11.08.2016, 00:00

Ako vznikol Twitter. Neúspešnú hudbu vystriedal nápad so 140 znakmi

Spoluzakladateľská štvorica (zľava) Evan Williams, Noah Glass, Jack Dorsey a Biz Stone.
Zdroj: Reuters

ZlozityPribeh. Tak by sa dal označiť začiatok jednej z najpopulárnejších sociálnych sietí sveta, Twitteru. A neisté začiatky sa po niekoľkých rokoch úspechov prehupli do neistej budúcnosti. Mikroblogová sieť, ktorá zaviedla do bežného života znak #, sa začala aj vďaka práci bývalého zamestnanca Googlu Evana Williamsa.

Silná konkurencia
Oficiálna história mikroblogovej siete hovorí len o troch spoluzakladateľoch. Williamsovi, ďalšom bývalom zamestnancovi Googlu Bizovi Stonovi a Jackovi Dorseym. Už pred niekoľkým rokmi však vyšlo na povrch, že v začiatkoch zohral veľkú rolu aj ďalší muž, Noah Glass.

Ako to teda bolo? Na začiatku celého príbehu bol Evan Williams, ktorý spolu s Glassom vymyslel službu Odeo. Najprv pôsobil len ako poradca a investor, po pár mesiacoch sa však Evan pridal do tímu. A tak ako to býva pri úspešných príbehoch, na začiatku oboch čakalo sklamanie. S predstavou úspechu sa firma začala rozširovať a do tímu sa pridali ďalší hráči vrátane Jacka Dorseyho. V roku 2005 spoločnosť Odeo prišla na trh s prvým produktom, platformou na hudobné podcasty. Načasovanie však bolo nešťastné. V tom istom čase totiž prišla firma Apple so svojimi iTunes, ktoré už predinštalovali do všetkých 200 miliónov iPodov pripravených na predaj. Odeo sa teda na trhu neuchytil a nikto nemal ani záujem o jeho kúpu. Jeho zakladatelia sa teda začali obzerať, akým iným kurzom by sa mohlo smerovanie firmy uberať.

Noah Glass a najmä Jack Dorsey prišli s nápadom, ktorý sa týkal statusov. Ich predstava bola vytvoriť priestor, v ktorom by ľudia mohli v skratke zdieľať to, čo práve robia. Nápad predstavili zvyšku spoločnosti a hoci bol Williams spočiatku skeptický, za šéfa projektu určil Glassa. Viacerí pracovníci Odea neskôr spomínali na to, že hoci pôvodný nápad prišiel od Dorseyho, Glass bol myšlienkou na Twitter doslova posadnutý. Zvyšní dvaja spoluzakladatelia, Williams a Stone, projektu verili menej.


Novinka Twttr
V polovici roka 2006 vznikol prototyp Twitteru. V spoločnosti Odeo sa tak záujmy začali štiepiť. Williams odkúpil od akcionárov podiely v Odeu, pretože videl, že pôvodný plán nikam nesmeruje a týmto spôsobom získal väčšinu v spoločnosti, a teda aj samotný Twitter. Spoločnosť premenoval na Obvious Corp a potom spravil krok, ktorý mu odvtedy spôsobil medzi verejnosťou i kolegami nelichotivú povesť. Vyhodil Noaha Glassa. Ľudia z firmy tvrdili, že dôvod bol pravdepodobne v ich rozdielnych povahách. Iní zas tvrdili, že Glass mal priveľký záujem o to, aby bol na čele služby, keďže na začiatku mal v pláne sa s Twitterom odtrhnúť od spoločnosti a vytvoriť vlastnú. Glass po celom incidente uviedol, že napriek tomu, že bol vyplatený, sa cíti podvedený. „Odišiel som s niečím. Ale ak by sa boli veci vyvinuli inak, mohol som dostať oveľa viac.“ Dodal tiež, že sa cítil oklamaný svojimi priateľmi, svojou spoločnosťou a ľuďmi, ktorým veril a pracoval s nimi, aby spolu niečo vytvorili. Hoci nikdy nepopieral zásluhy Dorseyho či Stona, Glass bol akoby z histórie Twitteru vymazaný. Ľudia z firmy Odeo Evana Williamsa viackrát označili za vypočítavého. Už pred niekoľkými rokmi sa objavili obvinenia, že neodškodnil zamestnancov spoločnosti Blogger, keď ju v roku 2003 predal Googlu. Ďalší mu vyčítali, že odkúpil Odeo od investorov preto, lebo vedel, že Twitter bude mať úspech, hoci vtedy mal len päťtisíc používateľov.

Začiatky mikroblogu
Sociálna sieť s hodnotou 10 miliárd dolárov vznikla v roku 2006, má asi 320 miliónov aktívnych používateľov, no s naberaním nových má problém. Tak znie krátka definícia služby Twitter v 140 znakoch, teda presne toľkých, koľko samotná sieť povoľuje. Twitter, ktorý začínal ako Twttr, si priebehu niekoľkých rokov získal masívny záujem používateľov. Počas svojich najlepších rokov 2013 a 2014 mala spoločnosť odhadovanú hodnotu až okolo 40 miliárd dolárov, k čomu jej pomohol aj predaj reklamy.

