12.08.2017, 00:00

Budúca pýcha ruského letectva dostala meno. "Ako dieťatko po pôrode," teší sa veliteľ

Ruská "neviditeľná" stíhačka doteraz niesla meno T-50.

Budúca pýcha ruského letectva dostala meno. "Ako dieťatko po pôrode," teší sa veliteľ
Zdroj: knaapo.ru

Ruská "neviditeľná" stíhačka Suchoj, ktorá prvýkrát vzlietla pred siedmimi rokmi, dostala oficiálny názov Su-57, čo sa považuje za signál, že sa blíži nasadenie nového stroja. "Je rozhodnuté, lietadlo je pomenované, ako dieťatko po pôrode. Odteraz mu budeme hovoriť Su-57," vyhlásil veliteľ letectva Viktor Bondarev vo vysielaní ruskej armádnej televízie Zvezda.

Až doteraz sa pre stroj, ktorý má byť ruským náprotivkom amerických stíhačiek F-22 Raptor, používalo továrenské označenie T-50 či skratku vývojového programu PAK-FA čoby "perspektívny letecký systém frontového letectva". Su-57 má byť prvým novým bojovým lietadlom vyvinutým v Rusku od rozpadu Sovietskeho zväzu a býva tiež označovaný za prvú ruskú stíhačku piatej generácie.

Prvé skúšky 

Agentúra Interfax pripomenula, že minulý mesiac, po ukončení úvodnej etapy štátnych skúšok prototypu T-50, Bondarev ohlásil, že začne výroba prvej série nových lietadiel, ktorá by mala dosahovať 12 kusov. Prvé stroje z tejto výroby, ktoré ešte nedostanú novo vyvíjané motory, by sa podľa výrobcu mali dostať do rúk vojakov v roku 2019.

Prototyp "neviditeľnej" ruskej stíhačky sa prvýkrát vzniesol do vzduchu 29. januára 2010, viac ako desať rokov po F-22. Ruské ministerstvo obrany vtedy plánovalo stroje nakupovať už od roku 2015, avšak médiá a analytici boli skeptickejší a odhadovali, že vývoj potrvá ešte desať rokov.

Iba pre americké letectvo 

F-22 Raptor, ktorému sa ruský stroj podobá, prvýkrát vzlietol v roku 1997 a medzitým sa vyrobili skoro dve stovky týchto strojov. Spojené štáty je nedodávajú ani svojim najbližším spojencom. Medzitým USA v spolupráci s ďalšími krajinami vyvinuli a zaviedli do výzbroje ľahší doplnok Raptoru, stíhačku F-35.

Hlavnou úlohou Su-57 je zabezpečiť vzdušnú nadvládu v stanovenej oblasti, k čomu má napomôcť obtiažne odhaľovanie radarmi a infračervenými snímačmi a schopnosť dosahovať nadzvukovej rýchlosti bez prídavného spaľovania.

Stroj sa má tiež vyznačovať mimoriadnou obratnosťou, novú avionikou a radarom, umožňujúcim útočiť na vzdušné i pozemné ciele za akéhokoľvek počasia a v akejkoľvek dobe. K štartu aj k pristátie mu majú stačiť pomerne krátke dráhy.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.