27.10.2017, 14:49

Slovák opustil Wall Street a vrátil sa k rodinnej tradícii. K včelárstvu

Štefan Slezák vymenil veľký svet financií za rodinný biznis s medom. Vysníval si totiž, že zmení svet k lepšiemu.

Slovák opustil Wall Street a vrátil sa k rodinnej tradícii. K včelárstvu
Zdroj: Včely sv. Ambroza

"Od vysokoškolských čias ma priťahoval svet veľkých financií. Tento vnútorný “drive” ma dostal do USA, kde som vyštudoval MBA a začal kariéru v New Yorku. Prvých päť rokov som financoval juhoamerické korporácie a neskôr, po presune do Londýna som sa zas venoval private equity akvizíciám, tzv. leveraged buyouts," začína rozprávať svoj príbeh finančník a manažér Štefan Slezák. 

Túžil sa však vrátiť domov na Slovensko. Pôsobil vo vysokých manažérskych pozíciách, no tento svet ho prestával napĺňať: " Napriek deklarovaným heslám, že pre korporácie sú najdôležitejší ľudia, zamestnanci alebo zákazníci, je priorita iba jedna a to je maximalizácia zisku."  

Túžil robiť viac, ponúknuť ľuďom produkty, ktoré budú prospešné pre ich život a zdravie. Vrátil sa teda k starej rodinnej tradícii. K včelárstvu.

Zdroj: Včely sv. Ambroza

"Neviem, či to je v génoch, ale určite si už život bez včiel neviem predstaviť. Ak by som z nejakého dôvodu prestal s týmto podnikaním, musel by som mať na záhrade aspoň zo dva úle. Včely sú tvory ako žiadne iné. Ani milisekundu nikdy nezaváhajú, aby obetovali svoj život pre dobro svojej rodiny.

Sú asi jedinými domestifikovanými zvieratami, pre ktoré neexistuje jednoznačná príručka, ktorá vám povie, že keď urobíte toto, stane sa tamto. Aj včelári, ktorí to robia vyše 50 rokov nemajú vysvetlenia pre mnohé veci. Existuje veľa múdrych rád a návodov, ale tie nefungujú plošne a v každom prípade. Človek ešte neprenikol do “myslenia” včiel. Pre mňa je to výhoda, lebo som motivovaný, prekvapovaný a nenudím sa:)"

Od svojich predkov, ktorí sa po viaceré generácie venovali včelárstvu prebral rodinné know-how a samotné včelstvách. K osvedčeným metódam ako sa starať o včely a vyrábať med pridal aj novinky - kozmetiku zo včelích produktov a nové obaly.

Keďže je Štefan Slezák skúsený obchodník a manžér, zriadil aj internetový obchod - vcelysvambroza.sk. V ponuke má okrem vlastných medov, ktoré predáva pod značkou Včely sv. Ambróza, aj exotické medy z partnerských včelárstiev v Španielsku a Taliansku. 

Zdroj: Včely sv. Ambroza

"Môj med  je prémiovej kvality. Znamená to, že spôsob včelárenia je podobný tým u bio včelárstiev. Nechávam včelám dostatok vlastného medu, aby som ich nemusel kŕmiť cukrom. Ak treba, dokrmujem ich ich vlastným medom.

O bio certifikát som nikdy nežiadal, lebo ten vyžaduje, aby v okolí približne 10 kilometrov od včelstiev neexistovali žiadne známky civilizácie ako ľudské obydlia, záhrady, polia. To je na Slovensku a vôbec v husto obývanej Európe veľmi ťažké."

O jeho medy je veľký záujem. Najviac sa predáva snehobiely med z divorastúcich lúčnych kvetov. Je to vôbec prvý jarný med, ktorý má vraj najsilejšie liečivé účinky, príroda má totiž na jar najviac nektáru. Včelia kozmetika Včely sv. Ambróza je extrémne čistá, lebo používa suroviny z vlastného včelárstva, odmieta konzervanty, dokonca aj tie s biocertifikátom. 

"Takéto konzervanty produkujú iba veľké chemičky a podľa mňa už nemajú s prírodou nič spoločné. Úplne postačuje včelí med, vosk a propolis. V egyptských pyramídach sa našiel 3000 rokov starý med, ktorý nebol pokazený. Ak takáto kozmetika bola dobrá pre Kleopatru, je dobrá aj pre nás. Stačí povedať nie dnešným veľkovýrobcom “prírodnej” kozmetiky a telo sa nám za to odmení.

Naši najvernejší zákazníci sú tí s citlivou pleťou, ktorích telá už odmietajú akúkoľvek chémiu." Great Taste je najväčšia svetová súťaž potravín, ktorá sa každoročne koná v Anglicku. Tento rok tam Štefan Slezák prihlásil slnečnicový med.

Vedel, že je výnimočný a potvrdila to aj reakcia poroty: "Získal som zlatú hviezdu. Určite toto ocenenie pomohlo zviditeľneniu značky, aj keď to nemám presne analyzované alebo zmerané. Je to forma reklamy, ktorú ináč nerobím, lebo si myslím, že klasická reklama je mŕtva. Ľudia ju dnes ignorujú a chcú skutočné produkty, nie marketingové koncepty."

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.