StoryEditor

Tradičný zákazník -- najpevnejšia kotva

15.01.2007, 23:00

Spoločnosť SOFTIP, a. s., bola podľa Trend Top v infotechnológiách v roku 2005 medzi dodávateľmi IT produktov a služieb v SR podľa pridanej hodnoty na deviatom mieste. Za ostatné tri roky sa podľa rôznych kritérií hodnotenia spravidla pohybuje v prvej desiatke IT firiem na Slovensku. V tomto roku zmenila časť akcionárov a následne manažment. O jej zámeroch hovoríme s novým výkonným riaditeľom RNDr. Belom Zorkovským.

Ako vnímate trh ERP na Slovensku z hľadiska konsolidácie jeho dodávateľov, dozrievania trhu, ako aj požiadaviek zákazníkov?

-- V oblasti ERP skutočne došlo k významnej konsolidácii trhu. A očakávame, že bude pokračovať. Vyprofilovali sa veľkí nadnárodní dodávatelia a štandardné softvérové riešenia. Zákazníci začali pred časom prechádzať od domácich produktov, ktorými väčšinou boli ad hoc riešenia, k medzinárodným štandardom. No dnes idú ďalej. Požadujú aj špecifické riešenia postavené na štandardoch. Štandard, ktorý by sa rozširoval masívne, to nie je univerzálna cesta, ktorá by vyhovovala všetkým. Chceme pozorne načúvať najmä tým zákazníkom, ktorí chcú, aby nástroje ERP zohľadnili ich špecifiká a väzby na už implementované systémy. Množstvo IT nástrojov, ktoré používajú, je totiž širšie a treba ich zapasovať do existujúcej mozaiky, čo je náročnejšie. Z nášho hľadiska je dôležité, že nejde len o jednu aplikáciu či jednu rodinu produktov. Aj keď niekto bude mať nasadenú celú škálu napríklad modulov SAP, tak sa vždy objavia nejaké ďalšie aplikácie, či už softipácky softvér pre ľudské zdroje alebo riešenia pre dopravu. Prostredie teda nie je z hľadiska IT aplikácií úplne homogénne. To sú práve tie špecifiká, ktoré zákazník chce, aby boli zohľadnené pri nasadzovaní existujúcich produktov, ale aj ich ďalších generácií. Dozrievanie zákazníkov pociťujeme predovšetkým v tom, že najprv neprikladali až takú dôležitosť ERP systémom. Vnímali ich ako podporné nástroje pre podporné služby. Jednoducho, účtovníctvo každý považoval za nevyhnutné zlo. Dnešný rozvoj manažérskeho účtovníctva presvedčuje manažmenty spoločností, že z neho môžu získať informácie potrebné na riadenie. Tým v spätnej väzbe vzniká tlak na ERP systémy, aby obsahovali také nadstavby, ktoré to komfortným spôsobom umožňujú. Obe spomínané tendencie vieme u našich zákazníkov plne uspokojiť.

SOFTIP sa dlhodobo usadil v segmente malého a stredného podnikania (SMB). Dnes o tento trhový priestor veľmi bojujú aj vaši konkurenti -- veľké nadnárodné spoločnosti Oracle, SAP, Microsoft a iní. V čom vidíte komparatívnu výhodu vášho prístupu a vašej prítomnosti na trhu?

-- Tu treba rozlíšiť dva aspekty. Prvý je produktový. SOFTIP má svoje riešenia pre sektor SMB. Veľkí hráči prichádzajú s riešeniami, ktoré predstavujú konkurenciu. Myslím si, že v tom sme narovnako. Je to viac-menej o tom, že konkurencia pomáha definovať štandardy alebo štandardné požiadavky, ktoré by tieto systémy mali spĺňať. Preto konkurenciu v tomto smere vítame. Druhý aspekt je v spôsobe predaja a implementácii produktov. SOFTIP má predovšetkým vlastné produkty a pracuje priamo so zákazníkmi. Veľkí hráči svoje produkty nenasadzujú priamo, pretože na to nemajú vytvorené procesy, organizáciu a ani historickú skúsenosť. Teda do tohto segmentu musia ísť cez partnerov a budovanie partnerských sietí. V tomto prípade konkurenciu pre SOFTIP už nepredstavujú nadnárodné spoločnosti, ale ich slovenskí implementační partneri. A tu máme nesporne obrovskú výhodu. Dôverná znalosť potrieb zákazníka sa priamo premieta do vývoja nových riešení. Odmenou je vysoký stupeň lojality našich zákazníkov.

SOFTIP v minulých rokoch výrazne investoval do vlastného vývoja podnikových informačných systémov (SOFTIP PACKET, SOFTIP PROFIT, viaceré IS na zákazku), ale v poslednom období aj do kastomizácie a implementácie cudzieho vývoja (SOFTIP E-MISSION, odvodený od švédskeho informačného systému JEEVES). No očakávania o výraznejšom trhom podiele tohto riešenia sa nenaplnili. Prečo?

