28.12.2016, 00:00

Pravda o módnych diétach: Je zdravé celkom vysadiť cukor?

V posledných rokoch sa roztrhlo vrece s radami, ako sa správnou diétou dopracovať k dokonalému tráveniu.

Cukrová trstina sa zožne, rozdrví a z nej sa získa šťava. Tá sa vyčistí, vznikne sirup a následnou trojnásobnou kryštalizáciou sa vyrobí prírodný cukor. Obsahuje rad vitamínov, minerálnych látok a enzýmov. Aj s ním môžete kúzliť v kuchyni. Napríklad tohtoročné vianočné cukrovinky môžete upiecť iba s ním.
Zdroj: pixabay.com

Najnovšie trendy diktujú vzdať sa mlieka pre laktózu, múky pre lepok, občas si nasadiť prísnu protiplesňovú diétu, pretože naše telo môže byť prešpikované plesňami. Dokonca sa začína hovoriť aj o tom, že jesť už netreba päť-, šesťkrát denne. Sú tieto diéty potrebné, hoci na ne nie je lekársky dôvod? Čo je pravda a čo nie?

​Prezradil nám gastroenterológ Peter Minárik z Poradne pre obezitu, výživu a zdravý životný štýl v Bratislave. Prečítajte názor odborníka v špeciáli o diétnych mýtoch.

Nepotrebujem, aby strava obsahovala všetky tri živiny – bielkoviny, tuky a cukry, stačia mi prvé dve.
NEPRAVDA.

​„Takýto postup nie je fyziologický odôvodnený,“ tvrdí MUDr. Minárik, ktorý na podobné odporúčania reaguje jediným argumentom. „Zoberte si materské mlieko, ktorým sme kŕmení po narodení. Je to naša najprirodzenejšia strava, a to, že obsahuje všetky základné živiny, bielkoviny, tuky aj cukry, o niečom svedčí. Príroda vie, prečo to takto zariadila. Preto nie je dobré oddeľovať akúkoľvek živinu od druhej. Z tohto dôvodu nie som zástancom voľakedy takej obľúbenej delenej stravy. Jesť by ste mali tak, aby ste v porcii jedla mali v primeranom množstve zastúpené bielkoviny, cukry aj tuky. Rýchlosť vstrebávania sacharidov z jedla totiž závisí od viacerých faktorov. Aj od zastúpenia bielkovín a tukov. Dokážu totiž spomaliť trávenie i vstrebávania sacharidov a znížiť tak ich glykemický účinok,“ upozorňuje lekár.   

Názor vyšiel v decembrovom čísle mesačníka Fitmagazín.