14.11.2017, 14:39

Paríž či New York vytláča východná Európa. Lídrami svetovej módy môžu byť Poľsko aj Maďarsko

Väzby medzi vysokou módou a východnou Európou existovali po desaťročia.

Paríž či New York vytláča východná Európa. Lídrami svetovej módy môžu byť Poľsko aj Maďarsko
Zdroj: Aeron, Metis, Magda Butrym

Krajiny ako Poľsko, Maďarsko či Rumunsko nikdy nepatrili medzi veľkých hráčov vo svete luxusnej módy. Víkendová reportáž amerického denníka The New York Times však naznačuje, že sa to časom môže zmeniť.

V galérii nájdete modely z Poľska, Rumunska či Maďarska, ktoré nadobúdajú punc svetovej módy.

"Východná Európa nemá značky s tradíciou a nie všetci budú úspešní. Ale naozaj cítime, že v tomto regióne sa niečo začína. A teší ma, že som toho súčasťou," hovorí poľská návrhárka Magda Butrymová.

V roku 2014 vo Varšave Butrymová debutovala s kolekciou 35 modelov. Vraj to bol veľký risk, lebo v Poľsku pre takýto projekt neexistoval žiadny vzor, ​​nehľadiac na klientelu. Riziko sa vyplatilo: Dnes má jej značka 70 tisíc fanúšikov na Instagrame a jej výrobky slávia úspech na britskom či americkom trhu.

Keď značka z Budapešti expanduje do Ázie

To výrobky budapeštianskej značky Aeron sa predávajú hlavne v Ázii, podľa The New York Times z tohto regiónu plynie vyše 60 percent jej príjmov. Aeron v roku 2012 s tromi kamarátkami založila Eszter Áronová s cieľom vybudovať štýl, "na ktorom bude poznať, že je z Budapešti, rovnako ako sa ľudia pozrú na oblečenie značky Acne, a vie, že je zo Švédska".

V zákulisí väzby medzi vysokou módou a východnou Európou existovali po desaťročia, píše web The New York Times. V regióne sa vyrábalo oblečenie napríklad pre firmu Hugo Boss alebo Louis Vuitton

"V poslednej dekáde sa ale časť tejto produkcie z ekonomických dôvodov presunula a mnoho schopných pracovníkov zostalo bez práce. Teraz využívajú svojich znalostí a budujú domácu základňu špičkových podnikov," vysvetľuje americký denník.

Bývalým zamestnancom západných značiek teraz dáva druhú šancu tiež ateliér značky Metis v Bukurešti. Po štúdiách dizajnu v Londýne ho vlani otvoril Alexandru Adam, ktorý predtým navrhoval obuv pre Vivienne Westwood.

Šanca pre prím módy východnej Európy

Pôvodne chcel svoje aktivity rozdeliť medzi metropoly Rumunska a Británie, neistota okolo brexitu ho ale donútila plány prehodnotiť. Za takýchto okolností podľa Adama zotrvanie jeho spoločnosti v Londýne finančne nedávalo zmysel, aj preto, že "väčšina materiálov rovnako pochádza z EÚ, od dodávateľov vo Francúzsku, Taliansku, Belgicku a Rumunsku".

"Ľudia hovoria, že je ľahšie presunúť sa do Paríža alebo Milána, než začínať so značkou tu, my v tom ale vidíme výhodu," povedala výkonná riaditeľka maďarského Aeron Vivien Lászlóffyová.

"Každý má v hlave nejakú predstavu o tom, ako vyzerá francúzska alebo talianska značka. Ale nikto si zatiaľ nevie predstaviť značku z Budapešti. To nám poskytuje možnosť chopiť sa toho priestoru a privlastniť si ho," dodala.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.