06.11.2017, 10:12

Posadnutosť zdravým jedlom môže byť nebezpečná. Vyvoláva depresiu a úzkosť

Vegánstvo, vegetariánstvo, bezlepkové či bezlaktózové diéty, bez cukru, surová strava..... Druhy alternatívneho stravovania stále pribúdajú.

Keď sa najete, počkajte približne dve hodiny, kým pôjdete behať. Pre väčšinu ľudí postačia na to, aby sa jedlo dostalo zo žalúdka do tráviaceho traktu. Ak začnete trénovať priskoro, jedlo nebude dostatočne strávené a pri behu vám budú hroziť kŕče či zvracanie.
Výnimka: Po ľahkom jedle vám pravdepodobne postačí aj 90 minút, a naopak, po jedle bohatom na proteíny a tuk budete potrebovať aj tri hodiny, kým budete môcť bez obáv vybehnúť.
Zdroj: Flickr

Zdravé jedlo má množstvo pozitív, ale ak sa stane hlavným zdrojom našich starostí a snažíme sa jesť stále zdravšie a zdravšie, privodíme si poruchu príjmu potravy. 

Lekári ju nazvali ortorexiou, tento stav charakterizuje posadnutie jedlom. Nie je to choroba, ale môže viesť k vážnym následkom, píše francúzsky týždenník 

L´Express.

Ak sa zaujímate o zloženie toho, čo jete, ešte to neznamená, že ste ortorektik. Po prvý krát pomenoval túto poruchu v roku 1997 doktor Steven Bratman: orthos znamená po grécky správny a orexis chuť. 

Nie je to anorexia ani bulímia, ide vlastne o strach z toho, že naše jedlo nebude dostatočne zdravé. Takýto človek cíti veľmi silnú vinu, ak poruší pravidlá, ktoré si stanovil. Ak má svoj jedálniček po kontrolou, až vtedy je spokojný. 

Ortorektik vylučuje zo svojej stravy čím ďalej tým viac pokrmov, chce totiž aby mu bolo stále lepšie a lepšie. V ojedinelých prípadoch, kedy konzumuje mimoriadne zredukovaný počet jedál, môže nastať aj smrť.

Najbežnejším následkom ortorexie je však vylúčenie zo spoločnosti. Postihnutý totiž nemôže ísť do reštaurácie, pretože by nemal kontrolu kvalitu, pôvod a prípravu jedla. 

Má prehnané nároky na seba aj na svoje okolie, trpí pocitom viny a túži po dokonalosti. Jeho obavy ohľadne kvality jedla ešte viac zvyšujú často rozporné či nepravdivé informácie o potravinách. 

Všetky škandály okolo výroby potravín dávajú ortorektikovi ďalší dôvod ako obmedziť svoj jedálniček. Plánuje a kontroluje a trpí neustálym strachom. Pozná len dve kategórie potravín: dobré a zlé. 

Po náročných behoch si doprajte jedlo bohaté na sacharidy a proteíny, aby sa vaše svalstvo čo najskôr zregenerovalo.
Zdroj: Flickr

Jeho nároky sa stále zvyšujú, jedlo nikdy nie je dostatočne dobré. Celá jeho bytosť sa snaží o nedosiahnuteľnú dokonalosť a neustále prepadá panike, ak nemá k dispozícii náhradný plán. Napríklad vtedy, keď sa musí navečerať mimo svoju kuchyňu.

Jeho posadnutosť sa týka všetkých oblastí, ktoré sa týkajú potravín: sleduje ich pôvod, pestovanie, prípravu aj spôsob konzumácie.

Pre ortorektika sú nákupy nočnou morou, sleduje etikety, porovnáva a vyžaduje čo najpodrobnejšie informácie o vitamínoch, mineráloch alebo antioxidantoch. Trávi množstvo času plánovaním jedálnička, aby si mohol byť istý, že je presne podľa svojho prísneho systému hodnôt.

Chuťové vlastnosti ho a radosť z jedla mu nič nehovoria. Ortorexia rovnako vyvoláva problémy s okolitým svetom a ostré diskusie o jedle sú zdrojom neustálych konfliktov.

Patologické správanie sa môže dlho skrývať. Napriek tomu, spoločnosť väčšinou vníma takýchto ľudí veľmi pozitívne. Dnes sa už nikto nepozastaví nad tým, že ľudia chcú poznať zloženie svojho jedla. Ak ale máme podozrenie, že ide o nebezpečnú posadnutosť, môže pomôcť terapia.

Napríklad návšteva psychológa, ktorý sa špecializuje na poruchy príjmu potravy.

Vtáčia chrípka, kuratá kŕmené hormónmi či kontaminované vajcia môžu vzbudzovať obavy. Tieto obavy však majú svoj dôvod a ak máte strach, ešte nie ste ortorektikom.

Ani vtedy, keď chcete jesť zdravo, bez alergénov alebo ak ste vegán či vegetarián. Ortorexia je extémny prístup a snaha vyhnúť sa nebezpečenstvu, ktoré je skryté v jedle. Vyvoláva hlbokú úzkosť a preto si zaslúži pozornosť odborníkov. 

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.