StoryEditor

Európska komisia a podpora automobilového priemyslu

02.08.2004, 00:00

Automobilový priemysel je kľúčovým priemyselným odvetvím európskej ekonomiky. Je charakteristický tým, že má len niekoľko veľkých firiem vyrábajúcich automobily, ale aj veľký počet nezávislých subdodávateľov. Aktivity Európskej komisie sú zamerané najmä na posilňovanie konkurencieschopnosti európskeho automobilového priemyslu uplatňovaním regulačných rámcových podmienok vnútorného trhu, ako aj medzinárodnej harmonizácie technických požiadaviek a rámcových podmienok.
Toto priemyselné odvetvie je ovplyvňované rôznymi politikami Európskej únie, jednotlivých direktorátov Európskej komisie, ako aj rôznymi politikami v jej jednotlivých krajinách. Zodpovednosť za reguláciu a usmerňovanie v oblasti výroby dopravných prostriedkov má Generálny direktorát pre podnikanie (Enterprise Directorate-General) -- Oddelenie automobilového priemyslu (Directorate F). Smernice tohto direktorátu sú zamerané najmä na zaistenie bezpečnosti a ochrany životného prostredia. Existuje viac ako 90 direktív regulujúcich výrobu a prevádzku motorových vozidiel.
Vzhľadom na vzrastajúcu globalizáciu automobilového priemyslu sa čoraz väčšie úsilie vynakladá na to, aby boli vypracúvané globálne platné smernice s cieľom zabrániť lokálnym deformáciám konkurenčného prostredia. V tomto smere je aktívna najmä Európska hospodárska komisia Organizácie Spojených národov (EHK-OSN) v úzkej spolupráci s Európskou úniou a krajinami OECD, najmä s USA a Japonskom. Významná je Globálna dohoda z roku 1998 dávajúca podnet na tvorbu ďalších globálnych smerníc.
Úlohou Oddelenia automobilového priemyslu je podporovať záujmy odvetvia aj v iných špecifických politikách EÚ zameraných napríklad na oblasti dopravy, životného prostredia, konkurenciu, obchod a podobne.

Hlavné ciele Oddelenia automobilového priemyslu
--
Vypracovanie a implementácia regulačných rámcových podmienok vnútorného trhu zameraných na harmonizáciu právnych predpisov v členských krajinách. Jedným z takýchto predpisov je napr. The EC Whole Vehicle Type Approval -- WVTA (Povolenie na prevádzku v rámci EÚ) pre všetky dopravné prostriedky a ich prívesy. Toto povolenie umožní výrobcom a prevádzkovateľom akceptovaným v jednej krajine byť zároveň akceptovanými vo všetkých krajinách EÚ.
-- V súčasnosti rastie dôležitosť bezpečnostných regulačných opatrení, ako aj ochrana životného prostredia v automobilovom priemysle. Bola preto uzatvorená dobrovoľná dohoda medzi Komisiou EÚ a výrobcami o redukcii emisií CO2 pri osobných automobiloch.
-- Globalizácia technických regulačných rámcov v spolupráci s EHK-OSN. Globalizácia technickej harmonizácie je kľúčovým faktorom posilňujúcim konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu v celosvetovom meradle. Nedodržiavanie týchto regulačných rámcov by viedlo k deformácii konkurenčného prostredia.
-- Posilňovanie konkurencieschopnosti automobilového priemyslu i prostredníctvom iných politík, súvisiacich s priemyselnou politikou EÚ, a to najmä politík konkurencie, obchodu a výskumu a vývoja.
-- Identifikovať pre automobilový priemysel najdôležitejšie oblasti rôznych politík.
-- Pravidelne analyzovať rozvoj odvetvia a vyhodnocovať a publikovať výsledky dosiahnuté priemyselnou politikou v tejto oblasti.

Štruktúra odvetvia sa mení
Súčasná štruktúra európskeho automobilového priemyslu sa vytvárala v rámci globálnej konsolidácie tohto odvetvia. Automobilový priemysel sa dlhodobo vyznačoval fúziami a akvizíciami, v posledných rokoch však v došlo priam k "prielomu". V roku 2000 boli hlavnými predstaviteľmi európskeho automobilového priemyslu: DaimlerChrysler, Volkswagen, BMW, Ford, General Motors (GM), Renault-Nissan, PSA Peugeot-Citroën, Fiat (čiastočne vo vlastníctve GM), a Porsche, táto situácia sa však ďalej mení najmä prienikom ázijských a amerických automobiliek do nového európskeho hospodárskeho priestoru.
Podobný proces konsolidácie nastal i medzi výrobcami komponentov pre automobilový priemysel. Vyše 2 500 firiem dodávajúcich komponenty je prevažne lokálneho významu, najväčšie z nich, napríklad Valeo a Bosch, sú už však rovnako globálne ako veľkí výrobcovia automobilov.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
02. máj 2024 20:56