09.04.2017, 00:00

Trump ako odstrašujúci príklad. Google zavádza novinku pre celý svet

Google bude upozorňovať na falošné a nepravdivé správy.

Google
Zdroj: Reuters

Používateľom vyhľadávača Google po celom svete sa od piatku pri niektorých otázkach a správach môže zobraziť hodnotenie pravdivosti ako "prevažne pravdivý" alebo "nepravdivý".

Internetový gigant sa tak chce zapojiť do boja proti šíreniu dezinformácií. Takazvaný fact-checking budú pre internetového giganta vykonávať zavedené overovacie portály či médiá, uvádza agentúra AP. S vlastnou stratégiou na potlačenie falošných správ vo štvrtok prišiel aj Facebook.

Google nový prvok spustil už vlani v októbri, avšak iba na území USA a Veľkej Británie. Postupne potom pridával ďalšie krajiny a v piatok sprístupnil službu fact-checking celému svetu a všetkým jazykom. Zatiaľ však nástroj funguje vo veľmi obmedzenej miere, pretože kritériá pre zapojenie do systému v súčasnosti spĺňa len niekoľko skupín.

Kvôli poskytovaniu fact-checking Google oslovil viac ako stovku organizácií, medzi ktorými sú zavedené overovací weby PolitiFact či Snopes.com, ale aj spravodajské organizácie ako agentúra AP, britská BBC alebo americkej National Public Radio. Pravdivosť budú môcť posudzovať len inštitúcie, ktoré "algoritmus označí ako dôveryhodné zdroje informácií."

Niektoré výsledky vyhľadávania, či už ide o všeobecné alebo medzi správami, potom bude sprevádzať známka pravdivosti a názov subjektu, ktorý pravdivosť overoval. Ak rôzni hodnotitelia dospejú k odlišným záverom, uvidia užívatelia všetky výsledky.

"Tieto kontroly nepochádzajú od Googlu a slúžia na to, aby si ľudia mohli robiť informované závery," uviedla americká spoločnosť. "Aj v prípade, že dostanete navzájom odlišné verdikty, považujeme za dôležité, aby ľudia mali predstavu o miere zhody, ktorá panuje, a o tom, aké hľadiská zaujímajú jednotlivé zdroje."

Do boja s falošnými správami sa v piatok pustil aj Facebook. Na dobu troch dní umiestnil užívateľom medzi upozornenia odkaz na návod, "ako rozpoznať falošnú správu", ktorý uvádza desať najčastejších znakov takýchto oznámení. Experti, ktorí hovorili s britskou BBC, však účinnosť tohto kroku spochybňujú.

Americké internetové spoločnosti reagujú na kritiku, podľa ktorej v otázke šírenia dezinformácií nepostupujú dostatočne razantne. Hoci nejde o nový fenomén, ocitá sa teraz v centre pozornosti, a to najmä vďaka americkým prezidentským voľbám a tiež ľahkosti, s akou možno dnes falošné informácie dostať k širokému publiku, píše web denníka The Guardian.

Výkonný riaditeľ Googlu Sundar Pichai zaujal po víťazstve Donalda Trumpa jednoznačné stanovisko: "Z nášho pohľadu by nemala existovať žiadna situácia, kedy dochádza k cirkulácii falošných správ, takže toto chceme určite zlepšiť," povedal pre BBC krátko po voľbách.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.