23.01.2016, 21:35

Pozrite sa, ako Facebook skresľuje realitu. Vyberá to, čo sa vám páči

Veci, ktoré na Facebooku vidíte, tam nie sú len tak náhodou. Sofistikovaný algoritmus ich vybral, pretože by sa vám mohli páčiť. Môže to viesť k obmedzenému videniu reality. Pavel Kasík z portálu idnes.cz pre vás pripravil video, ktoré názorne ukazuje, ako fungujú "facebookové okuliare", cez ktoré sa pozeráme na realitu.

Najväčšiu sociálnu sieť Facebook využíva vyše 1,5 miliardy ľudí. Väčšina ľudí sa prihlasuje na Facebook aspoň raz denne, a to aj vďaka nástupu inteligentných mobilných telefónov. Zvlášť na mobile vám Facebook nemôže zobraziť všetky príspevky od ľudí a stránok, ktoré sledujete. Nevošli by sa na displej, ani keby ste listovali hodinu. Facebook preto musí vybrať tie najzaujímavejšie príspevky, aby zaujal netrpezlivých užívateľov aj na malej mobilnej obrazovke. Jedine potom sa budete radi vracať, naučíte sa spúšťať facebookovú aplikáciu niekoľkokrát počas dňa a vytvoríte si návyk.

Aby Facebook ponúkal užívateľom to, čo chcú vidieť, musí ich čo najlepšie spoznať. Pomocou sofistikovaných algoritmov preto do detailu analyzuje všetko, k čomu má vďaka digitálnej povahe služby prístup. Základom sú samozrejme ľudia, ktorých si pridáte do priateľov, a stránky, ktoré na Facebooku označíte tlačidlom "To sa mi páči". Tým to však zďaleka nekončí. Facebook vie, ktoré konkrétne veci ste lajkovali, pod akými príspevkami diskutujete, aké máte záľuby, aké obrázky sa vám páčia, s ktorými priateľmi najčastejšie komunikujete a kde sa práve nachádzate. To všetko sa prejaví v tom, čo na Facebooku uvidíte a čo vám naopak zostane skryté.

Pri analýze vašich návykov ide však Facebook ešte oveľa ďalej: sleduje napríklad to, ako dlho pozeráte na fotku vašej novej lásky, aké máte vzdelanie, čo sa vám nepáči a mnoho ďalších vecí, ktoré si o sebe najskôr ani neuvedomujete. Niektorí ľudia si myslia, že keď sa prihlásia na Facebook, vidia jednoducho prehľad všetkých príspevkov od kontaktov a sledovaných stránok v chronologickom poradí, ale tak to už dávno nie je. Keď si pustíte Facebook, algoritmus automaticky vyberie ten obsah, ktorý má najväčšiu šancu zaujať práve vás. Napríklad preto, že je obľúbený medzi vašimi priateľmi. Alebo ide o príspevok osoby, na ktorej fotku ste včera pozerali neobvykle dlho.



A samozrejme sú tu aj príspevky, za ktoré firmy alebo jednotlivci zaplatili. Tento sponzorovaný obsah sa tiež dostane na vašu obrazovku. Podvedome ste si zvykli, že Facebook vám ponúka, čo máte radi. Pre inzerentov je táto možnosť votrieť sa do vašej pozornosti o to lákavejšie. Je úplne logické, že Facebook ponúka užívateľom vysoko personalizovaný obsah. Zvyšuje tým svoju obľúbenosť a tiež príjmy z reklamy. Výsledkom je však určitým spôsobom prispôsobená a nevyvážená reprezentácia reality.

Podobá sa to situácii, keby ste sa bavili s kópiami vás samotných. Samozrejme, že si budete notovať. Sociológovia a psychológovia označujú podobné situácie termínmi ako potvrdzovacie skreslenie a komnata ozvien. Vyberať si skôr informácie, s ktorými súhlasíme, je prirodzená ľudská tendencia. Na Facebooku je tento trend akcentovaný a pritom skrytý, čo často vedie k polarizácii názorov alebo šírenia nepravdivých informácií.

Neznamená to, že Facebook neprezentuje realitu alebo znemožňuje komunikáciu. Ale je dobré pamätať si, že svet je cez facebookové okuliare trochu iný ako v skutočnosti. A že tieto okuliare nám Facebook vytvára na mieru, aby sme na ňom strávili ešte viac času. Tak nezabudnite modré okuliare občas dať dole a opustiť návykové pohodlie onej virtuálnej komnaty ozvien.