StoryEditor

Dior, ktorý daroval ženám sexepíl

16.04.2009, 00:00

Zomrel na vrchole svojej slávy. Ak sa to v jeho prípade vôbec dá. Christian Dior totiž kraľuje svetu módy už 60 rokov a nič nenasvedčuje tomu, že by to ďalšie desaťročia malo byť inak.

Dior je nepochybne francúzsky módny gigant. A pritom je jeho príbeh spojený s hnojivami. Našťastie (a to najmä pre jeho parfumy) však len na začiatku. Malý Christian sa totiž narodil v prestížnej francúzskej rodine obchodníka s týmto nie veľmi voňavým artiklom. To, čo sa dialo medzi januárom 1905, keď sa Dior narodil, a jeho náhlou smrťou tesne po päťdesiatke, by uživilo jeden slušný bestseller. Objavila by sa v ňom Marlene Dietrich, rodinné hádky, homosexualita, vydedenie, Yves Saint Laurent, sláva aj jej tienistá stránka a najmä - stovky a stovky nádherných modelov zdôrazňujúcich úzky pás, prsia a nežné línie. Christian Dior a jeho profesionálna oslava ženskosti, ktorá trvá dodnes.

"Atmosféra bola vždy veľmi dobrá, všetko je pripravené vopred, sú to veľkí profesionáli. Napríklad na prehliadke, kde boli úzke korzety, nám na vrch dávali ešte cukor s mentolom, aby sa nám nezatočili hlava,“ hovorí slovenská topmodelka Michaela Kocianová, ktorú si pre prehliadky vybral sám Diorov nástupca John Galliano.

VÁŠNE MLADÉHO CHRISTIANA
K umeniu nemal Christian nikdy ďaleko, začínal ako galerista. Vystavoval predovšetkým diela svojich priateľov. Neskôr však sám poznamenal: "Moja rodina mi bránila uspokojiť túto vášeň.“ To však ešte u Diorovcov netušili, čo bude nasledovať v ďalších rokoch. Svetová hospodárska kríza v roku 1929 zruinovala celú jeho rodinu a taktiež Diorových obchodných partnerov. Nezostalo iné ako spoľahnúť sa na svoj talent, a toho mal mladý Christian naozaj požehnane. Začal svoje náčrty posielať do rozličných parížskych módnych domov, ilustroval módne strany prestížneho denníka Le Figaro. Práve vďaka nim bol neskôr zamestnaný ako návrhár - najprv v módnom dome Robert Piguet, neskôr pracoval pre značku Lucien Lelong. To sa však už končili pohnuté 30. roky a Christian Dior stál pred prahom otvorenia svojho prvého módneho domu, ktorý odštartoval celosvetovú túžbu označkovať sa exkluzívnym "déčkom“.

PROVOKATÉR
Muž, ktorý umožnil Diorovi naplno rozvinúť talent a založiť svoj vlastný módny dom, sa volal Marcel Boussac. A nemýlil sa. Už Diorova prvá kolekcia uvedená v roku 1947 spôsobila senzáciu. Predovšetkým vďaka provokatívnosti, ktorou Diorov new look prekypoval. Dámy obdaril širokými sukňami, zvýraznil im prsia a zúžil siluetu. Páni sa zasa mali na čo pozerať - a svet sa červenal pod rukami tohto módneho provokatéra.

Dior veľmi rýchlo pochopil, v čom je jeho sila. V roku 1948 predviedol svetu jeden z prvých fashion parfumov sveta, Miss Dior. Postupne sa mu podarilo expandovať do 15 krajín sveta a zamestnať takmer dve tisícky ľudí vrátane jedného výnimočného človeka, ktorý sa neskôr pre túto značku stal záchrancom. Krátko po prelome polstoročia sa totiž u Diora zamestnal vtedy ešte neznámy Yves Saint Laurent.

SLÁVA A JEJ DANE
To však bol už Dior vo svete módy pojmom. V súkromí mu však nebolo čo závidieť. Štandardne zlé vzťahy udržiaval so svojou rodinou (na vine bola vraj Christianova homosexualita), obzvlášť zle vychádzal s bratom Raymondom. Istý čas sa do jeho priazne dostala neter Francoise, aj tú však, rovnako ako zvyšok rodiny, napokon Dior vydedil. To môžu ich potomkovia ľutovať dodnes - dediť totiž bolo skutočne čo. Nuž, Dior ich plány zmenil, a tak sa po jeho náhlej smrti ku kormidlu úspešne rozbehnutej značky dostáva mladý Yves Saint Laurent, nový umelecký riaditeľ módneho domu Dior.

