16.10.2017, 00:01

Reštaurácie testujú nový model. Šéfkuchárov čoskoro už nik nebude potrebovať

Asi najznámejší obrázok toho, ako robot mení náš každodenný život, sú autá bez vodiča. Ale keď nastane éra takýchto robotov, vtedy už dávno budú vaľkať cesto na pizzu, píše server The Wall Street Journal.

Reštaurácie testujú nový model. Šéfkuchárov čoskoro už nik nebude potrebovať
Zdroj: youtube

Začínajúce firmy ako sú napríklad Zume Pizza či Misso Robotic by chceli zautomatizovať technológie a celý americký reštauračný priemysel. Ich snom je zmeniť spôsob ako reštaurácie podnikajú. Navrhujú preto nové formy varenia a roznášania jedla zákazníkom. 

Narozdiel od často spomínaných samoriaditeľných vozidiel je väčšina z inovácií reštauračného priemyslu už v prevádzke alebo sa čoskoro do prevádzky dostane. "Chceme to priblížiť zážitku v reštaurácii do takej miery, ako bude možné," povedal výkonný riaditeľ Zumme Pizza Aaron Butkus o technológii vo výhradne donáškovom podniku v Mountain View v Kalifornii. 

Butkus, ktorý svojho času pripravoval v Brooklyne pizzu ručne, teraz riadi špeciálny kuchynský personál. Skladá sa z 18 ľudí a štyroch robotov. Celý podnik Zume má 130 zamestnancov a dokáže vychŕliť viac ako 370 porcií pizze za hodinu. 

Hneď ako z mixéra a stroja, ktorý vaľká, vypadne cesto, roboty naň rozotrie omáčku a dá ho do rúry. Ľudia musia dávkovať cesto na jednotlivé porcie pizze, pridávať rôzne druhy náplne, vytiahnuť hotovú pizzu z rúry a rozvážať ju zákazníkom. 

Objem americkej výroby poklesol, no sektor služieb zaznamenal nárast a stal sa z neho pilier ekonomiky. Zamestnáva zhruba 12 miliónov šéfkuchárov, kuchárov, čašníkov a ďalších zamestancov, ktorí sa podieľajú na príprave jedla a obsluhe. 

Automatizácia stravovacích služieb by mohla už čoskoro tieto váhy v ekonomike vychýliť na opačnú stranu. V pohostinstvách bude zrejme menej zamestnancov. Jednoduchšie úlohy musia zvládnuť stroje a pokročilý software. 

Priaznivci tohto trendu hovoria, že má samé výhody, od úspor nákladov až po minimalizáciu chorôb z jedla, rovnako aj zlepšenie bezpečnosti na pracovisku. 

"Ak za kuchára v kuchyni reštaurácie platíte 100 tisíc dolárov a prevádzka robotov vás stojí polovicu, potom je všetkých firmám, aj tým zo starej školy, hneď jasné, že ide o radikálny rozdiel," povedal Vishal Harpalani, zakladateľ spoločnosti Automation Ventures, ktorá investovala do startupu Otto Robotics. Táto firma pracuje na automatizácii reštauračného priemyslu. 

S pomocou robotov, ktoré nakupujú a programujú, Zume Pizza a ďalšie začínajúce firmy vybudovali spotrebiteľské značky alebo reštaurácie, ktoré predávajú priamo zákazníkom.

Ďalšie firmy, ako je Momentum Machines, stavajú robotov - momentálne napríklad plne automatizovaného robota, ktorý je schopný pripraviť celý hamburger.

Dishcraft Robotics Inc. automatizuje umývanie riadov v komerčných kuchyniach. Fiema Cafe X má robota-baristu, ktorý servíruje kapučíno v nákupnom stredisku v San Francisku.

Podľa expertov môže automatizácia nakoniec prospieť aj zákazníkom. A to v podobe zníženia cien. "Momentálne stojí celé jedlo 20 doloárov, ale cena môže klesnúť iba na päť dolárov, samozrejme, ak bude všetko zautomatizované," povedal Harpalani.

A reštaurácie, ktoré momentálne robotov odmietajú, budú nakoniec možno prinútené uviesť ich tiež do prevádzky. Musia totiž držať cenový krok s konkurenciou, ktorá využije robotickú kuchyňu.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.