-- Predovšetkým sme očakávali väčšiu podporu zo strany výrobcu. V skutočnosti sme sami museli zabezpečiť lokalizáciu, vyškolenie, marketing. Jednoducho, museli sme sa snažiť preniknúť na trh bez masívnejšej podpory JEEVES. To zdržalo a posunulo naše plány a stálo nás to viac síl a prostriedkov, než sme pôvodne plánovali. Navyše sme očakávali ako vedľajší efekt, že moduly, ktoré sú v SOFTIP E-MISSION mimo riadenia výroby, budeme môcť využiť aj v štandardnom segmente pre svojich typických zákazníkov. V tom sa očakávania nenaplnili, pretože riešenie sa prvotne orientuje na výrobu a ekonomika predstavuje len podporný modul. Napriek tomu si SOFTIP E-MISSION úspešne našiel svojich zákazníkov a sme presvedčení, že je i do budúcnosti výhodným riešením pre výrobné podniky.

Akú stratégiu po tejto skúsenosti teda zvolíte na ďalšie obdobie vo vzťahu k produktom nadnárodných spoločností? Uvažujete o podpore aj doteraz konkurenčných riešení (Oracle, SAP, Microsoft) v rámci služieb systémovej integrácie?

-- Naším základným prístupom je návrat k tradičným zákazníkom. Pripadá mi to tak, že manažment SOFTIP-u sa v istom období rozhodol hľadať náhradu za svoje tradičné riešenia. Táto náhrada súčasne znamenala, že sa posúval v segmente a hľadal iné trhové zameranie. To je aj skúsenosť s Oraclom, čo tiež nebol produkt pre našich tradičných zákazníkov. Rovnako tak SOFTIP E-MISSION oslovil novú časť trhu, ale neriešil budúcnosť existujúceho zákazníckeho portfólia SOFTIP-u. Pochopiteľne, chceme chrániť investície, ktoré máme vo vlastných produktoch. Tieto produkty žijú, majú svojich zákazníkov, máme vybudovanú celú infraštruktúru na ich podporu vrátane SOFTIP E-MISSION. Ale do budúcnosti sa musíme pozrieť očami našich zákazníkov. Nehovorím o krátkodobej perspektíve. Radi by sme naše portfólio rozšírili, aby sme mohli poskytnúť našim zákazníkom aj to, čo konkurencia. Rozdiel bude v tom, že to pre nich zabezpečia ľudia, na ktorých sú zvyknutí a dôverne poznajú ich prostredie.

Ktoré vertikálne oblasti trhu považujete za svoju prioritu? Výrazne sa angažujete vo verejnej správe (riešenie Korwin), ale aj vo výrobe (SOFTIP E-MISSION). Budete v tom pokračovať, alebo budete klásť dôraz na inú oblasť?

-- Nemyslím si, že by sa dalo jednoznačne špecifikovať, na ktorú vertikálnu oblasť sa chceme orientovať. Máme riešenia pre verejnú správu, ale aj pre maloobchod či veľkoobchod. Máme SOFTIP E-MISSION, ktorý nám dáva možnosť orientovať sa na výrobné organizácie. Máme podporné produkty pre firmy, ktoré robia dopravnú obsluhu. Takže bezmála štyritisíc zákazníkov, ktoré SOFTIP má, možno rozdeliť do niekoľkých skupín, ale ťažko povedať, ktorú vertikálu jednoznačne preferujeme. Ale napríklad oblasť verejnej správy sa pre nás stáva veľmi zaujímavou. V každom prípade je tendenciou návrat k tradičným zákazníkom. Podrobne sme si opakovanými prieskumami zmapovali ich súčasné i budúce potreby. Ich uspokojenie je náš hlavný biznis.

Analýzy a predikcie trendov ERP ukazujú, že súčasné ERP ponúkajú nové príležitosti -- napríklad prechod na komponentovú architektúru služieb (SOA). Ďalej pokračuje integrácia ERP s CRM, SCM a smerom k strategickým riešeniam (BI). Ako budete reagovať na tieto trendy?

-- Funkcionalitu našich produktov budeme určite rozširovať. Časť budeme riešiť vlastným vývojom, časť produktmi tretích strán, na ktoré urobíme napojenie. Nemá totiž význam znovu objavovať niečo, čo možno na trhu získať výhodnejšie. Preto sú aktivity veľkých hráčov pre nás zaujímavé, lebo nechcú predávať priamo a majú záujem, aby sme časť ich funkcionality pripojili k našim produktom. Je to cesta, kde môžeme ušetriť na našom vývoji. Tým môžeme náš vývoj orientovať na oblasti, v ktorých budeme vidieť medzeru na trhu. Napríklad riešenia pre dopravu, ktoré sú zaujímavé nielen pre nás, ale napríklad aj pre tretie strany.

menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
16. apríl 2024 07:20