14.04.2017, 13:25

Dávajte si pozor na to, čo jete: Strava môže mať na vašu náladu väčší vplyv, ako si myslíte

Už ste pravdepodobne počuli frázu „Ste to, čo jete“ ale nedávna štúdia naznačuje, že by sme jej znenie mohli aktualizovať na „Cítite to, čo jete“.

Dávajte si pozor na to, čo jete: Strava môže mať na vašu náladu väčší vplyv, ako si myslíte
Zdroj: Flickr

Profesorka nutričnej ​​a epidemiologickej psychiatrie na univerzite v Austrálii Felice Jacka strávila uplynulú dekádu štúdiom väzieb medzi stravou a duševným zdravím. Podľa nej existuje súvislosť medzi tým, čo depresívni ľudia jedli a ako sa cítili, informuje Business Insider.

Jacke objavila, že osobám so stredne ťažkou až ťažkou depresiou jeden špecifický druh zdravej výživy pomohol znížiť ich príznaky a zdvihol náladu, čo naznačuje, že to, čo jeme, hrá kľúčovú úlohu v tom, ako sa cítime.

"Myšlienka, že by sme mohli byť schopní pomôcť ľuďom tým, že zlepšíme ich stravu, má veľký klinický význam. Má tiež skutočný význam na verejné zdravie," povedala profesorka.

Depresia je v súčasnosti najčastejšou príčinou invalidity na svete. Keď sa nelieči, môže zabiť. Väčšinu  súčasných spôsobov liečby zahŕňajú lieky a rôzne formy terapie. Menšia pozornosť však bola zameraná na úlohu stravy v oblasti duševného zdravia.

Jacke a členovia jej výskumného tímu za posledných sedem rokov študovali vplyv rôznych stravovacích plánov na ľudí s depresiou. V rámci svojho výskumu publikovala množstvo štúdií založených na možnosti, že ľudia, ktorí jedli nezdravo - to znamená viac potravín bohatých na sacharidy, slané občerstvenie alebo spracované mäso a menej ovocia, zeleniny a chudého mäsa - mali vyššie riziko vzniku depresie.

V jej najnovšej štúdii skúmali 67 mužov a žien, ktorí už boli diagnostikovaní so stredne ťažkou až ťažkou depresiou a jedli nezdravú stravu. Väčšina z nich tiež užívala antidepresíva a chodila na pravidelné stretnutia s terapeutom.

Dôležité je, že nikto z týchto ľudí neprestal počas štúdie brať svoje lieky alebo chodiť na psychoterapiu. Štúdiu navrhli tak, aby ukázala, že strava by mohla zohrávať doplnkovú úlohu pri znížení depresívnych stavov. Nenaznačuje, že strava by mala slúžiť na liečbu akejkoľvek duševnej choroby.

Jacke potom rozdelila účastníkov štúdie do dvoch skupín. Počas 12 týždňov členovia prvej skupiny jedávali ťažko spracované potraviny s nízkym obsahom vlákniny, ale zároveň sa museli zúčastňovať na stretnutiach podpornej skupiny.

Členovia druhej skupiny naopak prešli na stredomorskú stravu a chodili na stretnutia s dietológom. Ako súčasť nového stravovacieho plánu jedli veľa čerstvej zeleniny a niektoré druhy ovocia, fazuľu, nesladený jogurt a mliečne výrobky, orechy, chudé mäso, ako je kuracie mäso, ryby a olivový olej. Obmedzili alebo znížili tiež pitie alkoholických nápojov počas dňa.

Jacke pred a po 12-týždňovej štúdii zaznamenala príznaky depresie u účastníkov pomocou štandardného bodovacieho testu určeného pre ľudí s depresiou.

Keď sa štúdia skončila, u desiatok ľudí v oboch skupinách došlo k zlepšeniu, ale tých, ktorí jedli stredomorskú stravu, bolo výrazne viac. Kým asi 8 percent ľudí v skupine s nezdravou stravou už nevykazovali štandardné príznaky depresie, v skupine so stredomorskou stravou ich bolo až 32 percent.

Je to významný objav pre ľudí, ktorí trpia depresiou, ale tiež dôležitá prevencia pre tých, ktorí ju nemajú. Viacero odborníkov naznačuje, že ak budete jesť viac jedál, ako sú ryby, avokádo a orechy a menej spracovaných potravín, ako je biela ryža, biele pečivo a sladkosti, budete sa cítiť nasýtenejší, zdravší a ľahšie schudnete.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.