16.11.2013, 00:02

Potraviny, ktoré zabíjajú vašu inteligenciu

Obilie, umelé sladidlá, či predvarené jedlá. Pozrite sa, ktorých 11 potravín vám pomaly, ale isto zabíja mozgové bunky.

Potraviny, ktoré zabíjajú vašu inteligenciu

1. Sladkosti
Cukor a sladkosti nie sú zlé len pre vašu hmotnosť. Dlhodobá konzumácia cukru môže vytvoriť silné neurologické a pamäťové problémy. Cukor tiež negatívne vplýva na schopnosť učiť sa - a to je dôvod, prečo sa odporúča vyhnúť sa aj kukuričnému sirupu a produktom s vysokým obsahom fruktózy.

2. Alkohol
Alkohol nepoškodzuje len našu pečeň, ale spôsobuje i to, čo je známe ako "hmla mozgu". Ako napovedá názov, ide o určitý typ duševnej zmätenosti, ktorá negatívne vplýva na jasnosť myslenia i našu pamäť. Všimli ste si niekedy, že si nemôžete spomenúť na bežné názvy položiek, prípadne si nie ste istí, či sa vám nejaká udalosť stala naozaj alebo len vo sne? To mohlo byť ovplyvnené vysokým príjmom alkoholu, ktorý ovplyvňuje rovnováhu mozgu. Našťastie, tieto príznaky sa dajú zvrátiť, ak prestanete alkohol piť, alebo ho obmedzíte na jeden alebo dva drinky za týždeň.


3. Nekvalitné potraviny
Nedávna štúdia vykonaná na univerzite v Montreale vyhodnotila, že nezdravé jedlo môže zmeniť chemické látky v mozgu , čo vedie k rozvoju príznakov spojených s depresiou a úzkosťou. Potraviny s vysokým obsahom tuku tiež môžu vyvolať podobné príznaky - keď ich prestanete konzumovať. Tieto potraviny totiž ovplyvňujú produkciu dopamínu, dôležitej látky, ktorá podporuje šťastie a celkový pocit pohody. Navyše, dopamín tiež podporuje kognitívne funkcie, kapacitu učenia, bdelosť, motiváciu a pamäť. Preto je dôležité, aby ste sa vyhýbali potravinám, ktoré obsahujú prebytočný tuk.

4. Vyprážané potraviny
Takmer všetky spracované potraviny obsahujú chemikálie, farbivá, prísady, umelé príchute a konzervanty - a môžu mať vplyv na správanie a kognitívne funkcie a spôsobovať hyperaktivitu - ako u detí, tak u dospelých. Vyprážané alebo spracované potraviny tiež pomaly ničia nervové bunky.

5. Spracované alebo predvarené potraviny
Rovnako ako vyprážané, aj spracované alebo predvarené potraviny môžu ovplyvniť váš centrálny nervový systém a zvýšiť riziko vzniku degeneratívneho ochorenia mozgu (napríklad Alzheimerovej choroby).


6. Veľmi slané potraviny
Každý vie, že slané potraviny ovplyvňujú váš krvný tlak a sú veľmi ťažké na srdce. Môžu mať však vplyv aj na kognitívne funkcie a narušiť vašu schopnosť premýšľať. A navyše, spotreba slaných potravín spôsobuje po ich vysadení pomerne tvrdé abstinenčné príznaky.

7. Obilniny (okrem stopercentne celozrnných)
Všetky druhy obilia majú negatívny vplyv na fungovanie mozgu a váš celkový zdravotný stav, s výnimkou 100 % celého zrna, ktoré je veľmi bohaté na vlákniny a zabraňuje arteriálnemu starnutiu. Ak konzumujete obilie pravidelne, riskujete rýchlejšie starnutie vášho tela a môžete tiež zažiť stratu pamäti a mozgovú hmlu.

8. Spracované proteíny
Bielkoviny sú základnými stavebnými kameňmi svalov a sú veľmi dôležité pre správne fungovanie vášho tela, vrátane mozgu. Mäso je najbohatším zdrojom vysoko kvalitných bielkovín, ale treba sa vyhnúť príliš spracovaným bielkovinám, ako sú párky v rožku, saláma, klobásy a podobne. Pôsobia presne opačne.

9. Transmastné kyseliny
Okrem srdcových problémov, zvýšeného cholesterolu a obezity pôsobia negatívne aj na váš mozog - spomaľujú ho a ovplyvňujú vaše reflexy. Nehovoriac o tom, že zvyšujú riziko mŕtvice. A ak sú konzumované príliš dlho, môžu mať za následok akési zmršťovanie mozgu, ktoré je trochu podobné zmršťovaniu spôsobenému Alzheimerovou chorobou.

10. Umelé sladidlá
Keď sa ľudia snažia schudnúť, majú tendenciu si myslieť, že zoštíhlejú cez noc, ak nahradia cukor umelými sladidlami. Je pravda, že umelé sladidlá obsahujú menej kalórií, ale v skutočnosti môžu narobiť viac škody ako úžitku. Ak sa užívajú dlhšiu dobu, môžu spôsobiť poškodenie mozgu a zasahovať do vašich kognitívnych schopností.

11. Nikotín
Napriek tomu, že nikotín nie je skutočný potravinársky výrobok, pôsobí ťažkú ​​ujmu na mozgu: tým, že doň obmedzuje prietok krvi, spolu s pravidelným tokom glukózy a kyslíka.

Zdroj: fitnea.com