StoryEditor

Lietajúce pevnosti, slávne jumbá a ďalšie legendy. Pozrite si 100 rokov Boeingu

15.07.2016, 20:00
Pred sto rokmi sa začala písať história firmy Boeing, jedného z najslávnejších leteckých výrobcov všetkých čias.

Americká spoločnosť Boeing je známa hlavne ako výrobca dopravných lietadiel, ale jej výrobný program je oveľa širší. Firma, založená 15. júla 1916 v Seattli Williamom Edwardom Boeingom, totiž vyrába aj vojenské lietadlá a ďalšiu techniku ​​vrátane radarov, a angažuje sa tiež v kozmickom výskume. Boeing napríklad v minulosti dodával techniku ​​pre Apollo, neskôr staval raketoplány a podieľal sa na budovaní Medzinárodnej vesmírnej stanice.

Najznámejší je predsa len ako výrobca lietadiel, či už civilných alebo vojenských. Jeho továrne dnes opúšťajú ako obrie modely 747 Jumbo Jet (teraz aj vo variante 747-8 so zvýšenou kapacitou) a moderné diaľkové 787 Dreamliner, tak menšie stroje rady 737. Boeing ale vďaka pohlteniu, teda slušnejšie povedané nákupu ďalších amerických spoločností donedávna vyrábal či vyrába napríklad tiež veľkokapacitné vojenské transportné lietadlo C-17 Globemaster, bojové lietadlá F-15 Eagle a F/A-18 Hornet či vrtuľníky AH-64 Apache.

Práve na trhu civilných dopravných lietadiel dnes musí Boeing tvrdo bojovať s konkurenciou predstavovanou európskym Airbusom. Najnovšie predĺžený Jumbo Jet bol vlastne priamou reakciou na Airbus A380, najväčší stroj svojho druhu, zaradený do služby pred deviatimi rokmi. Ale aj u menších lietadiel je európska konkurencia nepríjemná a firmy sa každoročne preťahujú v počte objednávok i dodaných strojov. Vlani napríklad Boeing dodal 762 lietadiel, o 127 viac ako súper, ktorému sa však zišlo viac objednávok.

Ešte koncom 70. rokov to pritom na trhu dopravných lietadiel vyzeralo trochu inak. Vedľa sovietskej konštruktérskej školy, ktorá sa uplatňovala hlavne za železnou oponou, mal Boeing dvoch súperov priamo na domácej pôde - Lockheed a McDonnell Douglas - a tiež rozdrobenú európsku konkurenciu. Napriek tomu si ale udržiaval náskok, ktorý vyústil v dominanciu. Lockheed mal síce nádejný Tristar z roku 1970, komerčný úspech s ním ale nedosiahol a nakoniec sa v polovici 80. rokov z civilnej sféry stiahol.

A McDonnell Douglas, ktorý nadviazal na existenciu firmy, ktorá dala svetu prvé moderné dopravné lietadlo (Douglas DC-3), sa nakoniec v roku 1997 stal súčasťou Boeingu. Táto fúzia pritom bola len jednou z niekoľkých podobných operácií v histórii spoločnosti zo Seattlu. Už v roku 1960 Boeing "prehltol" výrobcu vrtuľníkov Vertol Aircraft Corporation, v polovici 90. rokov potom Boeing získal leteckú a vojenskú časť spoločnosti Rockwell, ktorá vyrábala okrem iného balistické strely Minuteman.

Dnešná gigantická firma, ktorá najmä v USA zamestnáva skoro 160 000 ľudí a jej ročný obrat sa blíži stovke miliárd dolárov, pritom vyrástla zo skromných začiatkov. William Boeing prepadol lietaniu v roku 1910, kedy sa prvýkrát stretol s aeroplánom na leteckej show. Spolu s inžinierom Conradom Westerveltom v roku 1916 vyrobil prvý vlastný hydroplán pod značkou B&W. Pána inžiniera však vzápätí osud odvial inam, a tak William Boeing zostal pri založení neskôr tak slávnej firmy sám.

01 - Modified: 2024-04-17 16:57:31 - Feat.: - Title: Ryanair očakáva, že Boeing mu dodá 40 lietadiel do polovice júla 02 - Modified: 2024-04-13 10:30:00 - Feat.: - Title: Prečo vlastne hovoríme, že niečo je OK? Pozreli sme sa na históriu výrazu, ktorý používame každý deň aspoň raz 03 - Modified: 2024-04-10 10:28:28 - Feat.: - Title: USA preverujú tvrdenia o chybách na boeingoch, Senát naplánoval vypočúvanie 04 - Modified: 2024-04-09 18:11:14 - Feat.: - Title: Boeing v prvom štvrťroku výrazne obmedzil produkciu. Dodal len 66 strojov 05 - Modified: 2024-04-08 13:56:56 - Feat.: - Title: Šarlatán, či génius? Vedec sa pred 100 rokmi chválil vynálezom lúča smrti
menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
19. apríl 2024 19:14