27.01.2016, 12:29

Módny šok z Paríža. Dior prináša odhalenosť a neforemné tvary

Módny šok z Paríža. Dior prináša odhalenosť a neforemné tvary

Prvá kolekcia po odchode kreatívneho riaditeľa Rafa Simonsa z čela značky Dior vzbudila veľa otázok. Tím mladých návrhárov predstavil novú realitu najdrahšej módy. Drzo neforemnú, idúcu proti zabehnutým pravidlám, provokatívne odhaľujúcu telo. Máme sa pripraviť na nový smer a definíciu luxusu? Z Paríža píše módna redaktorka Cindy Kerberová pre idnes.cz.

x


Ako každý rok v túto dobu, žije francúzska metropola módou. Tou najluxusnejšou a najdrahšou, akú si len možno predstaviť. Týždeň módy haute couture odštartovala Donatella Versace, najviac sa však čakalo na novú kolekciu Dior. Ikonický módny dom je totiž bez hlavného návrhára. Pondelková prehliadka v múzeu Rodin vzbudila viac otázok než inokedy. Kolekcia luxusných odevov, ktoré vznikajú na mieru konkrétnej zákazníčky, ktorá platí až astronomické čiastky za jediný kus, sa razom stala hlavnou témou konverzácie po celom svete. Celkovo bola nečakaná až provokatívna.




Keď v októbri minulého roka nečakane odišiel Raf Simons z módneho domu Dior, všetci sa pýtali, kto nastúpi na miesto kreatívneho riaditeľa mocnej značky. Špekulovalo sa o mnohých menách, ale kolekciu pre-fall aj veľmi očakávavanú haute couture nakoniec pripravil interný tím mladých dizajnérov bez kreatívneho riaditeľa. Nič nové pod slnkom, túto situáciu zažili majetní zákazníci pomerne nedávno, kedy v medziobdobí medzi Johnom Gallianom a spomínaným Simonsom boli všetky kolekcie pripravované rovnakým spôsobom.

Nonšalantne odhalené ramená, menej romantiky


Saká vrátane ikonického modelu Bar, kabáty aj šaty ležérne padajú z ramien a často odhaľujú nielen pokožku, ale druhú vrstvu odevu s ručnými výšivkami s motívmi vážok, lienok a samozrejme kvetín. Záhradná téma, tak typická pre históriu domu Dior, nechýba ani tentoraz, aj keď v inej podobe ako v minulých kolekciách.

Ťažká vlna sa stretáva s ľahkým, často priehľadným hodvábom a delikátnou čiernou čipkou. Aj farebná paleta celej kolekcie je postavená na protikladoch. Jemné pastely aj biela ustupujú do pozadia, zatiaľ čo čierna a tmavomodrá hrajú jednoznačný prím. Veľké saténové mašle, ktoré tvorili výrazný prvok v kolekciách Simonsa, sa z krku presťahovali smerom k členkom.



Romantická atmosféra, ako ju prezentoval Simons, Galliano aj samotný Christian Dior, v celej kolekcii napriek kvetinovým výšivkám chýba. Vykukujúce ramená, výstrihy nebojácne odhaľujúce drobné hrudníčky modeliek a celkovo nepadnúce strihy viac ako noblesnú a elegantnú dámu zaujmú veľmi mladé publikum. Je však toto cieľová skupina pre haute couture? Klientky, ktoré ochotne platia astronomické čiastky za odevy vytvorené na mieru, sú všeobecne staršie, než aby sa pustili na takto tenký ľad.

Vysoké krajčírstvo v nedokonalom svete
Návrhári na čele s Sergom Ruffieuxom a Luciou Meier radšej než na najluxusnejšie šaty pre hŕstku boháčov stavili v celej kolekcii na realistický nádych a priblížili sa skutočnému, každodennému životu, kde odevy často nesedia dokonale na svojom mieste. Tu a tam skĺzne ramienko, línia pásu je nižšie, než by podľa pravidiel mala byť, telo v oblečení mení svoje proporcie a nie vždy nutne lichotivým smerom.



Je v tom kus odvahy, mladistvej drzosti i odraz reality dnešnej kultúry. Bývalý kreatívny riaditeľ Simons sa vždy snažil vniesť do odevov viac súčasnosti a zmodernizovať estetiku odevu, aby šaty zodpovedali svojej dobe. Je iróniou osudu, že práve nedokonalosť a značná uvoľnenosť, dva prvky vládnucej celej dnešnej spoločnosti, sa stali ústrednou témou prvej kolekcie po jeho odchode.
 
Poison Girl bez zväzujúcich pravidiel. Rebelujúca a súčasná
Pre koho teda tím túto kolekciu pripravil? Aký príbeh sa snaží týmito kreáciami rozprávať? Chce sa Dior oficiálne omladiť až do takej miery, že zmetie zo stola pravidlá o vysokom krajčírstve? Kam kráča súčasná couture? Ku konfekciu, pri ktorej neplatia pravidlá o dokonale padnúcich strihoch a kde je dôležitejšia módnosť a rýchlosť, s akou sa konfekčná móda spotrebováva?

Možno dizajnéri chceli dať do šiat viac neviazanosti a voľnomyšlienkárstva a priblížiť sa súčasnej realite, v ktorej sa stierajú všetky hranice. Pri všetkom a u všetkých. A nebola to nakoniec len reklama na nový parfum Poison Girl, ktorý značka uvedie začiatkom februára? Otázok sa v súvislosti s kolekciou ponúka mnoho, odpovede prinesie až čas.