13.09.2017, 09:52

Revolúcia v hudbe. Robot YuMi dirigoval orchester

Pod taktovkou robota Yumi vystúpil tenorista Andrea Bocelli a ďalšie hviezdy.

Revolúcia v hudbe. Robot YuMi dirigoval orchester
Zdroj: Key2B s.r.o.

Do hudby vstupuje umelá inteligencia. Po koncerte v Teatro Verdi v talianskej Pise je to už definitívne. Historicky po prvý raz sa ako dirigent predstavil robot. 

„YuMiho sofistikovaná technológia ma nadchla a odhalila mnoho ciest realizácie umenia a hudby prostredníctvom robota“, hovorí  dirigent Andrea Colombini, pod vedením ktorého YuMi študoval.Robot je obojručný a pre Colombiniho bola jeho príprava veľkou výzvou: „Nastavenie interakcie medzi lakťom, predlaktím a zápästím robota, využívanie jeho všestrannosti pri opakovaných a náročných pokusoch o rozbitie ťažkých a ľahkých dôb bolo veľmi úspešné.“, vraví.

„Výkon robota sa rodil v dvoch krokoch. V prvom, sa moje pohyby zachytili procesom nazvaným “vedenie prostredníctvom programovania”. Ramená robota nasledovali moje pohyby, pričom sa dôraz kládol na detaily. Tieto pohyby sa potom nahrali. V druhom kroku sme pohyby zdokonalili v prostredí softvéru RobotStudio ABB, kde sme sa uistili, že pohyby sú synchrónne s hudbou. Vyžadovalo si to samozrejme technické znalosti ABB, ale vedenie cez programovanie mi dovolilo sústrediť sa na to, čo robím najlepšie – privádzať hudbu do života. Ja úžasné, že by sa to dalo dosiahnuť tak hladko.“, podčiarkuje so zadosťučinením dirigent.

Finálny výsledok je ohromujúci. Gestá dirigenta sa dajú reprodukovať do najmenších detailov. YuMi dosahuje vysokú úroveň, má jemný dotyk a výrazné nuansovanie: " Je to neuveriteľný krok vpred, vzhľadom na rigídnosť gest predchádzajúcich robotov.  Samozrejme, YuMi je dobrý pokiaľ ide o technickú stránku, ale nie je obdarený ľudskou senzitivitou. Robot používa svoje ramená, ale duša a duch prichádza vždy od človeka. Viem si tak predstaviť, že by robot mohol slúžiť ako výpomoc, napríklad v prípade absencie dirigenta vykonať prvú skúšku. Prv než dirigent začne robiť úpravy, ktoré vedú k materiálnej a umeleckej interpretácii hudobného diela.“, uzatvára Colombini.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.