08.03.2017, 11:19

Open space je mýtus. Firmy budú investovať do pohodlia zamestnancov, myslí si architekt

Navrhuje rodinné domy, interiéry, ale aj moderné open space kancelárie a slávi s nimi úspech. Dve z nich sa prebojovali medzi osem finalistov v súťaži Zasadačka roka.

Oddychová zóna v kanceláriách
Zdroj: STRV

"Kancelárie sa projektovali aj skôr, keď bola prioritou predovšetkým efektivita, dnešné poňatie kancelárií viac pracuje s tým, ako sa zamestnanci v kanceláriách cítia, budujú sa napríklad odpočinkové zóny a priestory pre neformálne stretávanie. Zmena uvažovania nad kanceláriami prišla okolo roku 2000, keď sa vo veľkom rozšírila wifi a Google začal budovať svoje open office (kancelárie), ktoré sú dodnes ikonou, "hovorí v rozhovore pre server Lidovky.cz architekt Martin Stára.

Ako sa zmenil prístup ku kanceláriám za posledných desať rokov a čo vlastne firmy dnes chcú?

V posledných rokoch je vidieť výrazný posun od čisto estetických riešení v štýle - "Chcem to ako Google". Začíname premýšľať o kanceláriách ako o komplexných organizmoch, ktoré majú slúžiť ako funkčná základňa nielen pre firmu ako celok, ale aj pre individuálnu prácu. Zásadný je samozrejme dopad technológií, pracovať môžeme takmer odkiaľkoľvek. Do priestoru kancelárií sa dostáva fenomén inteligentných inštalácií, a možno tiež úplne inak sledovať využitie kancelárií. Za ďalšiu zásadnú zmenu považujem zmenu prístupu k zamestnancom. Začíname vytvárať prostredie pre ľudí a ich reálne potreby. Niektoré spoločnosti ustupujú od vertikálnych štruktúr, ktoré sa prepisujú aj do kancelárií napríklad tým, že najlepšie miesta pre seba má manažment, ale skôr investujú do spokojnosti zamestnancov. Viem, že to nie je všeobecný trend, ale verím, že je to budúcnosť firiem.

Ako sa teda reálne kancelárie zmenili?

Nemôžeme sa pozerať na fenomén kancelárií iba v horizonte posledných desiatich rokov. Kancelárie sa projektovali aj skôr, keď bola prioritou predovšetkým efektivita, dnešné poňatie kancelárií viac pracuje s tým, ako sa zamestnanci v kanceláriách cítia, budujú sa napríklad odpočinkové zóny a priestory pre neformálne stretávanie. Zmena uvažovanie nad kanceláriami prišla okolo roku 2000, ked sa vo veľkom rozšírila wifi a Google začal budovať svoje open office (kancelárie), ktoré sú dodnes ikonou. Do Českej republiky prichádza tento trend s oneskorením, čo je možno dôvodom, že sa v posledných rokoch toľko rieši. Open space prešiel v posledných rokoch značným vývojom a domnievam sa, že koncept otvorených kancelárií býva často neprávom odsudzovaný. Problémom bude, že stav českých kancelárií často zostal iba u spomínanej efektivity, a tak nie je medzi verejnosťou povedomie o tom, ako môže moderná open space vyzerať. Ale aj z našej praxe vidíme, že firmy sa už zaujímajú o to, ako sa zamestnanci v kanceláriách cítia a budujú pre ne napríklad odpočinkové zóny sa stolnom futbale, fitka a ďalšie priestory, ktoré nie sú len o práci.

Čo si myslíte vy o open space? Dobro alebo zlo?

Osobne si myslím, že open space je mýtus. To čo si pod ním ľudia predstavujú, je veľmi rôznorodé, všetci hneď hovoria, že je to zlé, ale málokto je schopný položiť reálne argumenty - či už pre, alebo proti. Open space je najúspornejšie riešenie, urobené s minimálnym ohľadom na ľudí (zamestnancov), bez fantázie a štipky invencie. Ak sa na to pozeráme z tohto uhla pohľadu, tak skôr zlo. My vytvárame kancelárie, ktoré pracujú s priestorom dosť podobne ako tradičné mestá. Vytvárame kombináciu otvorených a uzavretých priestorov, tak aby riešenie zodpovedalo konkrétnym požiadaviek firiem. Zásadná otázka je, koľko ľudí je schopných spolupracovať v jednom priestore, a na tú nemožno jednoznačne odpovedať. Záleží na charaktere práce, osobnostiach a kvalite samotného prostredia.

