StoryEditor

Angažovanosť za každú cenu

03.04.2003, 00:00

Ako jediná celosvetová organizácia spisovateľov sa PEN International zasadzuje o slobodu slova vo všetkých krajinách, v posledných mesiacoch je pozoruhodná aj činnosť jej slovenskej časti. Keď sa Slovenské Centrum PEN International pred časom pripojilo k výzve osobností, ktoré žiadali, aby sa im bulvárne médiá nemiešali do súkromia, bolo ešte všetko v poriadku, aj keď slovenskí spisovatelia by skôr mali médiá žiadať, aby aj z nich konečne spravili objekty verejného záujmu.
Najnovšia výzva prišla pod názvom memorandum, jej terčom sa stali tri reklamné kampane. Signatári na začiatku pripomínajú vlaňajšiu akciu Urobme to!, ktorú považujú za lastovičku medzi manipulatívnymi kampaňami, nasledovanú kampaňami o týraných ženách a rasizme. Kampaň Piata žena má podľa nich charakter pohlavného rasizmu, surovými páchateľkami sú podľa nich nezriedka aj ženy (podľa výskumov zriedka, približne v piatich percentách prípadov), kampaň sa údajne odvoláva na štatistiku z inej krajiny, čo tiež nie je pravda, pretože kvalitatívny výskum pre Piatu ženu zorganizovala už v novembri 2001 slovenská agentúra Markant.
Kampaň, podľa ktorej je takmer každý na Slovensku rasista (veľmi jasne hovorí o latentnom rasizme), môže mať podľa Slovenského Centra PEN za následok podvedomý komplex kolektívnej viny, pretože hodnotí skupinu obyvateľov Slovenska paušálne, a nie jednotlivo. Otázkou zostáva, ako pri podobných zisteniach možno niekoľko miliónov skrytých rasistov pomenovať bez toho, aby sa nepoužilo množné číslo. Obe kampane upozorňujú na vážne spoločenské problémy, ktoré neodstráni spochybňovanie výskumov. Sústreďovať všetku kritickú potenciu práve na tých, ktorí sa usilujú niečo na zlom stave zmeniť, je vrhanie energie nesprávnym smerom.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. máj 2024 23:47