09.07.2017, 15:55

Príliš šialené na to, aby to fungovalo. Čínsky superautobus bol podvod

Príliš šialené na to, aby to fungovalo. Čínsky superautobus bol podvod
Zdroj: youtube

Autobus, ktorý sa vyhne zápcham, pretože jednoducho pôjde nad kolónami áut. V roku 2010 si tento čínsky koncept získal veľkú pozornosť. Teraz sa zdá, že išlo iba o podvod na investorov. Čínska polícia zatkla podnikateľa, ktorý kúpil patent na superautobus.

"Obrí autobus, pod ktorým pohodlne prejdú aj dve osobné autá vedľa seba, by mohol vyriešiť zápchy na čínskych cestách. Je to ale zatiaľ len utopický koncept," písalo sa v roku 2010 o čínskom nápade s názvom 3D Express Bus (立体 快 巴). Ten počítal s konštrukciou špeciálnych autobusov, ktoré dokážu jazdiť nad upchatou cestou.

Nápad si získal medzinárodnú pozornosť a dokonca sa prebojoval do výberu päťdesiatky najzaujímavejších nápadov magazínu Time: "Spoločnosť (TEB Technology Development Company, pozn. red.) teraz čaká na vládne schválenie skúšok v Pekingu. Tie by mohli začať už v roku 2011." Dnes vieme, že takéto očakávania boli nielen predčasné, ale zrejme úmyselne živené.

Odborníci od začiatku upozorňovali na nedostatky tohto nápadu. Ako sa taký monštruózny autobus vysporiada so zložitejšími zákrutami? Čo keď v kolóne bude stáť nákladiak? Čo keď dôjde k nehode?

"Takýto vyvýšený autobus by sa zasekol v dopravnej zápche a všetko by len zhoršil," upozorňoval jeden z kritikov projektu, dopravný expert Šen Gnang z šanghajskej Tonga University. "Je to absurdné, detinský nápad."

Akvizícia patentov a miliardová dôvera investorov

Ale aj absurdné nápady si nájdu svoje publikum. V tomto prípade sa myšlienky hlavného konštruktéra Sunga Jou-čou ujal podnikateľ Paj Č'-ming. Skúpil patenty a postupne počas piatich rokov získal investície v hodnote viac ako pol miliardy dolárov. Investorom pritom sľuboval veľkú návratnosť. Išlo o čínsku formu "crowdfungingu", teda drobných investícií, ktorých sa môže zúčastniť ktokoľvek.

Práve preto bola mediálna podpora pre Paj Č'-Minga tak dôležitá. Je nutné povedať, že sa mu darilo držať autobus v pozornosti médií i verejnosti. Často sa pritom on aj jeho podriadení v rozhovormi s médiami oháňal "dohodnutými zákazkami" či "chystanými testami", o ktorých dotyčné mestá nevedeli, alebo odmietli, že by o skúšobnej prevádzke rokovali.

Po šiestich rokoch prvé skúšky

Nie, že by sa nekonali vôbec žiadne skúšky. V roku 2016 sa konečne - po sérii odkladov - rozbehol vyvýšený autobus v reálnom meste, hoci len v obmedzenej testovacej prevádzke. S testovaním súhlasilo miliónové prístavné mesto Čchin-chuang-tao na severe Číny, len 300 kilometrov od Pekingu.

Testovací autobus TEB sa pohyboval po koľajniciach a pod takmer päť metrov vysokým a osem metrov širokým autobusom mohli pohodlne prechádzať osobné automobily. Autobus sa po koľajniciach pohyboval maximálnou rýchlosťou 10 km/h.

Zdalo sa, že je všetko na dobrej ceste, respektíve aspoň na koľajniciach. Lenže radnica mesta Čchin-chuang-tao odmietla, že by test schválila, a nechala testovaciu súpravu rozobrať.

Kritici napokon už v čase, keď bol test spustený, varovali, že jasot je predčasný: "Pod autobusom môžu jazdiť len autá do výšky 2,1 metra, čo je menej ako zákonný limit pre osobné autá. Tento autobus by navyše vážil viac ako sto ton, čo je pre väčšinu čínskych ciest príliš."

Zakladateľa projektu zatkli pre podvod

Asi najväčší šok potom všetkým drobným investorom, ktorí TEB autobus podporili, zasadila posledná správa: podľa čínskych vyšetrovateľov bol celý projekt len ​​zámienkou, ako ľuďom predať "investičnú príležitosť".

Polícia zatkla zakladateľa Paj Č'-Minga aj 32 jeho zamestnancov. Teraz podľa NPR polícia pátra po tom, kde sa skrývajú tieto finančné prostriedky.

Podľa odborníkov malo byť všetkým jasné, že ide o podvod, alebo prinajmenšom nerealistický projekt: "Nové typy dopravných prostriedkov problém nevyriešia," myslí si napríklad Jang Tchao, odborník na verejnú dopravu z čínskeho mesta Nan-ťing. "Riešením musí byť vyváženie ponuky a dopytu. Musí sa nájsť riešenie, ako zabrániť zápcham. A jazdiť nad zápchou nie je riešenie."

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.