03.12.2014, 00:00

Startup z Popradu mieri do TV biznisu

Projekt spod Tatier chce dať komunikácii medzi divákom a televíziou nový rozmer. S novou aplikáciou chce preraziť v Európe.

Startup z Popradu mieri do TV biznisu

Sedíte na gauči a nemáte sa s kým baviť o televíznom vysielaní? Nápad kreatívcov z Popradu divákom umožní interaktívne vstupovať do vysielania či prejaviť svoje emócie. „Naším nápadom je spojiť divákov všetkých televízií prostredníctvom jednoduchej aplikácie,“ hovorí riaditeľ digitálnej agentúry Creanet a zakladateľ startupu Chatr. tv zakladateľ Marek Môcik. Celú aplikáciu postavili mladí vývojári na najmodernejších technológiách. Komunikácia totiž musí medzi jednotlivými používateľmi prebehnúť v extrémne rýchlom čase.

Expanzia do sveta

Nástroj má podľa autorov všestranné využitie. Napríklad dokáže prostredníctvom smartfónu spojiť s ďalšími divákmi, vyjadriť ním svoj názor, hlasovať, klásť otázky či zapojiť sa do diskusie priamo v televízii. „Náš produkt spája tri gigantické svety – internet, televíziu a mobilné technológie – a má potenciál byť globálnym produktom určeným pre masy.“

S nápadom chcú na začiatok preraziť na Slovensku a v Českej republike. „Aktuálne rozbiehame jeho testovanie v spolupráci s tunajšími televíziami,“ doplňuje Môcik. Startup z Popradu však poškuľuje ešte vyššie. Vývojársky tím z Creanetu chce postupne expandovať do celej Európy a zámoria. „Na svete existuje viac ako 30-tisíc televízií a podľa najnovších prieskumov až 8 z 10 ľudí používa pri sledovaní televízie smartfón.“

 

Rokujú s investormi

Rozprúdenie biznisu vo veľkom si podľa Môcika vyžaduje investíciu vo výške 200-tisíc eur. „Rozbeh na domácom trhu financujeme z vlastných zdrojov. Ďalšie prostriedky chceme získať od investorov, s ktorými o podpore projektu rokujeme,“ dodáva.

Keďže aplikácia má byť pre divákov bezplatná, zaplatia ju televízie. Ako motivácia im poslúži získanie prehľadu o aktivite a správaní divákov ich programov či predĺženie času stráveného pred obrazovkou, a tým možné zvýšenie príjmov z reklamy. „Možnosti rozširovania aplikácie sú takmer neobmedzené,“ tvrdí Môcik. Podobné aplikácie síce už na trhu existujú, ale doteraz si každá televízia vyvíjala vlastné programy. „Pre používateľa je však oveľa pohodlnejšie, keď má celé vysielanie sústredené iba v jedinej aplikácii,“ uzatvára riaditeľ digitálnej agentúry. Firma má za sebou úspešné projekty, medzi ktoré patrí mobilná aplikácia Zelená Vlna vyvinutá pre verejnoprávnu RTVS a rôzne programy pre spoločnosti Coca-Cola, Slovanet či Aquacity Poprad.

Nápad musí zaujať investorov

Osobitnou kategóriou medzi malými a strednými podnikmi sú i na Slovensku tzv. startup firmy. Väčšina z nich skúša šťastie v oblasti informačných technológií hľadaním silných investorov. Podľa Miriam Braškovej z IT Valley Košice startup podnikatelia okrem finančných zdrojov hľadajú najmä koučing. „Odborné vedenie, skúsenosti a vedomosti strategického partnera podporené peniazmi sa často výrazne podpíšu pod prípadný úspech nápadov. Koučing a financie

však fungujú iba spoločne,“ tvrdí Brášková. Ako dodáva, každá novinka na trhu s IT musí mať iskru. Výhodu, ktorá ju od konkurencie výrazne odlíši:„Startup projekty musia mať v sebe od začiatku niečo sexi a cool.“ Ministerstvo

hospodárstva pre začínajúce ambiciózne projekty pripravilo špeciálny program, v ktorom sa na budúci rok môžu uchádzať o balík vo výške 1,5 milióna eur. „Celú schému podpory startup firiem sme výrazne zjednodušili. Na jeden

projekt pôjde maximálne 15-tisíc eur,“ vysvetlil na košickom regionálnom diskusnom fóre HNRegióny minister Pavol Pavlis.