Dnes stojí na jeho čele ďalší z radov svetových návrhárov, John Galliano.

"Značka Dior je však výnimočná najmä tým, že od dôb jej založenia Christianom Diorom vychádza z jeho dedičstva a všetci návrhári, ktorí pre ňu kedy pracovali, toto dedičstvo ctili a ctia dodnes,“ hovorí Jana Mariková, manažérka pražského butiku Dior. Každý z nich predsa len priniesol čosi svojské. Tak napríklad John Galliano objavil aj slovenskú krásu. Na svoju módnu prehliadku si totiž osobne vybral našu topmodelku Michaelu Kocianovú.

"S Diorom som začala spolupracovať hneď cez moju druhú sezónu prehliadok. Johna som prvýkrát stretla na kastingu, bol veľmi milý, ale veľa nenarozprával. Vždy sa s ním stretnem na fittingu (skúška šiat pred prehliadkou). Je to poklad, naozaj je veľmi zlatý. Pozná mená svojich modeliek, vždy sa k nim správa veľmi pozorne.“

ČO JE NOVÉ, MR. DIOR?
Samozrejme, spať na vavrínoch a uctievať niekdajšiu legendu nestačí. Preto Dior - koniec koncov tak, ako takmer všetci jeho "kolegovia“ - expanduje do viacerých odvetví. "Najhorúcejšou novinkou je určite nový Dior Phone, mobilný telefón. Telefón sa predáva v klasickom vyhotovení so zafírovým sklom, máme aj limitovanú edíciu s diamantmi,“ objasňuje Mariková.

Jednou z najobľúbenejších Diorových produktov sú určite šperky.

"Veľmi dobre sa predávajú šperky, ktoré pre nás navrhuje Victoire de Castellane a o tento sortiment má záujem čoraz viac klientov. Sú to skôr také malé umelecké diela. A, samozrejme, aj kožené výrobky, topánky, kabelky, peňaženky,“ dopĺňa Mariková.

"John robí nádherné šaty, krásne krokodílie kabelky, ale veľmi vysoké topánky. Mne osobne sa viac páčia veci, ktoré Dior robí pre mužov. Tie veci sú naozaj cool, veľakrát sa mi stane, že aj ja si tam niečo vyberiem,“ usmieva sa Kocianová.

NAŠA POROTA
Trojica odborníkov o segmentoch Dior. Dnes hodnotí...

Lea Fekete, módna návrhárka a... odevy Dior
Dior mal mimoriadnu príležitosť tvoriť pre ženy 50. rokov - lačné po všetkých zaujímavých kúskoch. Jeho práca bola ženská a príťažlivá a ženy ho priam k tomu navádzali, aby bol ešte tvorivejší a príťažlivejší. Žena bola pre Diora poslom elegancie, a to môžem len a len pozitívne hodnotiť. A keby som sa ja preniesla do tých rokov, veľmi rada by som si to tiež vyskúšala.

Peter Janík, luxusný klenotník a... šperky Dior
Dior prezentuje "neprogresívnu klasiku", ich šperky sú určené pre konzervatívnu klientelu, ktorá sa bojí experimentovať. Tak ako je haute couture (vysoká móda), existuje aj haute jewellery (vysoký šperk), označujúci vysoké klenotnícke umenie. A práve takéto šperky sú tým skutočným najvzácnejším luxusom aj u Diora. Osobne som sa zúčastnil v roku 2005 premiéry novej kolekcie Victoire de Castellane vo vlajkovom butiku na Place Vendôme v Paríži, kde som videl šperky a bižutériu v cenách od 100 - 100.000 Euro "pre masy", v ktorých sa spätne prikláňajkú k prvoplánovým kvetinovým ornamentom s infantilnými motívmi masožravých kvetov, chrobákov a hmyzu, čo na mňa pôsobí dizajnérsky úpadkovo. Neviem, či ich klientela je v súčasnosti tak konzumne jednoduchá. Myslím si že budúcnosť a skutočná elita si vyžadujú supersofistikované minimalistické riešenia šperkov.

Brani Grohling, vizážista a...kozmetika Dior
Aj značku Dior možno považovať za stelesnenie luxusu. Je výnimočná svojou históriou - osobnosťou Christiana Diora - a zároveň aj celým tým marketingom, ktorý je okolo tej značky vytvorený. Ja osobne síce mám rád značku Dior, ale nepoužívam ju. Vždy sledujem novinky, ktoré sa týkajú dekoratívnej kozmetiky, táto oblasť je podľa mňa famózna, ale napríklad parfémy nepoužívam.

menuLevel = 2, menuRoute = style/preco-nie, menuAlias = preco-nie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
19. apríl 2024 00:55