Ako veľmi je pre človeka pri práci dôležité súkromie? A ako pracovať v open space s hlukom?

Najčastejšie spomínaný problém otvorených kancelárií je hluk, s tým sa však dá pracovať nielen na úrovni materiálov, ale aj formou školenia zamestnancov. Kvalitné kancelárie musia vytvárať vhodnú kombináciu prostredia pre prácu a odpočinok. Ale je pravda, že na konci dňa je dôležitejšie, či zamestnanci mali dostatok pokoja na sústredenú prácu. Vďaka workshopom so zamestnancami firiem, pre ktoré navrhujeme kancelárie, vieme, že súkromie je dôležité, ale každý si ho zabezpečuje inak. Niekto má rád svoje slúchadlá (ako ja) a niekto potrebuje prázdnu miestnosť a absolútne ticho.

Ako sa plánujú kancelárie?

Všetko stojí na takzvanom space planning, ktorý je kľúčový. Musíte sa zamerať na potreby firiem v rôznych oblastiach. Kreatívne oddelenie vyžadujú väčšiu mieru interakcie ako IT alebo účtovné oddelenie, a to sú piliere, podľa ktorých by mali kancelárie plánovať. Je však pravdou, že s hlukom je to ťažšie v prípade otvorených kancelárií, preto sa viac premýšľa nad využitím tvrdých a mäkkých materiálov pri dizajne prostredia. Práve materiály v spojení s dobrým rozvrhnutím jednotlivých oddelení dokážu urobiť z otvorených kancelárií miesto, kde hluk nebude problém.

Aké sú najaktuálnejšie trendy v súčasných kanceláriách?

Myslím si, že hlavný trend je tvorba bohatých prostredí pre prácu, to znamená, že sa nevytvára monotónne prostredie, ale hľadajú sa nové formy, pracuje sa s rôznorodými materiálmi. Ďalším trendom je inšpirácia zdieľanými coworkingovými a stratupovými kanceláriami, teda vytváranie i pracovísk, ktoré nie sú určené len konkrétnemu zamestnancovi, ale môže ich využiť každý. Ak sú zle vybavené, tak toto riešenie môže generovať určitý diskomfort, ale firmy tak môžu mať menšie nájomné plochy a tým zefektívniť náklady na nájom. Má to samozrejme svoje medze. V neposlednom rade je to téma firemnej kultúry a zmena hierarchie. Dnes už nie je prekvapením, keď riaditeľ spoločnosti pracuje v rovnakom priestore ako ostatní zamestnanci, prípadne ponúka svoju kanceláriu ako zasadaciu miestnosť v čase, keď nie je v práci. Verím, že toto je pozitívny trend, ktorý celkovo zlepšuje vzťahy a komunikáciu v spoločnostiach.

V kanceláriách, ktoré ste navrhol, je napríklad brezový háj, hojdačky alebo biliard. Naozaj toto zamestnanci počas pracovnej doby využijú?

Áno, ľudia sa naozaj hojdajú. Môže sa zdať, že sa jedná o obyčajnú dekoráciu, ale ide o funkčný prvok celého konceptu. Kancelárie staviame predovšetkým preto, aby fungovali, až v druhom rade nám ide o to, aby dobre vyzerali. Či budú alebo nebudú hojdačky, vieme spoznať z firemnej kultúry a systému workshopov, ktoré s ľuďmi vo firmách pred dizajnom priestoru robíme. Dôležité je pochopiť, že našim cieľom je vytvoriť príjemné pracovné prostredie. Našim cieľom nie je ľudí odťahovať od práce, ale zvýšiť ich spokojnosť. Predsa len v kanceláriách strávime zhruba 30 percent života, tak prečo by sme mali byť v škaredom prostredí, kde nie sme spokojní?

Existujú pravidlá na to, ako ďaleko od seba majú byť napríklad stoly?

Áno, pravidlá existujú a sú súčasťou vyhlášky o pracovnom prostredí. Táto norma však vôbec nezodpovedá realite. Myslím, že ju 90 percent kancelárií nespĺňa. Za minimum považujeme 1,2 m, optimum je niečo okolo 1,8 m medzi stolmi v priestore.

