StoryEditor

Jediné auto, ktoré vám urobí selfie, je zo Slovenska

20.01.2017, 10:55
Štýlový Citroën má šancu uspieť medzi mladšou generáciou. Výbavou, technikou aj farbami.

(Video je z prvého predstavenia Citroënu C3)

Hneď zo začiatku musíme napísať, že cítime túžbu Francúzov z koncernu PSA (Peugeot a Citroën) dostať sa v očiach zákazníkov opäť čo najvyššie. Posledné autá, ktoré sme od nich testovali naznačovali, že sú o level vyššie ako to, čo tu bolo doteraz. Napríklad skutočne až prekvapivo šikovný Peugeot 3008 či práve Citroën C3.

Ten sa vyrába v Trnave, a je to to najlepšie auto, ktoré tu kedy schádzalo z linky. Pred sebou máme už tretiu generáciu známeho modelu, no až teraz dostal skutočnú charizmu, ktorá dokáže osloviť širšie publikum ako doteraz. Takto má vyzerať ukážková premena starej generácie na niečo nové.

Citroën šikovne využíva súčasný trend SUV, a tak dal svojmu novému autu podobné prvky. Tmavé plasty, lemovanie okolo blatníkov, vyššie posunuté svetlá a spolu s nimi aj mriežka chladiča. Je to optická ilúzia malého SUV či crossoveru do mesta. Pritom je to stále len „obyčajné“ auto, ktoré nemá s terénom nič spoločné.   

Dôležitý je imidž

Navyše dnes je obrovským trendom personalizácia. Čiže spôsob, akým chcete daný produkt prispôsobiť sebe. Napríklad vzhľadom. Robia to milióny ľudí len obyčajným výberom klasického obalu na mobilný telefón, ktorého dizajn či vlastnosti im musia vyhovovať. Tu si budete vyberať z 36 farebných kombinácií exteriéru a ďalších štyroch farieb pri interiéri. 

Kombinovať vzhľad môžete aj rôznymi štýlmi diskov, ale aj možnosťou si priplatiť za Airbump (200 eur). Tu už plastové bubliny, ktoré trošku ochránia dvere a karosériu, už nie sú v základe ako pri modeli C4 Cactus. Čo môže byť pre niekoho výhodou. Opticky však autu pristanú, a príplatok nie je prestrelený. 

Ako ste si mohli všimnúť, ešte nepadlo ani slovo o motorizácii, podvozku či riadení. Toto auto je totiž takým malým začiatkom, doby, ktorá naznačuje, že to nebude pre každého až také dôležité. A generácia, ktorá vyrastá, sa vôbec vo veľkom o autá nezaujíma. 

Autor

​Ešte minulý rok Inštitút budúcnosti v nemeckom Frankfurte vypracoval pre Ford štúdiu, kde sa ukázalo, že mladí ľudia sa budú na autá pozerať úplne inak. Nestanú sa nevyhnuté pre ich život a začnú sa pozerať po alternatívach, najmä v meste. Aby ich auto vôbec zaujalo, bude to musieť byť „smartfón“ na kolesách.

Pre niekoho to môže to znieť ako zlý sen, no auto má v zásade plniť funkciu presúvadla z bodu A do bodu B. Čo dnes zvláda v určitom štandardne každý perfektne. A navyše je umenie skôr postaviť zlé auto ako dobré. 

Toto nemá ani Mercedes

Do popredia sa tlačí navyše čoraz dokonalejšia technika a elektronika. Ale vráťme sa späť k nášmu „slovenskému“ Citroënu, ktorý začal prezentovať koncept auta (aspoň marketingovo) trošku inak. 

Ten navyše predbehol dobu a urobil to, čo nechápem prečo už dávno nerobia iní výrobcovia áut. Má vstavanú kameru, ku ktorej máte prístup cez mobilný telefón. 

