje sa Bibiána Zdútová. „Ale, myslím si, že je len dobré, keď sa stretnete s ľuďmi, ktorí hľadajú presne to, čo im viete ponúknuť.“

Samuel Drira sa očividne výzvy nebál, práve naopak. A Nehera rozhodne nechcela zostať lokálnou značkou. Preto s prvou kolekciou zamierila rovno... do Paríža. „Pokiaľ chcete vybudovať niečo podobné, jednoducho musíte myslieť globálne,“ dôvodí výkonná riaditeľka.


A takto vyzerá slovenská Nehera dnes. Tri modely z kolekcie jeseň/zima 2015. Snímky: archív Nehery

A čo povedal na tento slovenský „nápad“ svet? Zatlieskal. „Prvé ohlasy boli veľmi dobré a čo nás teší, tie po uvedení druhej kolekcie (jeseň/zima 2016) tento rok boli ešte lepšie. Nie je to zvyčajné už po druhej sezóne, ale o to viac nás teší, ak sú odborníci aj médiá prekvapení vysokým štandardom.“

Luxus: Made in Slovakia

Aká teda vlastne je nová Nehera? „Moderná, experimentujúca, no zároveň nie ukričaná. My to voláme tichý luxus,“ hovorí Bibiána Zdútová. Hoci k tradíciám vzhliadajú s úctou, nechcú na ne bezhlavo nadväzovať. „Pokiaľ sa bavíme o starej Nehere, tak nás inšpiruje najmä vysokou úrovňou krajčírstva a tiež inovátorstvom Jana Neheru.“ Myslí tým predovšetkým fakt, že československý podnikateľ ako prvý použil takzvanú vertikálnu integráciu v oblasti módy. Teda, že pod jednou strechou fungovalo všetko od prvotnej výroby cez logistiku až po maloobchod. „Dnes je to moderný model, ktorý používajú mnohé značky. Ale v tridsiatych rokoch to bolo niečo naozaj výnimočné,“ vysvetľuje Zdútová.


Pozrite si najnovšiu kolekciu Nehery Blank Canvas v exkluzívnej slovenskej premiére TU.


Všetko teda vzniká a realizuje sa na Slovensku. Od návrhov až po ušitie a distribúciu. Gro sa odohráva v bratislavskom ateliéri, no spolupracujú aj s menšími ateliérmi na Slovensku a v Česku. Okrem tradičných neherovských bášt Trenčína a Prostějova vyrábajú v Ružomberku, Žiline, Púchove, ale aj v Šahách či Báhoni. Podľa Bibiány Zdútovej všade, kde nájdu šikovných ľudí.

Tri kontinenty

Stále sa však boria s nedostatkom skúseností s takzvanou vysokou módou. „Najužší tím je zhruba desaťčlenný a momentálne je slovensko-francúzsky, no podľa potreby sa dopĺňa,“ hovorí riaditeľka, keď nám robí malú prehliadku chystaného showroomu a ďalších priestorov spoločnosti. A kde okrem mól sa s Neherou môžete stretnúť? „V obchodoch v Londýne, Miláne, ale napríklad aj v Montreale, Soule, Pekingu, Hongkongu... a, samozrejme, v Bratislave,“ vyratúva. Aktuálna kolekcia jar/leto 2015 by sa onedlho mala dať kúpiť aj cez e-shop. Nuž, Jan Nehera by sa určite potešil.

01 - Modified: 2007-04-24 21:57:26 - Feat.: 0 - Title: Fondom sa darilo
01 - Modified: 2024-04-25 15:00:00 - Feat.: - Title: Najtrendovejšie farby tejto jari: Vaše outfity budú vďaka nim živšie a štýlovejšie 02 - Modified: 2024-04-23 18:30:25 - Feat.: - Title: Obnova Grécka po ničivých povodniach bude stáť viac ako tri miliardy eur 03 - Modified: 2024-04-22 10:00:00 - Feat.: - Title: Kraľuje sociálnym sieťam a láka na extrémne zľavy. Za globálnym úspechom značky Shein sa však skrýva omnoho viac 04 - Modified: 2024-04-17 08:26:39 - Feat.: - Title: Opuch, bolesť ci pľuzgiere: Tieto znaky vám napovedia, že nosíte ZLÚ OBUV 05 - Modified: 2024-04-12 20:27:40 - Feat.: - Title: Zomrel taliansky módny návrhár Roberto Cavalli
menuLevel = 2, menuRoute = style/preco-nie, menuAlias = preco-nie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
26. apríl 2024 15:15