Väčšina moderných zasadacích miestností sa robí presklených. Prečo?

Nemyslím si, že ide o nejaký smer. Domnievam sa, že to je snahou dostať do všetkých miestností maximum denného svetla a zaistiť vizuálne prepojenie so zvyšok priestoru. Ja osobne kombinujem rôzne materiály tak, aby svetlo prirodzene prechádzalo priestorom a zároveň boli zasadacie miestnosti dostatočne pohodlné. Najlepšie je mať každú zasadaciu miestnosť inú, teda jednu pre formálne rokovania, ktorá môže byť pokojne celá presklená a je zároveň veľmi reprezentatívna, naopak na druhej strane mať zasadacie miestnosti so sedením v kreslách pre neformálne stretnutia, a potom úplne tradičné zasadacie, kam nie je vidieť .

V STRV je súčasťou kancelárií tiež vírivka, telocvičňa alebo posilňovňa. Je to teraz bežné, že vznikajú také priestory? Prípadne, aké ďalšie podobné vymoženosti sa dnes v kanceláriách vymýšľajú.

Vírivka nie je úplne bežnou súčasťou kancelárií, ale napríklad priestory pre relaxáciu, alebo herne sú dnes u fungujúcich firiem takmer vždy súčasťou vybavenia. My vďaka tomu, že komunikujeme so zamestnancami, tak sme schopní navrhnúť funkcie, ktoré sa následne naozaj používajú. Ako som už hovoril, kancelárie sú predovšetkým miestom pre ľudí, a tak načúvame všetkým požiadavkám. Prakticky neexistujú medze v tom, čo ešte áno a čo nie. Vznikajú najrôznejšie priestory od odhlučnenej zasadačky bez signálu a elektriny až po skleníky, kde rastú kvety. V zásade možno povedať, že je dnes možné všetko.

Nezvádzajú podobné vymoženosti zamestnanca tráviť v práci viac času? Prípadne napríklad pracovný čas nevenovať práci?

Určite by som túto možnosť nevylúčil, ale nemyslím si, že je to zle. Väčšina firiem, ktorá má takúto podobu kancelárií, má celkovo iný mindset. Toto záleží na filozofii danej firmy a v určitom ohľade môžu tieto prvky zvýšiť kvalitu práce. Je na každom, koľko času trávi v kancelárii a pokiaľ je tento čas v prostredí, ktoré vám je príjemné, urobili sme to správne. Je to vždy postavené na tom, ako firma motivuje svojich zamestnancov. Nespokojný zamestnanec, ktorý nenávidí svoju prácu, bude vždy počítať minúty do konca a nepomôže mu ani to, že má napríklad chladničku plnú jedla zadarmo. A to, že nebudú pracovať je zasa o nastavení samotnej firmy, ale v globále sa stretávame s tým, že spokojní zamestnanci viac pracujú a ak ich spokojnejšími robia možnosti, ktoré im dávajú kancelárie, tak je to predsa super.

Koho majú kancelárie v štýle Silicon Valey pritiahnuť?

Kohokoľvek. Musíme sa odpútať od myšlienky, že práca je zlo a kancelária moderné väzenie. Nie je to pravda. Týmto smerom sa dnes uberajú nielen startupy, ale čím ďalej viac korporátov. V práci trávime tretinu svojho života, tak prečo trpieť? Samozrejme, vždy budú existovať firmy, ktoré považujú za vyhodené peniaze investovať do pracovného prostredia a radšej budú medzi bielymi stenami zavalení papierami.

Súčasťou kancelárií, ktoré ste navrhovali pre karlínsky administratívny komplex River Garden, sú tiež spacie boxy. Máte predstavu, či ich zamestnanci využívajú?

STRV pôsobí na americkom trhu, takže niektorí ľudia majú pracovnú dobu v noci. A keď sa im chce spať, majú miesto, kde môžu. Vieme, že to ľudia naozaj využívajú. Celý koncept vyšiel zo zmieňovaných workshopov. Ide o komunikáciu vedenia so zamestnancami, čo vymyslí majiteľ, ľudia nepoužívajú. Čo si vymyslia ľudia, to používajú.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.