09.01.2016, 00:00

Top vitamíny a minerály. Pozrite sa, v ktorých potravinách ich máte hľadať

Top vitamíny a minerály. Pozrite sa, v ktorých potravinách ich máte hľadať

Antioxidanty sú prítomné v mnohých potravinách. Udržujú nás zdravých a hrajú kľúčovú úlohu pri prevencii vzniku niektorých chronických ochorení, píše portál hellomagazine.com.

Žiarivo sfarbené ovocie a zelenina, ako napríklad červené paradajky, oranžové mrkvy alebo citrusy sú bohaté na antioxidanty, ale pri množstve informácii môže byť náročné zistiť, ktoré potraviny sú zo všetkých najlepšie, pokiaľ ide o obsah vitamínov a minerálov. Internetový portál preto oslovil výživovú poradkyňu Gabrielu Peacock, ktorá vybrala top vitamíny, ktoré by mal obsahovať jedálniček každého z nás, následne k nim priradila potraviny, ktoré ich obsahujú.

Vitamín A

Tento vitamín pomáha chrániť a budovať imunitný systém, črevné, dýchacie a močové cesty. Aby ste si zvýšili jeho množstvo v krvi, mali by ste konzumovať mrkvu, sladké zemiaky a kel.

Vitamín C

Pomáha chrániť bunky pred poškodením a zlepšuje vstrebávanie železa. Rovnako ako vitamín A pomáha pri budovaní imunitného systému. Najviac ho obsahujú citrusové plody, jahody a kiwi.

Vitamín E

Podporuje imunitný systém, aby mohol bojovať s infekciami. Pomáha aj pri prevencii zníženia tvorby krvných zrazenín a chráni bunky pred voľnými radikálmi. Nájdete ho v brokolici a orechoch.
 


Selén

Chráni organizmus proti slnečnému žiareniu, vírusovým a bakteriálnym infekciám. Pôsobí proti chemickým alergiám, zlučuje sa s ťažkými kovmi (kadmium, olovo, ortuť) a tým tieto prvky zneškodňuje. Okrem iného pomáha regulovať aj funkciu štítnej žľazy. Selén sa vyskytuje v pivovarníckom droždí, brokolici, hnedej ryži, celých zrnách, mliečnych výrobkoch, rybách, cesnaku, cibuli a morských riasach. Obsahujú ho aj ryby a červené mäso.

Lykopén

Snímka: Flickr/Elisabeth Bergquist

Najsilnejší známy antioxidant rastlinného pôvodu, ktorý chráni organizmus pred nádorovými ochoreniami, má priaznivý vplyv na srdce, krvný tlak, prostatu a pokožku. Avšak zo stravy ho organizmus nedokáže vstrebať, pokiaľ neprejde tepelnou úpravou. Obsah lykopénu sa zvyšuje pri tepelnej úprave potraviny, preto je paradajkový pretlak bohatší na lykopén ako čerstvá šťava z paradajok. Obsahujú ho aj marhule a papája.

Luteín

Farbivo luteín patriace do skupiny karotenoidov, je povestnou mannou pre zdravé oči. Luteín spomaľuje degeneratívne zmeny na sietnici, ako aj brzdí vznik šedého zákalu. Nachádza sa v zelenej, listovej zelenine, ale obsahuje ho aj kiwi, špenát a kel.