13.02.2016, 00:00

Slovenka známa erotickými motívmi dostala na plátno fitnes. Pobaví vás

V bratislavskom Ateliéri XIII vystavuje Katarína Janečková Walshe, jedna z najvýznamnejších maliarok mladej generácie.

Slovenka známa erotickými motívmi dostala na plátno fitnes. Pobaví vás

Nemá ešte ani dvadsaťosem. No už sa stihla stať majsterkou sveta vo wakeboardingu, zúčastniť sa na majstrovstvách sveta vo fitnes a vystavovať svoje obrazy v Dánsku, Mexiku či USA. Katarína Janečková Walshe, jedna z najpozoruhodnejších maliarok mladej generácie, svoje skúsenosti autenticky preklápa aj do maľby. V bratislavskom Ateliéri XIII si do 18. februára môžete pozrieť jej výstavu s názvom Janečková on steroids!


 

Suši a medvede
Áno, tú vetu si prekladáte správne. A veľmi skoro vás o tom presvedčia aj samotné Katarínine maľby. Humorom, nadhľadom... ale aj svalmi.

Jeden príklad za všetky: Žena-kulturistka v sporých červených bikinách si pretláča ruku s medveďom. Druhý maco im podáva dolárovú bankovku. A nad tým všetkým sa vyníma notoricky známy nápis v povedomom fonte: FIT magazine.

Obraz Kataríny Janečkovej z výstavy Janečková on steroids!, ktorú si môžete do 18.februára pozrieť v bratislavskom Atelieri XIII.

Nuž, nedá sa nepobaviť. A rovnako sa takmer nedá nenakaziť dychtivou a odzbrojujúcou radosťou zo všetkého telesného a zmyslového, ktorá z tých pastelových obrazov plných ženských tiel, medveďov, suši a symbolov spätých s kulturizmom (a občas i detstvom) doslova sála.

Výtvarný teoretik Július Barczi sa pri príležitosti predposlednej slovenskej výstavy o tvorbe Kataríny Janečkovej Walshe vyjadril, že v domácom kontexte je len málo porovnateľných autorov,  ktorí by sa vo svojej tvorbe tak dôsledne sústreďovali na dve základné témy – šport a sex. „Napriek do oka bijúcej explicitnosti sa to u nej deje nevtieravým a úprimným spôsobom.“ A platí to aj pre túto výstavu. Dokonca aj pre obraz polonahej ženy v legínach a teniskách, ktorá natŕča svoj zadok medveďovi.

Od sexuálneho objektu k svalu
Katarína Janečková Walshe, okrem iného aj držiteľka tretej ceny za Maľbu roku 2012, sa do povedomia širšieho publika dostala už dávnejšie. A to práve figurálnou maľbou s pôsobivými (pre niektorých aj pohoršujúcimi) erotickými motívmi.

Posun od typicky zmyselných ženských tiel smerom k podstatne menej zobrazovaným kulturistkám u nej nastal po tom, čo sa jej v Texase, kam sa presťahovala za manželom Američanom, bodybuildingová hviezda miestnej posilňovne spýtala, či by sa nechcela zúčastniť fitnes súťaže, konkrétne Majstrovstiev sveta v Las Vegas. „Nielenže som sa vďaka tejto príležitosti ocitla v absurdných situáciách sveta bodybuildingu, ale aj moja tvorba sa ubrala veľmi oslobodzujúcim smerom, keď prsia sú zrazu sval a nie sexuálny objekt, aj keď sa o extrémne svalnatých ženách ešte stále dá rozmýšľať v súvislosti so sexualitou a fetišom,“ vysvetľuje a dodáva, že pri pohľade na tento typ nahoty je takmer nutné dištancovať sa od očakávaní o tom, čo je prirodzené a pokúsiť sa prekalibrovať zaužívaný stereotyp krásy.

Samuraji a otroctvo
Výstava Janečková on steroids! však diváka zaručene oslobodí aj od iných (nielen) vizuálnych stereotypov. Napríklad cez pôsobivý obraz nahého ženského tela s naservírovaným suši. Maliarka sama vysvetľuje, že bol inšpirovaný obdobím samurajov, kde sa týmto spôsobom oslavovala víťazná bitka. Oslovilo ju to, lebo i ona počas prípravy na majstrovstvá sveta musela prejsť fázou „otroctva voči vlastnému telu“ a každé dve hodiny sa špeciálne stravovala. Napríklad suši.
Divákom sa však pri pohľade (nielen) na tejto obraz zaručene zrodia v mysli aj úplne iné asociácie. A garantujeme, že nečakané.