19.07.2017, 00:01

Slávna módna značka dáva umenie na doplnky. Od Da Vinciho po Van Gogha

Tento rok 28. apríla predstavil Louis Vuitton ďalšiu z rady svojich umeleckých spoluprác. Volá sa Masters a vytvoril ju umelec Jeff Koons. Na vybrané doplnky využil slávne umelecké diela ako napríklad Monu Lisu Leonarda da Vinciho.

Slávna módna značka dáva umenie na doplnky. Od Da Vinciho po Van Gogha
Zdroj: Instagram/louis vuitton

Rubensov obraz Lov na tigra, leva a leoparda. Da Vinciho Mona Lisa. Van Goghovo plátno Pšeničné polia s cyprusmi. Tizianov obraz Mars, Venuša a Amor. A tiež Jean-Honoré Fragonard, v porovnaní s predchádzajúcimi umelcami menej známy rokokový maliar, na ktorého plátno Dievča so psom sa vraj Jeff Koons chodí pozerať minimálne raz ročne, píšu Lidovky.

Všetky tieto maľby sú teraz použité na 51 doplnkoch značky Louis Vuitton - od kľúčeniek cez peňaženky a šatky až po batôžky, ikonické kabelky Speedy a Neverfull či slávnu cestovnú batožinu Keepall. Kabelky sú ozdobené nápisom s menom umelca, nechýba ani slávny monogram a iniciály Jeffa Koonsa, šarlatána alebo génia, záleží, z akého uhla pohľadu sa na dielo slávneho súčasného umelca chcete pozerať.

Kolekcia značky Louis Vuitton a Jeffa Koonsa Masters (Majstri) je de facto pokračovaním Koonsovej umeleckej série z roku 2015 s názvom Gazing Ball. Modrú guľu, odrážajúcu svetlo, v nej umiestnil napríklad práve na obraz Mony Lisy, ale aj na Klimtov Bozk alebo Monetove Lekná. Pre Gazing Ball využil 40 diel starých majstrov, a tak sa ponúka otázka, či bude v projekte pre LV pokračovať. Určite by to nebol problém.

"Nemôžem sa dočkať, až budú ľudia moje kabelky nosiť v uliciach. Veľmi ma nezaujíma, s akými šatami ich zladia, "povedal Koons denníku The New York Times," pre mňa ide o skvelú príležitosť, ako komunikovať s ľuďmi. Konečne môžem svoju prácu ukázať na ulici. Aj keby ľudia len chodili okolo výkladov Louis Vuitton". 

Koons má pravdu. Podľa denníka The Guardian neexistuje lepšia cesta, ako dostať umenie k mladému divákovi, než akú zvolil Koons, umelec, ktorý je známy tým, že gýč povyšuje do sfér vysokého umenia. Tu zvolil opačnú cestu - umenie, o ktorého hodnote nikto nemôže pochybovať, prevádza na kabelky či batohy značky známej svojim monogramom. A zároveň vzdáva hold majstrom, ktorých obdivuje. Mŕtvi umelci z múzeí sa znovu dostávajú do ulíc miest, hoci ide o luxusnú Piatu Avenue alebo Oxford Street.


Podľa Larryho Gagosiana, jedného z Koonsových galeristov, táto spolupráca mala pre umelcov perfektný zmysel. Aj z toho dôvodu, že bol ovplyvnený prácou Andyho Warhola, ktorý pre svoje sieťotlače okrem plechoviek polievky Campbell 's či portrétu Marilyn Monroe využíval aj renesančné plátna - ako napríklad Zrodenie Venuše od Botticelliho.

"Myslím, že ľudia budú nahnevaní, že niečo posvätné sa dostáva do profánneho sveta. Ale my radi robíme veci, ktoré môžu byť vnímané ako politicky nekorektné, "povedal CEO Louis Vuitton Michael Burke denníku The New York Times.

A mal samozrejme pravdu. EdiceMasters vzbudzuje mnoho otázok a debát na sociálnych sieťach. Ide o nevydarený vtip? Paródiu? Je to gýč? Alebo čo to je? Prečo je na kabelke enigmatická tvár Mony Lisy s nápisom da Vinci? Málokoho nechala nová edícia úplne chladným. Veď podobné veci by ste hľadali skôr v umeleckom obchode Louvru než vo vybraných butikoch Louis Vuitton. "Nečudovala by som sa, keby išlo o vec, ktorú predávajú Senegalčania pred Metropolitnom múzeom," znie jedna z reakcií na sociálnych sieťach, kde kolekciu Masters prezývajú "suveníry pre turistov".

Kolekcia Masters nie je prvou umeleckou spoluprácou značky Louis Vuitton. Známe sú jej kolaborácie počas éry Marca Jacobsa, napríklad so Stephenom Sprousom alebo Yayoi Kusamou. Aj nový umelecký riaditeľ, ktorý roku 2013 prevzal žezlo po Marcovi Jacobsovi, Nicolas Ghesquiere je známy svojou záľubou v umení. Na Masters sa však nepodieľal.

Všetko mala na starosti Delphine Arnault, dcéra majiteľa skupiny LVMH Bernarda Arnaulta, ktorý zbiera Koonsove diela už viac ako dvadsať rokov. Otec s dcérou pozvali umelcov na obed a Jeff Koons si spočiatku myslel, že po ňom budú chcieť vytvoriť hodinky. Ale ponuka bola veľkorysejšia - podieľať sa na doplnkoch.

Keď potom výsledok takmer ročnej Koonsovej práce prišiel ukázať CEO značky Michael Burke Bernardovi Arnaultovi, muž, ktorý je známy svojím výrazom pokrového hráča, sa vraj začal smiať. Takúto pochvalu nikto nečakal.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.