Recenzia: Erotická kniha, ktorá rozdelila svet

26.10.2012, 00:15
Kniha 50 odtieňov sivej nie je kvalitná literatúra, ale neodložíte ju. Včera sa predávala už aj u nás.

Dámy, ruku na srdce. Ktoré z vás, kedykoľvek a v akomkoľvek veku, sa nikdy nepristihli, že sa zasnívajú ako stretli princa, mali rozprávkový život a žili šťastne, až kým nepomreli? Že nie? O. k., tak koľké z vás sa zamilovali do Pána nesprávneho a zažili  osudovú a bolestivo vášnivú lásku? Je vás viac?

Ak sa do knihy 50 Shades of Grey (50 odtieňov sivej) pustíte s týmito pocitmi, zaradíte sa k tým miliónom žien po celom svete, ktoré kniha zaujala a ignorovali aj neľútostné, a v mnohých prípadoch až odstrašujúce kritiky. Z jedného z najpredávanejších erotických románov na svete sa totiž stal fenomén dnešnej doby. Ukázal, čo dnes majú rady aj zrelé ženy a pripútal ich na čas ku knihám. Včera večer si knihu mohli kúpiť prví čitatelia už aj u nás.

Od kvality má ďaleko
Ak je niekto, kto o knihe ešte nepočul, stačí, keď si dá titul do internetového vyhľadávača, a o pár minút mu to bude jasné. Okamžite sa však utvoria rôzne skupiny – tí, ktorí knihu ani nezačnú čítať, lebo sa „poučia“ od múdrych kritikov, a tí, ktorí si ju pôjdu rýchlo kúpiť. A aj po prečítaní sa vyskytnú tí, ktorí ju budú odporúčať ďalej a tí, ktorí budú nasledovať múdrych kritikov a odporúčať všetkým, aby ju nečítali. Ale kto je ten múdry kritik? Ten, kto povie, že tá kniha je napísaná úplne obyčajne, niekedy až s otravne opakujúcimi formuláciami, príbeh je postavený na klišé a aj erotické scény nie sú veľmi prevratné? Áno, a má pravdu.

Príbeh mladej študentky Anastasie Steell a o niečo staršieho bohatého podnikateľa Christiana Greya sme v rôznych podobách čítali a počuli miliónkrát. Ona je síce pekná, ale nenápadná, a on, dominantný, ale s ťažkou minulosťou,  v nej prebudí, že z panny sa stane dračica a on muž s pravidlami  jej aj tak postupne podľahne. Áno, až takto neoriginálna je kniha, ktorá sa začína akože náhodným interview a pokračuje typickými záležitosťami z našich „-násť“ rokov. Áno, autorka, dnes už takmer päťdesiatnička Britka E L James, až takto popustila uzdu fantázii, a v tzv. porne pre mamičky sa pohráva len s príliš banálnymi erotickými opismi. Možno sú pre niektorých odvážne, ale o nič rozpaľujúce v skutku nejde.

...ale

Ten múdry kritik má pravdu.... ale... knihu neodložíte. Prečo? Zistíte, že viac ako o sex tu ide o vzťah dvoch ľudí, nerovný vzťah, ktorý má svoje úskalia a v ktorom jeden čaká viac ako mu druhý dokáže alebo chce dať. Ako aj titul napovedá, Grey, ten záhadný so sivými očami, má svoje odtiene. Niektorým môžu jeho meniace sa tváre a sexuálne zvrhlé chúťky prekážať, no nielen prieskumy, ale najmä viac ako 40 miliónov čitateliek potvrdzuje, že aj to môže byť to, čo ženy chcú. Aj to je pokrok v odkrývaní fantázie žien, bez rozdielu veku. O to viac, keď ich túžby stelesňuje nenápadné dievča, v ktorom sa mnohé možno vidia.

Aj toto, či romantická pozlátka a akési čítavé čaro spôsobujú, že kniha sa napriek spomínaným výčitkám číta ľahko. Aj keď sa, samozrejme, teraz budú aj u nás všetci predbiehať v tom, kto ju viac zvozí pod čiernu zem, haló, veď tá kniha nezískala Nobelovku za literatúru a ani E L James nevyhlásili za najlepšiu autorku sveta. Proste napísala knihu, ktorá puritánske Britky troška pošteklila, a tie to odovzdávali ďalej. Proste sa v správnom čase a na správnom mieste zrodilo niečo, čo aj bez marketingu zaujalo.

...čítajte!
Takže, kým zlé kritiky budú robiť dobrú službu autorke a všetkým kníhkupcom, očistite príbeh od klišé, slabej štylistiky a rozprávkového príbehu a proste sa, dámy, začítajte po večeroch do knihy, ktorá možno (ne)urobí vietor vo vašich spálňach, ale ktorá vás môže zaujať  a  nebudete ju chcieť odložiť. Pretože aj tí, ktorí ju kritizujú, ju dočítali. Takže čítajte.

Hodnotenie HN: 2 z 5 hviezdičiek
Autorka: E L James
Titul: 50 odtieňov sivej

Fenomén
Podľahnú aj Slovenky erotickej vlne?
Viac ako 40 miliónov predaných výtlačkov po celom svete, veľké množstvo e-kníh, zvýšený dopyt po sexuálnych pomôckach a s tým spojený záujem o sex shopy, sivá kravata ako symbol zmyselnosti a nové debaty o sexuálnom živote, to všetko spôsobila nová kniha 50 Shades of Grey (50 odtieňov sivej). Prečo jej to bez problémov nepripísať ako úspech? Z knihy sa stal fenomén a v žiadnej zo 40 krajín, do ktorej  jazyka bola kniha preložená, nechýba vo výklade ani jedného kníhkupectva. Ženy boli ochotné stáť v radoch pred obchodmi aj v nočných hodinách alebo si ju objednávať v iných jazykoch, aby ju mali skôr. Existujú dokonca webové stránky, ktoré sa zaoberajú "potenciálnym" životom Christiana Greya, ako vyzerá ako býva a podobne. A samozrejme filmové práva sú už predané. Posledné týždne sa preto množia aj tipy, kto by mal stvárniť hlavné postavy a vznikajú neoficiálne trailery k filmu.

Ošiaľ, ktorý kniha spôsobuje a ktorý umocnili aj médiá predbiehajúce sa v tom, čo napíšu, prišiel aj k nám. Či však bude mať podobné rozmery ako v iných krajinách, je otázne. V Česku napríklad už na druhý deň po začiatku predaja museli robiť dotlač, aby uspokojili všetkých. K nám prichádza kniha s veľkým oneskorením oproti svetu, a mesiac po našich susedoch, hoci ju vydáva rovnaké vydavateľstvo.

„Z toho pohľadu, že ide o knihu, ktorá u nás ešte nebola a ľudia ju poznajú len z internetu, teda ide o novinku na trhu, je predpredaj nadštandardný,“ povedal pre HN riaditeľ najväčšieho internetového kníhkupectva na Slovensku Michal Meško. Do včerajšieho dňa mali stovky záujemcov, ktorí sa blížili až k tisíckam. Najväčší záujem sa však čaká, až keď ľudia budú vidieť  knihu v kníhkupectvách, a to sa bude diať od pondelka.

A to nás ešte čakajú zvyšné dve knihy z trilógie.

24. apríl 2024 08:29