12.06.2017, 00:01

Móda versus technológie. Návrhárka tvorí modely aj vďaka tlačiarni

Móda nemusí byť nutne vždy o tom, čo sa nosí. Hocikedy sú to skôr vízie a zhmotnené predstavy módnych návrhárov, ktoré sa dajú obliecť len na efekt, ale von by ste v nich nevyšli.

Bola hviezdou minuloročnej prehliadky Iris van Herpenovej. Počas show priamo na jej odeve pracovala 3D tlačiareň.
Zdroj: Iris Van Herpen

Niektorí návrhári tak ale posúvajú hranice vnímania módy. Jedným z nich je aj Iris Van Herpenová z Holandska, píše iDNES.

Posúvať hranice módy, experimentovať s látkami a skúmať, čo všetko je vlastne nositeľné. To celú svoju kariéru robí holandská návrhárka Iris van Herpenová.

Jej modely niekedy pôsobia až prehnane futuristicky, ale zároveň sa radia do kategórie luxusnej haute couture. Hoci sa návrhárka v odbore pohybuje necelých desať rokov, už sa stihla nezmazateľne zapísať do módnej histórie.

Skutočnú senzáciu spôsobila róba, ktorá bola vytvorená podľa prúdu špliechajúcej vody ako súčasť kolekcie Crystallisation, ktorú predstavila v roku 2010. Výsledný model vyrobený z plexiskla vyzerá ako voda zamrznutá v priestore a je vôbec prvým kúskom vytvoreným v 3D tlačiarni, ktorý sa objavil na prehliadkovom móle.

Tlačiareň na textil

Prácu s 3D tlačiarňou si Van Herpenová veľmi obľúbila. A to dokonca natoľko, že ju minulý rok nechala pracovať rovno počas prehliadky. Hlavnou hviezdou impozantného divadla bola herečka Gwendoline Christie známa z filmovej série Hra o tróny, ktorá ležala na kruhovom pódiu, ktoré bolo súčasťou prehliadkového móla. Tlačiareň bola umiestnená tesne vedľa pódia a jej krémové šaty postupne pokrývali špeciálnymi vláknami, ktoré vytvorili sieť.

To však nie je jej jediný experiment, ktorý sa odohral v rámci prehliadky. O rok skôr zase nechala modelky visieť v obrovskýchch plastových vreciach, ktoré rozdeľovali mólo. Počas show sa vzduch prostredníctvom nainštalovaných rúr dostával von, takže plast stále tesnejšie obopínal telá. Až ich nakoniec úplne znehybnil.

​"Často premýšľam nad tým, či budeme aj v budúcnosti nosiť látky, alebo sa odievanie stane niečím nehmotným, čo je síce viditeľné, ale nehmatné a neuchopiteľné," vyjadrila sa návrhárka, ktorú vždy fascinovali rôzne druhy umenia a to, ako technológia dokáže stierať hranice medzi módou a umením.

Hra s materiálom

Popri spomínanej 3D tlačiarni sa hrá s materiálmi aj inak, ručne maľuje na umelú hmotu, tyl aj hodváb, alebo pokrýva sklenené gule silikónom, inokedy vytvára šaty podľa cymatiky. Táto metóda sa zaoberá tým, ako môžu zvukové vlny utvárať fyzikálne štruktúry materiálu.

To najzaujímavejšie z jej doterajšej tvorby je aktuálne k videniu v americkom Múzeu umenia v Dallase v rámci výstavy Transformovanie módy. Až do 20. augusta si možno prezrieť 43 modelov, v ktorých Van Herpenová kombinuje tradičné remeselné techniky so svojimi futuristickými víziami. Exhibícia tak podľa vedenia múzea môže zaujať nielen fanúšikov módy, ale aj milovníkov technológií, inovácií a vedy.

Zberateľka ovácií
Iris van Herpenová vyštudovala Inštitút umenia v holandskom Arnheme, a potom sa vydala na skusy k jednému z najlepších v módnom priemysle, slávnemu dizajnérovi Alexandrovi McQueenovi. Strávila u neho rok na stáži, než si založila v roku 2007 vlastnú značku. Počas prvých troch rokov potom uviedla šesť avantgardných kolekcií a dostalo sa jej množstvo ocenení aj pochvalných kritík.

Autorku vždy fascinovali rôzne druhy umenia a to, ako technológia dokáže stierať hranice medzi módou a umením. Preto tiež spolupracuje s rôznymi umelcami naprieč odbormi, ako sú architekti, choreografi, fotografi, ale aj vizuálni umelci.

Jej neobvyklá tvorba fascinuje aj speváčky, ktoré si potrpia na extravagantné výstrelky. Napríklad Björk sa nechala v návrhárkinom modeli fotiť na obal svojho albumu Biophilia, príležitostne tvorí aj kostýmy pre Lady Gaga.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.