10.01.2017, 17:11

Otestovali sme štátny dopravný servis za 15 miliónov

Vlastný spravodajský web o dopravnej situácii dopĺňa aplikácie do telefónov. 

V základe je ťažké odhadnúť, čo chcel štát dosiahnuť tým, že za milióny vybudoval systém, ktorý už dávno funguje. Len v telefóne ho má už zrejme vo forme aplikácie každý.

Na interné účely, testovania, analýzy či hodnotenia môže byť práve pre ministerstvá a úrady, samozrejme, vlastná platforma neoceniteľná. Najmä vďaka podrobnosti a vlastným dátam, no pre verejnosť, úprimne, takmer nemá zmysel. Prvý deň sme ihneď vyskúšali, čo dokáže.

„Chceme, aby tento systém fungoval lepšie a bol prehľadnejší ako ostatné systémy. Bude bezplatný a bude slúžiť verejnosti. Z toho dôvodu, že všetky dáta, ktoré máme na ministerstve dopravy, vieme zabezpečiť z prvej ruky. Či je to Národná diaľničná spoločnosť, letiská, železnice a aj niektoré cyklotrasy,“ povedal minister dopravy Arpád Érsek.

Čiže skúsme od začiatku. Nie, tento systém nie je prehľadnejší ako ostatné. Hoci webová stránka odoprave.info je výborná. Ja ako človek chcem napríklad nájsť aktuálne najlepšiu trasu z Bratislavy do Košíc. 

Viem viac ako by som chcel. A zbytočne

Tú nájdem ihneď na základnej stránke, a to či už severnou alebo južnou trasou. Ale to je tak všetko. Vidím zelenú čiarku, ktoré mi nič nepovie. Možno s nejakým zdržaním, ktoré je červenej farby. Nepoznám vzdialenosť, čas, za aký sa dostanem do Košíc, neviem, ktorá trasa je aktuálne lepšia, jednoducho takmer nič.

Môžem však na danú trasu kliknúť a podrobne sledovať, čo sa na jednotlivých vybraných úsekoch deje. Štát monitoruje v priemere asi každých 10 a menej kilometrov trasy. Ak si chcete vypočítať aktuálne zdržanie do Košíc, môžete si zobrať kalkulačku a spočítať každé zdržanie na každom jednom úseku. A to dokonca v sekundách.  

Je teda zrejmé, že štát meria úsekovú rýchlosť vybraným autám, z ktorých čerpá údaje. Pokojne tu natrafíte na úsekové oneskorenie jednu sekundu. Teda ak by vás to zaujímalo. Na trase si viete nájsť aj práce na ceste, ktoré portál preberá aj z aplikácie Waze. No nie príliš efektívne. 

Napríklad viete, že sa niečo deje pri Trenčíne. Máte k dispozícii aj popisku v štýle „D1, Kostolná-Záriečie, Trenčín, Trenčiansky“ a kúsok mapy, ktorý vám (ak nie ste expert v kartografi) nepovie, kde to vlastne je. Z tohto prostredia sa na mapu nedostanete. 

Svetlou výnimkou je prístup ku kamerám NDS. Teda na približne polovici nájdete dnes len zasnežené parkoviská ako situáciu na cestách, no je to pekné pozitívum. Z informácií, ktoré tu nájdete, získate aký-taký prehľad, čo sa na ceste zhruba deje. 

Najlepšie miesto na vyhľadávanie trás je položka dopravná situácia. Funguje takmer ako normálny vyhľadávač pre navigáciu. Teraz sa však musíte rozhodnúť, komu veriť. Či štátu, alebo súkromným spoločnostiam. 

Zdroj: HN archív

Štát vyberie úplne inú trasu ako Google alebo Waze 

Zostaňme pri trase Bratislava – Košice. Tu už nájdete čas zdržania, trasu, ktorou ísť na mape a aj dĺžku. Dnes, 10. januára o pol štvrtej, pri zadaní nájdenia najrýchlejšej trasy z hlavného mesta do Košíc vás štát pošle severnou trasou. Trasa má trvať 4 hodiny a 40 minút a dokonca aj 7 sekúnd a dĺžka je 448 kilometrov.

Waze vás pošle, samozrejme, južnou cez Zvolen a tvrdí, že pôjdete 4 hodiny a 7 minút (od nás z redakcie na Nobelovej 34) z celkovou dĺžkou 393 kilometrov. Rovnakou trasou vás pošlú aj mapy od Googlu, dokonca Apple mapy a tiež služba Here.

Teraz sa naskytá otázka, či skutočne štát vie, o čom nevie nikto iný, alebo vás jednoducho naviguje zle – rozumej pomalšou trasou. Mapové podklady, ktoré využíva štát, sú navyše mimoriadne pomalé a bez pridanej hodnoty.

Z tej mapy neviete takmer nič. Pôsobí ako preskenovaný autoatlas, kde sú ikony s aktuálnou situáciou na ceste. Samozrejme, nie je jednoduché mať kvalitné mapové podklady, no na mapy od Googlu to nemá. A to ani zďaleka. 

Výnimkou pri tejto službe je celkom slušný účet na Twitteri. Ak používate túto sociálnu sieť, tak toto je spravodajský kanál, ktorý by mohol slúžiť ako malá pomôcka. Chcelo by to však, aby správy boli napísané trošku „ľudskejšou rečou“. 

Zdroj: HN archív

Štát vs Google

Zdroj: HN archív

Štát má informácie. No nevie s nimi narábať 

Ak by štát ostal len pri týchto métach, tak by sa dal hodnotiť krok prevádzkovať vlastný dopravný servis ako síce nedostatočný, no s dobrým potenciálom do budúcnosti.

Máme tu však aj aplikáciu. A tá je doslova takmer nepoužiteľná. Je pravda, že funguje, no mapa, ktorú používa, je neuveriteľne pomalá (aj pri LTE pripojení), nedá sa použiť ako klasická navigácia (nájde v zásade len trasu), len si v skratke pozriete, že sa niečo okolo vás deje. Udalosti môžete nahlasovať aj sami, tie sa do pár minút na mape zobrazia. 

Zaujímavosťou je prehľad cyklociest. Nenašiel som cez vstavanú funkciu žiadne. Alebo som len jednoducho zle hľadal. Ďalej sú tu metrologické varovania, v anglickej jazykovej mutácii položka „public transport“, ktorá by asi mala na mape nájsť zastávky MHD. Sú tu však len vlakové stanice. 

Verím, že štát má množstvo zaujímavých informácií, ktoré by mohol dokonale podať do aplikácie alebo na web. Sú tu napríklad niektoré uzávierky a upozornenia so zaujímavým opisom, čo sa na mieste bude diať, no jednoducho toto je forma, ktorú ľudia všeobecne v roku 2017 nebudú používať. 

V jednej vete. Štát vám nenahradí (napríklad) Waze, ktorý nás všetkých nestál 15 miliónov eur + 1,5 milióna ročne na údržbu.  

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.