Toyota Prius je pre mnohých prekvapením roka 2016. Pred testom sme od nej čakali len nízku spotrebu vďaka veľmi zaujímavým technológiám, ktoré skrýva v útrobách. Prius 4 však veľmi príjemne prekvapil aj inými stránkami, než len spotrebou a zvláštnym (škaredým) dizajnom. Od roku 1997 Toyota predala viac než 8 miliónov hybridných vozidiel.
Z toho až 3,5 milióna Priusov. Je to najúspešnejší hybrid sveta. Mnohí si z Priusu napriek tomu uťahujú. To auto si však zaslúži veľký rešpekt. Minimálne najnovšia 4. generácia. O pohon Priusu sa stará atmosférický benzínový agregát 1,8 VVT-i. Pracuje v atkinsonovom cykle a pomáha mu elektromotor. Výkon spaľovacej jednotky je skromných 72 kW (98 koní) pri 5200 ot. a 148 Nm pri 3600 ot. Elektromotor ponúkne 53 kW a 163 Nm.
Keďže motory nie sú spojené priamo, výkon nemožno jednoducho spočítať. Kombinovaný výkon hybridnej sústavy je teda 90 kW (122 koní). Vďaka rýchlej reakcii na plyn však Prius pôsobí výkonnejšie, najmä v nižších rýchlostiach. Zrýchlenie na stovku trvá 10,6 sekundy a maximálna rýchlosť je 180 km/h.
Výkon elektromotora a spaľovacieho agregátu prenáša na cestu prevodovka typu e-CVT. Nejde o klasický variátor, ale o planétovú prevodovku. Nikel-metal hydridový vysokonapäťový akumulátor (max. 650 V) má kapacitu len 1,31 kWh. Na elektriku tak prejdete len maximálne 3 kilometre. Bežnej jazde to však nevadí a akumulátor sa rýchlo dobíja. Viac sledujte na videu:
PLUSY: + skvelá spotreba, + priestranný a praktický interiér, + výborný podvozok (pre komfort aj zákruty), + slušná dynamika (na výkon 122 koní), + okamžitý výkon elektromotora, + ideálne do mesta, + nízka hmotnosť, + veľký kufor, + pohodlné sedadlá, + koeficient odporu vzduchu 0,24, + plnohodnotný head-up displej, + špičková aktívna aj pasívna bezpečnosť, + výborne odhlučnený motor.
MÍNUSY: - otravné, mätúce a nezmyselné pípanie pri cúvaní, - nad 80 km/h hluk od kolies, - vysoká základná cena, - dizajn (subjektívne).