10.01.2017, 11:30

Zomrel sociológ Zygmund Bauman, ktorý odhalil pravú tvár migrácie a holokaustu

Vo veku 91 rokov zomrel známy poľský sociológ Zygmunt Bauman. S odvolaním sa na profesorku Aleksandru Kánovú, Baumanovu druhú ženu, o tom informovali poľské médiá.

Zomrel sociológ Zygmund Bauman, ktorý odhalil pravú tvár migrácie a holokaustu
Zdroj: Mafra/Pavel Kasík - Technet.cz

Sociológ posledných niekoľko desaťročí strávil v Anglicku. Patril medzi najvplyvnejších odborníkov v odbore vôbec, uvádza  iDNES.cz. Podľa zdroja blízkeho rodine, zomrel profesor Bauman vo svojom domove v britskom Leedsi, obklopený rodinou.

​Baumanov opis modernej spoločnosti a postavenia človeka predstavuje jeden zo základných stavebných pilierov odbore sociológia. Bol autorom konceptu "tekutej modernity", v ktorom popisoval neustálu a pre človeka ťažko znesiteľnú premenlivosť súčasného sveta.

Medzi Baumanovými hlavnými zásluhami boli práce popisujúce holokaust druhej svetovej vojny, následnú globalizáciu a mohutný nástup konzumného spôsobu života aj nových nerovností.

Presvedčivo ukázal, že holokaust sa udial najmä kvôli produktom modernej doby, s túžbou po poriadku, kategorizáciou a ekonomickým myslením.

Bauman o migrácii -Sme odsúdení žiť s cudzími

V roku 2015 Bauman v rozhovore pre iDNES.cz hovoril aj o súčasnej migračnej vlne. Uviedol, že hoci je moderná doba charakteristická masovým pohybom osôb, súčasná situácia je podľa neho nová.

"Až do druhej časti 20. storočia sa od ľudí, ktorí prišli do inej krajiny, očakávalo, že sa asimilujú. Keď prídete do Francúzska, stanete sa Francúzom, keď do Nemecka, tak sa ponemčíte, a tak ďalej. Ale tak už to nie je. Môžete si to ilustrovať na probléme nemeckých gastarbeiterov. Keď si ich Nemecko po vojne pozvalo, pretože v krajine bol nedostatok pracovných síl, tak boli označení za, hostí na dobu určitú '- urobte svoju prácu a vráťte sa domov. Ale oni sa odmietli vrátiť a sú tam stále, v druhej alebo tretej generácii. Ale nechápu, prečo by mali prestať byť Turkami. Chcú bývať, pracovať a platiť dane v Nemecku, ale bez toho, aby prestali byť cudzinci,"

"K problému masovej migrácie tak pribudol problém diasporizáce: Ľudia sa neasimilujú, chcú si zachovať vlastnú identitu. V modernej dobe prvýkrát sa teda cítime, že sme nútení, odsúdení žiť s inými - s cudzími. A nie je to tak, že by boli niekde ďaleko, mimo náš dosah. Pošlite deti do školy a oni budú mať v triede deti s iným jazykom, kultúrou, vzhľadom a tak ďalej," dodal .

Útek pred nacistami a mladícky omyl

Bauman sa narodil v roku 1925 do rodiny poľských Židov. Počas druhej svetovej vojny rodina utiekla pred nacistami do Sovietskeho zväzu, kde sa Bauman neskôr ako príslušník Prvej armády poľského vojska zapojil napríklad do bojov o Kołobrzeg.

Po vojne sa stal súčasťou zložky ozbrojených síl, ktorá bola vyčlenená na boj s "vnútorným nepriateľom" - čo v prípade Poľska znamenalo aj partizánov, ktorí bojovali proti prosovietskému režimu ešte niekoľko rokov po vojne. Zhruba tri roky bol spolupracovníkom poľskej tajnej služby. V spätnom pohľade to označil za "mladícky omyl", za ktorý sa verejne ospravedlnil.

Po konci vojny sa Bauman začal venovať sociológii a filozofii. Spočiatku mal blízko k marxizmu, neskôr ho však začal kritizovať. Kvôli silnejúcemu antisemitizmu Bauman v roku 1968 emigroval do Izraela, odkiaľ neskôr odišiel do Veľkej Británie.

Od roku 1972 až do svojej smrti pôsobil na univerzite v Leedse ako profesor sociológie. Od svojho "odchodu do dôchodku" v roku 1990 napísal vyše 40 publikácií a pokračoval v prednáškovej činnosti po celom svete.

Čulý a bystrý profesor aj v deväťdesiatke

„Človek by podľa neho mal vedieť, čím chce byť, a potom krok za krokom k tomu cieľu mieriť,"  povedal pre idnes Bauman. "Ale to dnes znie absurdne v situácii, keď sme neustále prekvapovaní, kedy sa nemôžeme pripraviť na to, čo príde."

Čo sa týka moderných technológií, Bauman v tom mal jasno: "Pomocou nových technológií najradšej komunikujeme tak, aby sme si upevnili názory, ktoré už máme. Bavíme sa s ľuďmi, ktorí s nami súhlasia, nie s tými, ktorí s nami argumentujú alebo nás vyzývajú k zmene. To rozhodne pomáha nášmu sebavedomie."

Život vo svete on-line a off-line

"V reálnom svete nie ste pánom nad situáciou, ako vo virtuálnom svete. Musíte vstúpiť do komplikovaného dialógu s ostatnými ľuďmi. Žijeme vo dvojakom svete. On-line a off-line, teda na sieti a v reálnom svete. On-line je všetko veľmi jednoduché, stačí pár klikov a je to hotovo, keď sa chcete vrátiť, môžete sa vrátiť. Na internete si ľahko urobíte priateľov a ľahko sa ich zbavíte,"  prezrádza ako ľahké je človeka vo virtuálnom prostredí škrtnúť.

"V reálnom svete nie ste pánom nad situáciou, ako je tomu pri používaní počítača," pokračoval. "Nemôžete vymazať alebo zavrieť, čo sa vám nepáči. Nejednáte s pasívnymi objektmi, je to rokovania živých, svojbytných subjektov. To znamená, že musíte vstúpiť do komplikovaného dialógu, v ktorom vyjednávate, ako spolu či vedľa seba žiť."

Práve takýto náročný dialóg je podľa Baumana jediným dlhodobo realizovateľným riešením nových zmien, ktoré súčasný svet prináša.
"Šťastie vzniká tak, že sa postavíme ťažkostiam a výzvam nášho života. A to znamená, že zdieľate nielen svoje mesto, ale aj celú planétu s ostatnými ľudskými bytosťami," rozlúčil sa s na záver profesor.

Sekcia Globálne vznikla v rámci projektu Svet medzi riadkami, ktorý v spolupráci s HN realizuje mimovládna organizácia Človek v ohrození a Katedra žurnalistiky na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Projekt spolufinancuje SlovakAid.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.