26.06.2017, 00:01

Slovenská Novesta obúva zahraničné celebrity. Prečo my volíme tú lacnú ázijskú?

Tenisky z Partizánskeho dobyli svet, nosia ich americkí herci a rapperi. V Partizánskom vyrábajú Slováci jedinečné topánky, ktoré sa predávajú po celom svete.

Slovenská Novesta obúva zahraničné celebrity. Prečo my volíme tú lacnú ázijskú?
Zdroj: Novesta

Vyhľadávajú ich trendsetteri v Soule, v Los Angeles, v Paríži, v Londýne aj v Škandinávii. Paradoxne, do slovenských obchodov ide iba zopár kúskov. Nie nadarmo ich svetové módne magazíny pravidelne zaraďujú do rubriky sezónnych „must have“.

Novesta stavia na svojom príbehu, histórii a bezpodmienečnej kvalite. Slovenské tenisky z Partizánskeho nosia americké celebrity, herec z filmu Moonlight Ashton Sanders na Entertainment Weekly Party v Los Angeles.

V marci sa nechal odfotiť v Novestách raper Kendrik Lamar, fotku zverejnil magazín NY Times: „Táto časť umeleckej brandže k street fashion prirodzene inklinuje. Majú svojich stylistov, ktorí im vyberajú v obchodoch zaujímavé tenisky. Nestojí nás to takmer nič. Stylisti oslovia PR agentúru a my im dáme tenisky, to je všetko. Chceli sme osloviť Ashtona Sandersa na veľkú spoluprácu pred Oscarmi. Ashton to odmietol, lebo mal kontrakt s Ralph Lauren. Novesty nosí vraj preto, lebo ich ľúbi. S Ralphom Laurenom nebudeme bojovať, to nemá zmysel," vysvetľuje spolumajiteľ Novesty Igor Grošaft.

Bodujú so značkou Made in Europe

Noveste sa postupne podarilo preraziť aj na svetové trhy: „Samozrejme, na začiatku boli veľké predsudky. Kto sme, čo sme, odkiaľ sme prišli? Konkurencia je v tomto biznise nekonečná. Museli sme všetko vysvetľovať a presviedčať. Zahraničných partnerov fascinovalo to, že stále vyrábame v Európe. Nechápali, prečo sme fabriky už dávno nepreniesli do juhovýchodnej Ázie".

Všetko sa to zlomilo v Japonsku. Novesta zaujala svojou značkou „Made in Europe“ a odkazom na históriu: „Oni chcú heritage brand, idú hlboko za príbehom. Slovenská Novesta je pre svet street fashion stále výnimočná. Firma totiž vyrába všetko na Slovensku, v Partizánskom".

Slovensko? Žiaľ, nie

A prečo napriek svetovému úspechu nie sú známi doma? "Na Slovensku sa zarobiť nedá," tvrdí o biznise s topánkami spolumajiteľ firmy. Slovákov totiž stále zaujíma najmä cena. Na trhu dominujú značky, ktoré vyrábajú svoje produkty prioritne v juhovýchodnej Ázii.

Novesta im nevie a ani nechce konkurovať znižovaním ceny: „Slováci nemajú záujem o domáce značky. Nikto nepozná Neheru, ktorá prerazila do zahraničia. A to isté platí o nás. Predávame iba v zopár exkluzívnych obchodoch".

Napriek tomu zostáva Novesta významným regionálnym hráčom. V Partizánskom zamestnáva približne 400 ľudí, ďalšie stovky pracujú pre subdodávateľské firmy. Už teraz však firma bojuje s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily.

Celý príbeh Novesty si môžete prečítať v magazíne prečo nie?! Už dnes, v pondelok 26. júna je vložený ako bezplatná príloha do Hospodárskych novín.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.