23.04.2014, 08:58

Samsung klamal o predaji svojich tabletov. Aby ohrozil Apple

Samsung klamal o predaji svojich tabletov. Aby ohrozil Apple

Práve prebiehajúci patentový spor medzi Samsungom a Applom uvoľnil do sveta tajný dokument, ktorý dokazuje, že juhokórejský gigant vedome klamal o objemoch predajov tabletu Galaxy Tab začiatkom roka 2011. Výrobca svoj ​​prvý tablet nadhodnotenými číslami staval do úlohy zabijaka iPadu. V skutočnosti bol ale odbyt veľmi slabý.



Interný dokument Samsungu, ktoré sa nikdy nemal dostať na verejnosť, je z februára 2012 a ukazuje, že Galaxy Tab vtedy vôbec nebol horúcim tovarom a naopak nestačil ani na zariadenia menej slávnych značiek. Začiatkom roku 2011 popredná analytická firma Strategy Analytics vo svojej správe citovala tvrdenie čelnej predstaviteľky Samsungu Lee Young investorom, že je záujem o Galaxy Tab obrovský a za menej ako šesť týždňov sa ich predali dva milióny. Už vtedy takto veľká cifra vzbudzovala pochybnosti, špekulovalo sa, či si tablet počas tak krátkej doby skutočne našiel taký počet priaznivcov alebo či ide o objem predaný distribúcii vrátane operátorov a ktorý teda v drvivej väčšine leží na skladoch.

Dokument teraz potvrdzuje, že Samsung spomínané dva milióny Galaxy Tab v uvedenom čase nepredal a čo viac, kvartálny odbyt počas celého roka sa pohyboval rádovo v stovkách tisíc kusov. Za celý rok 2011 tak Samsung na území USA predal okolo 1 milióna kusov svojich tabletov (výrobca počas roka k 7palcovej variante uviedol tiež väčšiu verziu s uhlopriečkou 10,1 palca).

Naproti tomu iPad, ktorého trhový podiel mal podľa správ Strategy Analytics, IDC, ale aj popredných technických serverov, práve príchodom tabletov od Samsungu veľmi utrpieť, si v roku 2011 kúpilo takmer 17,5 miliónov užívateľov. Druhým najpredávanejším tabletom v USA vtedy bol cenovo bezkonkurenčný Kindle Fire (5 milónov kusov) a úspešnejší ako tablety Samsungu bol aj Nook od kníhkupeckého domu Barnes & Nobles. Ten si počas roka zakúpilo 1,5 milióna užívateľov.  Celosvetovo potom v tom roku Apple predal viac ako 32 miliónov kusov iPadov, Spojené štáty sa tak na celkových predajoch podieľali väčším ako polovičným dielom. Tento objem navyše s prehľadom prekonal očakávaný odbyt tabletov, ktorý očakával Samsung. V dokumente z júna 2011 bol výhľad 28,3 miliónov kusov.

V dôsledku vyhlásení predstaviteľky Lee Young zo Samsungu rešpektovaná agentúra Strategy Analytics vydala správu, podľa ktorej sa kvôli úspechu Galaxy Tabu znížil podiel iPadu z 95 na 75 percent v priebehu necelých dvoch mesiacov. Zo štatistiky potom samozrejme čerpali aj renomované servery, ktoré publikovali články s podobnými titulkami. Ako prvý nadsadené čísla Samsungu spochybnil server The Wall Street, skeptickí k číslam boli aj v redakcii servera Fortune.

Pripomeňme, že to nie je prvýkrát, kedy sa Samsungom deklarovaný odbyt určitého produktu spochybňuje. Koncom novembra minulého roka firma avizovala, že za dva mesiace predala 800-tisíc svojich prvých inteligentných hodiniek Galaxy Gear, juhokórejský server BusinessKorea.co.kr, ale mal na čísla iný názor. Cena Galaxy Gear však po uvedení dokonca padla.

Radek Mikudík, idnes.cz