V roku 2009 sa stal veľkým trendom hashtag, teda znak #. V skutočnosti to nebol výmysel spoločnosti, odpozerala to od používateľov, ktorí symbol používali na spájanie a prelinkovanie debát o rovnakých udalostiach a témach. Platforma znak v tom roku premenila na automatický hyperlink, ktorý spájal príspevky tých, ktorí ho použili. Twitter to zároveň šikovne využil na predaj inzercie, najmä televízne spoločnosti presviedčal, že prostredníctvom hashtagu si môžu na sieti vytvárať akýsi „sociálny soundtrack“. V rovnakom roku spoločnosť predstavila používateľom možnosť retweetnuť, teda opätovne postnúť cudzí príspevok. Hoci sa to teraz zdá ako samozrejmosť, dovtedy museli byť tweety len ručne prekopírované.

Nestíhajú za Facebookom
V apríli roku 2010 Twitter predstavil aj verziu aplikácie do mobilu. Zaujímavosťou je, že prvou značkou, ktorá aplikáciu mohla využívať, boli majitelia BlackBerry. Rovnaký mesiac sa však presunula aj do iPhonov a neskôr aj na operačný systém Android. Silným momentom pre spoločnosť bola aj kúpa aplikácie Vine. Tej sa po kúpe začalo dariť a šesťsekundové videá boli v top mesiacoch zhotovované aj miliardkrát denne.

Neúspechom však, naopak, bola snaha spoločnosti uspieť aj na poli hudby. Twitter #Music vznikla kúpou hudobného startupu We Are Hunted a cieľom malo byť odhaľovať hudbu, o ktorej ľudia tweetujú a umožniť im tak ponúkať nové skladby a interpretov. Služba bola prepadák a krátko po vzniku prišiel aj zánik. Firme to však pomohlo „zabŕdnuť“ do sveta hudby a neskôr nadviazali spoluprácu so SoundCloudom a iTunes na prehrávanie hudby v timelinoch používateľov.

V poslednom období však začali prichádzať problémy najmä s rastom používateľskej základne. Twitter má, na rozdiel od Facebooku, problém nalákať nových používateľov, čo sa odráža aj na jeho klesajúcej hodnote, ktorá sa dnes pohybuje okolo desiatich miliárd dolárov.
Evan Williams ostáva dodnes najväčším jednotlivým akcionárom spoločnosti s približne desaťpercentným podielom.

Chronológia
2004
– vzniká podcastová služba Odeo, neprežíva dlho, záujem o ňu je minimálny
február 2006 – vzniká nápad na sociálnu sieť s obmedzeným počtom znakov. Za nápadom stoja Jack Dorsey, Noah Glass, Evan Williams a Biz Stone
marec 2006 – vzniká názov servisu Twitter (vtedy ešte len twttr)
21. marca 2006 – Twitter oficiálne spúšťa svoju prevádzku, prvý tweet posiela jeden zo spoluzakladateľov Jack Dorsey
august 2006 – používatelia služby prvýkrát využili tweet na informovanie o miernom zemetrasení v Kalifornii, čo upriamilo pozornosť tvorcov na potenciál služby do budúcnosti
október 2006 – zakladatelia služby skupujú podiely investorov do svojich rúk
Apríl 2007 – Twitter sa odčleňuje a stáva sa samostatnou spoločnosťou
jún 2007 – hodnota spoločnosti sa pohybuje okolo 20 miliónov dolárov
august 2007 – prvýkrát sa objavuje symbol #
jún 2008 – do Twitteru investuje aj Jeff Bezos, zakladateľ Amazonu
apríl 2009 – Evan Williams a Biz Stone sa dostali do prestížneho zoznamu TIME 100
január 2010 – prvá správa na Twitteri odoslaná z Medzinárodnej vesmírnej stanice
apríl 2010 – firma spúšťa možnosť platených firemných tweetov a reklamy
september 2011 – hodnota spoločnosti sa pohybuje okolo ôsmich miliárd eur
marec 2012 – Twitter oslavuje šieste narodeniny so 140 miliónmi používateľov a denne zaznamená 340 miliónov tweetov
október 2012 – spoločnosť kupuje aplikáciu na výrobu krátkych videí Vine
november 2013 – Twitter vstupuje na burzu, hodnota akcie dosahuje vyše 44 dolárov, čo posúva hodnotu celej spoločnosti na 31 miliárd dolárov
apríl 2015 – hodnota akcií spoločnosti klesá o 18 percent pre nelichotivé štvrťročné výsledky
máj 2015 – Google pridáva tweety do svojich výsledkov hľadania v prehliadači
jún 2016 – Twitter začal spoluprácu s Foresquare, je možné vidieť, odkiaľ je subtweet postnutý.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.