15.11.2017, 00:01

Prešli Nemecko, Rakúsko, Francúzsko a Poľsko. Účet za ubytovanie? 30 eur

Vždy cestujeme na vlastnú päsť a často s heslom: "Môj voz, môj hrad." A fotografie krajšie, ako z luxusnej dovolenky.

Prešli Nemecko, Rakúsko, Francúzsko a Poľsko. Účet za ubytovanie? 30 eur
Zdroj: Lidovky/Ivo Jelínek

Verným parťákom na našich cestách je teraz Transportér T5 a tiež fotoaparát Fujifilm X-T1, ktoré obsluhuje mužská časť našej posádky. Okolie navštívených miest tiež poznávame s pádlom v ruke a zo sedla našich kajakov, ktoré berieme sebou, píšu Lidovky.cz

V galérii si pozrite najkrajšie fotografie z ciest, ktoré vás chytia za srdce:

Skôr ako sme si zaobstarali našu dodávku na cestovanie, dlho som zvažoval či nevziať radšej staršie T4, keďže  o transportéroch T5 sa povráva, že sa nepodarili, ale nakoniec po niekoľkých načítaných informáciách z rôznych blogov, sme si zaobstarali motorizáciu 1,9 77kw, ktorá by mala byť vraj menej poruchová.

Novší transportér sa mi páči viac vzhľadovo, a to ako vo vnútri, tak i zvonku. Inak s T4 mám skúsenosti, pretože som ju pred Octaviou combi vlastnil a môj otec ju má dodnes. A to je  pritom rok výroby 1991 a má najazdených podľa tachometra 550 tisíc km.

A stále ide ako hodinky, asi aj vďaka tomu, že to bola verzia bez turba, taký klasický "robotník". No a moje úplne prvé auto na cestovanie bolo Daihatsu Hijet, malinká dodávka, do ktorej sa vošli dve postele nad sebou a dva bicykle vedľa seba.

Poradie mojich cestovateľských automobilov teda bolo: Daihatsu Hijet, Transporter T4, Octavia Combi a posledný Transporter T5. Inak náš posledný transportér sa volá "Kája" a nijako zložito sme ho neupravovali.

Vybavenie mobilnej "domácnosti"

Keďže je deväť-miestny, vyhodili sme len prostrednú sedačky a na zadnú sme pripevnili preglejku a pomocou pántov ešte jednu vyklápaciu. V kufri sme potom za sedačkou urobili dosku na kovových nohách.

No a keď sa zadné sedadlo sklopí a vyklopí sa preglejka na pántoch, tak máte nádherne veľké letisko na spanie. To všetko potom zase rýchlo sklopíte a máte opäť obývačku. Pod oknom, kde nie sú zasúvacie dvere, sme upevnili lištu s posuvným stolíkom a dokúpili látkovú skrinku v akcii.

Na okná som nastrihal reflexnú bublinkovú fóliu, aby nebolo do auta vidieť a tak trochu funguje aj ako malá izolácia. Svietenie sa vyriešilo dvoma magnetickými lampičkami, ktoré majú veľkú výdrž a ak sa vybijú, dobíjajú sa za jazdy z autozapaľovača.

Výhoda týchto svietidiel je, že aj keď sedíte večer vonku, tak ich len pripnete na automobil a máte svetlo. Dokúpili sme tiež plastové priehľadné boxy do kufra, v ktorých je oblečenie a veci na varenie a pre zvýšenie komfortu sme si zaobstarali autosprchu, čo je skvelá vec

V kufri sa potom ešte nachádzajú tri plastové kanistre na pitnú vodu s celkovým objemom 50 litrov. No a navyše aj chemický záchod, ktorý sme však ešte nesprevádzkovali, skôr ho tam máme pre pokoj duše policajtov, keby nás chcel niekto niekde obviniť ohľadom vykonávania potreby v lese. 

No a to nám k cestovaniu bohato stačí. Nad čím ešte teraz premýšľam, je nezávislé kúrenie. To by sa určite v zimnom období uplatnilo. Ale nedávno som na jednom blogu čítal o vykúrení automobilu pomocou sviečok a kvetináča, čo musím vyskúšať.

Ak by to fungovalo, bolo by po probléme. Inak, čo sa týka samotného cestovania, tak veľa ľudí okolo mňa, si myslí, že dodávkou cestujeme kvôli úspore financií. Ale ono to tak vôbec nie je, napríklad pre mňa toto nie je vôbec hlavný aspekt nášho cestovania.

Sloboda na kolesách

Je síce pravdou, že ak sa auto nikde doslova "nerozsype", a vy neminiete za opravu veľa peňazí, tak je to finančne menej náročné. Najväčším prínosom tohto cestovania ale je, že ste všade a vždy svojím pánom.

Nikto nerozhoduje, kde a ako dlho budete, ako je tomu pri cestovných kanceláriách a vďaka tomu môžete byť na krásnych miestach aj v ideálnu dobu, nielen na fotografovanie, ale aj na pohľad samotný.

Keby sme navštívili Ploumanach v Bretónsku mimo času, keď zapadá slnko, vôbec by sme nepochopili, prečo sa nachádza v mieste, ktorému sa hovorí pobrežie ružovej žuly.

Takže ide, keď to zhrniem, len a len o slobodu v cestovaní do vzdialenejších miest. Predtým sme cestovali v octavii combi a to dokonca aj s kajakmi swing, ktoré sú nafukovacie a mali sme ich vždy pod hlavou, ale keď nám tri dni v kuse za sebou pršalo, bolo to naozaj nekomfortné, hlavne aj z hľadiska varenia. Preto sme za väčší komfort ohľadom dodávky veľmi radi

A v čom je výhoda dodávky od klasického autokaravanu?

Predovšetkým v tom, že nikto nevie, že v nej bývate, či nocujete. Pre každého je to normálna dodávka, stojaca na parkoviskách, či inde. Tiež s ňou všade zaparkujete ako s osobným automobilom a nemusíte vlastniť doma dva automobily, na všetko stačí len tá dodávka.

S autokaravanmi asi nepôjdete na nákup, do kina a podobne. Inak v poslednej dobe sme automobilom precestovali Nemecko-Rakúsko, Francúzsko (Bretónsko, Normandia, Provence a Azúrové pobrežie), Poľsko (Gdansk, Malbork, Leba) a minuli sme za ubytovanie maximálne 30 eur, len kvôli parkovaniu.

Kempy vôbec nevyužívame. Čo sa nám na takomto cestovaní tiež páči, je zoznámenie s miestnymi ľuďmi, keď niekde pobudnete dlhšie. Tiež všade stretnete veľa ľudí cestujúcich rovnako ako vy a nadviažete s nimi koľkokrát aj priateľstvo.

Na záver ak vás podobný spôsob cestovania láka, ničoho sa nebojte a vyrazte. Odmenou budú krásne zážitky, sloboda, miesta ktoré chcete vidieť, kedy vy si určíte a plno dobrodružstiev s týmto cestovaním spojených.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.