Autor

​Najdôležitejšou funkciou je uchovanie záznamu v prípade nehody či krízovej situácie. A to úplne automaticky. Citroën si uloží dvojminútový záznam spolu s rýchlosťou či GPS s tým, čo udalosti predchádzalo aj čo sa dialo aj tesne po nej. Teda kamera, ktorá je umiestnená za zrkadlom, sa správa ako čierna skrinka. Nachádza sa na nej tlačidlo a môže navyše vyhotovovať aj klasické fotografie a tie zdieľať na sociálnych sieťach. 

Jej nastavenie však mohlo byť lepšie. Zbytočne je napríklad na záberoch vidieť odlesk z A stĺpika. Navyše nečakajte „super kvalitu“, no označenie lepší štandard by mohlo stačiť. Cez aplikáciu sa navyše dokážete pred autom aj odfotiť, a teda, ako „selfie“ vám reálne môže poslúžiť aj auto. 

Pod kapotou sme mali benzínový trojvalec s označením 1.2 PureTech, ktorý nemá turbo a jeho výkon je 82 koní. Teda výborný ideál na auto, ktoré bude jazdiť v meste krátke trasy. Spotreba bude na úrovni šiestich litrov, no čo nám prekážalo viac, je odozva motora. Ten je skrátka „typický trojvalec“ a netreba sa čudovať, keď sa auto „roztrasie“. Doslova. Nemá totiž vyvažovací hriadeľ. 

Autor

​Na výber je však aj zo silnejšieho benzínového motora (opäť trojvalec, no už so spomínaným hriadeľom) so šesťstupňovým automatom a výkonom 110 koní alebo 100-koňového diesla. Nový Citroën C3 však prekvapil skôr tým, ako jazdí. Je to omnoho komfortnejšie auto ako v minulosti, a navyše praktickejšie. 

O level ďalej

Je síce nižšie, no širšie a dlhšie. Vďaka tomu sa tu sedí pohodlnejšie a narástol aj objem kufra, ktorý je 300 litrov, teda v danej triede úplný ideál. Problém som však mal pri prvých jazdách na Citroëne C3, kde sme odtrhli páčku na nastavovanie volantu. Je to síce veľký držiak, je však spojený s konštrukciou malým plastom. 

Autor

Väčšinu úkonov, ako nastavovanie klimatizácie či vypínanie režimu štart-stop budete robiť cez dotykovú obrazovku, ktorá nemá najrýchlejšie reakcie. Skutočne by otočný regulátor aspoň pri nastavovaní teploty potešil. Na ostatné „upratanie“ funkcií sa dá bez problémov zvyknúť. 

Riadenie auta je komunikatívnejšie, no aj napriek pokroku pri komforte (je výborný) si treba dávať pozor na zničené cesty. Zadok môže odskočiť. V zásade však nie je nič, čo by Citroën C3 prepískol.

Naopak, ako sme písali na začiatku, je to auto, ktoré je oveľa ďalej ako predchodca. Je užitočnejšie, vyspelejšie a navyše s užitočnou kamerou, ktorá je už v základnej výbave. 

01 - Modified: 2024-04-19 16:59:34 - Feat.: - Title: Rošáda Francúzov je na konci. Trnavské trio je kompletné, vyžiadalo si stovky miliónov aj prepúšťanie 02 - Modified: 2024-04-08 05:32:07 - Feat.: - Title: Začína sa rozsiahla rekonštrukcia mosta v križovatke D1 a R1 pri Trnave 03 - Modified: 2024-03-25 16:19:25 - Feat.: - Title: Vedenie mesta Trnava predstaví systém regulácie parkovania na Linčianskej 04 - Modified: 2024-03-21 23:12:21 - Feat.: - Title: Bestseller odišiel, lacný e-model pribudol. Trnavská automobilka má dostať aj sedemmiestny Citroën a malý Opel 05 - Modified: 2024-03-18 10:00:00 - Feat.: - Title: Veľké dopravné obmedzenia na D1 potrápia vodičov. Ako jazdiť v zúžených pruhoch?
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
20. apríl 2024 16:14