23.04.2013, 00:00

Vyskúšali sme jeden deň s vegánstvom. Pozrite sa

Zabudnite na mäso, živočíšne tuky aj produkty živočíchov ako mlieko, mliečne výrobky, vajcia či med.

Vyskúšali sme jeden deň s vegánstvom. Pozrite sa

Vegánstvo ako životný štýl znamená absenciu akéhokoľvek živočíšneho jedla. Zabudnite na mäso, živočíšne tuky aj produkty živočíchov ako mlieko, mliečne výrobky, vajcia či med. V porovnaní s RAW stravovaním, vegáni stravu tepelne upravujú, a tak ich jedálniček môže byť omnoho pestrejší.

Viaceré svetové inštitúcie zaoberajúce sa zdravím človeka potvrdili, že táto strava prospieva nášmu organizmu a to môžu potvrdiť určite aj ľudia, ktorí na tejto strave žijú. Netreba ale zabúdať na jej pestrosť a vyváženosť, aby organizmu nechýbali dôležité živiny a vitamíny. Mnoho ľudí si zvolí tento životný štýl najmä z etického hľadiska, sú proti zneužívaniu živočíchov a hrubému zaobchádzaniu s nimi. Vegáni preto považujú za nesprávne aj nosenie výrobkov z kože či kožušiny.

Raňajky
Ideálne raňajky, a to nielen pre vegánov, sú ovsené vločky. Obsahujú veľa vlákniny a dodajú dostatok energie, takže hlad nepocítite už po hodine. Na prípravu raňajok budeme potrebovať hrnček ovsených vločiek, tie zalejeme vodou a necháme napučať. Potom do nich primiešame ovocie podľa chuti, čiernice, jahody, banány a iné. Môžeme pridať aj niekoľko vlašských orechov.


[[{"type":"hn-image","fid":"212177"}]]



Obed

Obľúbeným hlavným chodom vegánov sú často zemiaky na rôzne spôsoby či cestoviny. Na obed si pripravíme špagety s tofu a pórom. Vyberáme ale zásadne bezvaječné cestoviny. Tie dáme variť do vriacej vody a medzitým na oleji opražíme na kolieska nakrájaný pór s cesnakom. Keď sa do zlatista opečie, pridáme na kocky nakrájaný syr tofu a opekáme na panvici asi 5 minút. Po 15 minútach, keď sú špagety uvarené, ich pridáme do panvice a zmiešame s tofu a pórom. Na dochutenie môžeme použiť rôzne korenia alebo ich poliať paradajkovým pretlakom.


[[{"type":"hn-image","fid":"212176"}]]



Večera

Tak ako sme si už zvykli v reštauráciách na vegetariánsku pizzu, môžeme si doma pripraviť túto taliansku špecialitu aj na vegánsky spôsob. Cesto môžeme použiť rovnaké ako pri pizzových tyčinkách, použijeme ale sójové mlieko. Budeme potrebovať 0,5 kg hladkej múky, 2 lyžice olivového oleja, 3 dc vody, balíček droždia, 2 dc sójového mlieka, polievkovú lyžicu cukru a soľ. Najskôr si pripravíme kvások. Do hrnčeka si nalejeme 2 dc mlieka a zohrejeme, aby bolo teplé. Rozdrobíme do neho droždie, pridáme lyžicu kryštálového cukru, štipku soli a jemne zamiešame. Posypeme trochou hladkej múky, prikryjeme utierkou a dáme odstáť na teplé miesto. Po približne pol hodine máme kvások pripravený.


[[{"type":"hn-image","fid":"212178"}]]


Medzitým dáme do misky polovicu múky, pridáme štipku soli a do jamky, ktorú si vytvoríme v múke nalejeme olej. Do nej ešte pridáme kvások, ktorý sme si pripravili vopred. Postupne zapracovávame s vlažnou vodou a druhou polovicou múky, až vznikne hladké nelepivé cesto. Mieseniu cesta venujeme dostatočne veľa času, aby bolo cesto vláčne. Po vymiesení prikryjeme cesto utierkou a necháme ho stáť na teplom mieste približne pol hodiny, pokiaľ nevykysne. Z cesta potom vyvaľkáme okrúhlu placku, na ktorú budeme ukladať naše ingrediencie. Cesto potrieme olejom, paradajkovým pretlakom a poukladáme podľa chuti šampiňóny a kukuricu z konzervy, na krúžky nakrájané cherry paradajky a dáme na približne 15 minút piecť pri 180 stupňoch.


Dezert
Palacinky patria medzi najobľúbenejšie múčniky, ktoré väčšinou miznú ihneď z panvice. Vegánske palacinky chutia rovnako dobre a preto je ten správny čas vyskúšať si ich doma. Na 10 mini palaciniek budeme potrebovať 130g hladkej múky, 2dc sójového mlieka (môže sa použiť aj práškové sójové mlieko zarobené s vodou), 1 polievkovú lyžicu kryštálového cukru, 2 čajové lyžičky kypriaceho prášku a štipku soli. Všetko dobre zmiešame, aby sa nám vytvorilo vláčne cesto, nie príliš husté. Na rozpálenú panvicu s trochu olejom, nalejeme polievkovú lyžicu cesta a opečieme z oboch strán. Vegánske palacinky robíme trochu hrubšie, aby dobre držali. Keď sú hotové, potrieme ich ríbezľovým džemom a podávame.


[[{"type":"hn-image","fid":"212174"}]]


Je tu jar, využite prvé teplé slnečné dni a urobte si príjemné posedenie v prírode napríklad s vegánskym denným menu. Tento životný štýl sa snaží človeka opäť zblížiť s prírodou, zamyslieť sa nad správaním ľudí k zvieratám a mimo iné, očistiť organizmus od konvenčných mäsových jedál.


Pripravené v spolupráci s:

[[{"type":"hn-image","fid":"205081","attributes":{"width":"120","height":"85"}}]]

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.