27.05.2017, 00:00

Made in Slovakia: Sme Slováci a vyrábame doma. To nás odlišuje, hovorí dizajnérka Dajana

Mladá Slovenka, ktorá oživila starú rodinnú krajčírsku dielňu. Jej rodičia tu kedysi šili kožené bundy. Chýbala jej kabelka, tak si ju jednoducho ušila. Ďalšie vyrobila s maminou pomocou kamarátkam, známym a postupne rozbehla predaj cez internet.

Made in Slovakia: Sme Slováci a vyrábame doma. To nás odlišuje, hovorí dizajnérka Dajana
Zdroj: Dajana Rodriguez

Dnes spolupracuje s módnymi návrhármi, otvorila si luxusnú predajňu a hnevá ju, že musí odmietať veľké zákazky.  Pred Dajanou Rodriguez sa otvára veľká budúcnosť vo svete kabeliek.

Sympatická mladá žena má iba 25 rokov, no už teraz vlastní firmu, ktorú jej môžu starší kolegovia iba závidieť.  Dajana Rodriguez je na slovenskej módnej scéne ojedinelý zjav. Ide si  svojou vlastnou, poctivou cestou. Nikoho nechce klamať a nehľadá žiadne výhovorky. Aj preto tvorí a podniká pod vlastným menom – ako Dajana Rodriguez.

Postavila na nohy krajčírsku dielňu

„Kabelky sme spolu s mamou začali šiť z núdze ale veľmi nás to bavilo. Po maturite som bola rok doma a potom som nastúpila na vysokú školu. Potrebovala som peniaze, no s istotou som vedela, že bežná brigáda, to nie je nič pre mňa. Bolo mi jasné, že potrebujem tvoriť, žiadnu obyčajnú manuálnu prácu som nechcela robiť.“

Mama ju v šití kabeliek podporovala. Ukázala jej ako sa to robí, využili zvyšky koží, z ktorých kedysi robili bundy. A všetky potrebné stroje už mali doma. Otec spočiatku s kabelkovým nápadom vôbec nesúhlasil. Vedel, že podnikanie je nesmierne náročné a chcel aby dcéra mala trvalé zamestnanie, ktoré by jej prinieslo istotu.

Dajana si ale nedala povedať, kreslila, navrhovala a spolu s mamou šila stále nové a nové kabelky. Chýr o tom, že v Malých Uherciach pri Partizánskom šijú zaujímavé doplnky sa šíril raketovou rýchlosťou. Dajana si vytvorila profil na portáli sashe.sk a začala s prvými predajmi:

„Stále som to nebrala vážne. Vôbec som nepredpokladala, že na kabelkách zarobíme. Bola to iba brigáda popri škole. Postupne  som začala riešiť facebookovú kampaň, urobila som si stránku, prihlásila som sa na podobné dizajnové portály v zahraničí. Prijali sme prvých ľudí, ktorí nám pomáhali a vtedy sa to zlomilo. Prvýkrát som si povedala: Pozor, niečo sa deje. Z kabeliek sa asi stáva moja práca“.

Zdroj: Dajana Rodriguez

Dobré správy sa šíria veľmi rýchlo a v čase internetu a sociálnych sietí neexistujú žiadne hranice. Dajana to veľmi rýchlo pochopila, začala fotiť, písať módne blogy a všade propagovala svoje kabelky.

Teraz priznáva, že keby nemali doma starú opustenú krajčírsku dielňu, z jej sna by nebolo nič alebo by to všetko išlo omnoho zložitejšie. Vďaka strojom, ktoré už mali doma, sa vyhli vysokým úvodným investíciám, úverom či leasingom.

