28.03.2017, 00:01

Bývanie za necelých 40 tisíc eur: Michal premenil legendárny legiovlak na domov snov

Michala, ktorý rád cestuje, nelákalo klasické bývanie. Riešenie však rozhodne nevidel v mobilheime z plastu, na ktorého výrobu sa používa priveľa chémie.

Vďaka zimnej záhrade ponúka "wagon house" obytnú plochu približne 40 metrov štvorcových.
Zdroj: idnes.cz/Eva Müllerová

Zvolil omnoho netradičnejší spôsob: prestaval si starý vagón z legiovlaku, uvádza idnes.cz.

Priestor na bývanie zdvojnásobil

Obytná plocha vagóna je len necelých 20 m2, a tak si k nemu Michal Šolc pristaval ešte zimnú záhradu, ktorá však môže slúžiť takmer ako plnohodnotný obytný priestor. Má tu k dispozícii aj kachle na tuhé palivá, na ktorých možno variť.

Fotografie unikátneho bývania si pozriete v galérii.

Michal na prestavbu starého vagóna použil tvrdé drevo zo sibírskeho smreku. Celú konštrukciu, interiér i nábytok vyrobil z dreva, bez použitia lepidiel. Obstarávacia cena vyšla v prepočte na 37 tisíc eur, ale len kvôli zimnej záhrade.

„Bez nej sa dá vojsť do 850 tisíc korún (31 460 eur)," hovorí Michal. Celú prestavbu zvládol spoločne s kamarátmi približne za tri mesiace.

„Wagon house“

V malom priestore sa Michal skvelo vysporiadal s umiestnením všetkého potrebného, vybavenie sa nijako nelíši od bežných malých drevostavieb alebo bytov. Na vykurovanie použil čerpadlo vzduch / vzduch, ktoré funguje zároveň aj ako klimatizácia.

Do interiéru sa vošla kuchynská linka s rozmerom 1,8 × 1,7 m, so zabudovanými spotrebičmi (chladnička, varná doska, rúra), nechýba kúpeľňa ani toaleta. Teplú vodu ohrieva bojler.

Ako tepelnú izoláciu stien a stropu použil minerálnu vatu, v podlahe extrudovaný polystyrén. Okná sú plastové.

Bývanie môže vydržať až sto rokov

Pokiaľ ide o životnosť stavby, záleží na tom, kde je dom umiestnený a či sa ošetrí farbou a olejom alebo zostane nenafarbený a bez chemických úprav. „V našom prostredí bude jeho životnosť približne 60 rokov, s chemickými úpravami pokojne sto rokov," tvrdí Michal.

Pre odporcov chémie, ako je on sám, odporúča úpravu dreva iba brúsením alebo voskom, najmä včelím. A jeho ďalšie skúsenosti? Vagón možno postaviť iba na základovej patke, prípadne použiť betónové tvárnice.

Ako najvhodnejšiu alternatívu, odporúča Michal panel, na ktorom sú betónové tvárnice či betónové patky so základňou minimálne 400 × 400 mm do hĺbky aspoň jedného metra. Na potrubiach prípojok je možné zhotoviť elektrické vyhrievanie, aby rúrky nezamrzli.

„Obytný vagón" nemožno postaviť kdekoľvek

Pozemok na stavbu by mal byť územným plánom určený na bývanie alebo na rekreáciu. Pre stavbu spravidla stačí ohlásenie. A prečo sa Michal rozhodol pre atypickú stavbu zo starého legiovlaku?  "Nebyť legiovlakov, nebolo by Československo," dodáva na záver.

  • Rozmery vagóna

Obytná plocha: 19,2 m2.

Zastavaná plocha: 21,4 m2.

Výška stropu: 2400 mm.

  • Rozmery zimnej záhrady

Obytná plocha: 19,2 m2.

Zastavaná plocha: 18,5 m2.

Výška stropu: 2250 mm.

  • Izolácia: minerálna vata, v podlahe extrudovaný polystyrén. Drevo - jeden z najlepších izolantov.
  • Okná: plastové šesťkomorové s Ug 1.1.
  • Vykurovanie: tepelné čerpadlo (Mitsubushi MSZ / MUZ-FH25VE).
  • Vstavaný hlavný rozvádzač a vypínače: áno + prúdový chránič.
  • Vnútorné vonkajšie svetlá vrátane zimnej záhrady: áno.
  • Vodovodné rozvody: z hostalenu PPR, ktorý aj pri náhodnom zamrznutí spravidla nepopraská, kanalizácia je riešená systémovo z potrubia - vnútorné HT a vonkajšie KG.
  • Elektroinštalácia: podľa platných noriem ČSN pre drevené konštrukcie, osadená je rozvádzačmi s potrebným istením a predradeným prúdovým chráničom.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.