„Je mi ľúto, že kreativita sa dostáva na vedľajšiu koľaj. Teraz zastávam vo firme rôzne iné funkcie, musím riešiť problémy, ktoré som predtým vôbec nepoznala. Dúfam, že raz sa prepracujem k tomu, že budem sedieť v kancelárii a budem navrhovať len nové kolekcie, budem kresliť, tvoriť a budem iba dizajnérom. Teraz to ani zďaleka tak nie je.“

Zdroj: Dajana Rodriguez

Šije celá rodina

Značka Dajana Rodriguez sa rozrastá a stala sa typickým rodinným podnikom. Otec sa už dávnejšie vrátil do firmy a  je riaditeľom výroby, brat má na starosti marketing a mama zabezpečuje administratívu. Dajana má na starosti hlavne dizajn, nákupy, komunikáciu, médiá, prehliadky, fotenie výrobkov, spravovanie eshopu aj prijímanie nových zamestnancov:

„S ľuďmi je to veľmi ťažké. U nás v Partizánskom má obuvnícky priemysel dlhoročnú tradíciu, no nemá kto robiť. Máme šikovné šičky, no nevieme nájsť ďalšie. Máme objednávky zo zahraničia a každý mesiac ich musíme odmietať. Zahraničné firmy  majú záujem  aby sme im šili tisícky kusov kabeliek. Nemáme ale výrobné kapacity. Zobrala by som si úver a zväčšila firmu, no kto sa nakoniec posadí za šijací stroj?“

Zdroj: Dajana Rodriguez

Dajana tvrdí, že základom je nikdy zákazníkom neklamať o kvalite. Všetky pokusy o šetrenie či nekvalitu sa vždy skončia zle.  Aj preto si ako svoju značku zvolila vlastné meno: „Je to moja značka. Idem s kožou na trh. Vždy budem ja za všetko obviňovaná, zodpovedná. Veľmi nám pomáha, že v podtitule značky je Made in Slovakia. Ľudia to veľmi oceňujú. To, že sme Slováci a vyrábame doma, to nás odlišuje od ostatných značiek. A vždy to tak aj zostane.“

Zdroj: Dajana Rodriguez

Dajana ponúka svoje kabelky predovšetkým cez internet. Zákazníčky si vyberajú modely, no každú šije až po objednávke. Podľa želania prispôsobuje farby, doplnky, výšivky  aj vybavenie:

„Ešte stále sa mi stáva, aj keď naozaj už iba ojedinele,  že mi zákazníčka pošle fotku z internetu a chce odo mňa aby som jej vyrobila presne takú kabelku akú našla v ponuke známych komerčných značiek. Toto nechcem robiť. Chcem ísť svojou cestou. Ak niekto chce kabelku známej značky, nech si ju kúpi.“ Momentálne je najväčší záujem o tašky s výšivkami. Do jej kolekcie sa dostávajú aj modely pre pánov.

Z eshopu do luxusného butiku

Minulý rok dostala mladá návrhárka príležitosť od Lýdie Eckhardt. Dala jej priestor na  prehliadke, aby predstavila svoju kolekciu kabeliek. A to bol jej vstup do sveta veľkej módy, profesionálov a známych osobností:

„Nič za to nechcela. Všetko zaplatila, zabezpečila a mne odovzdala hotové ako na podnose. Toto pani Eckhardt nikdy nezabudnem. Je to neskutočná žena. Páčilo sa jej čo robím a ako to robím. Chcela mi pomôcť pri štarte mojej kariéry.“

Minulý rok dostala mladá návrhárka príležitosť od Lýdie Eckhardt. Dala jej priestor na  prehliadke, aby predstavila svoju kolekciu kabeliek. A to bol jej vstup do sveta veľkej módy, profesionálov a známych osobností.
Zdroj: Dajana Rodriguez

Najnovšie sa predstavila na Bratislavských módnych dňoch. A práve pozvánka na toto podujatie  urýchlila vznik jej prvého kamenného obchodu v centre Bratislavy:

„Môj brat vtedy povedal: musíme otvoriť obchod, bez obchodu to nepôjde. Ľudia uvidia naše kabelky a kde si ich kúpia? Čo im povieš? Choďte na e-shop alebo nech prídu k nám do Malých Uheriec? Veď sa ti vysmejú. A mal pravdu. Značka nemôže fungovať iba na e-shope, značka musí byť aj medzi ľuďmi. Je to marketingový ťah, ľudia nás vidia, potom si nás nájdu aj na internete.“

Dajanin príbeh si môžete prečítať už v pondelok 29. mája v prílohe Hospodárskych novín, v magazíne prečo nie?!

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.