StoryEditor

Toto je auto s najkontroverznejším dizajnom. A napriek tomu mení svet

14.12.2016, 23:00
Autor:
TopSpeedTopSpeed

Toyota Prius je pre mnohých prekvapením roka 2016. Pred testom sme od nej čakali len nízku spotrebu vďaka veľmi zaujímavým technológiám, ktoré skrýva v útrobách. Prius 4 však veľmi príjemne prekvapil aj inými stránkami, než len spotrebou a zvláštnym (škaredým) dizajnom. Od roku 1997 Toyota predala viac než 8 miliónov hybridných vozidiel.

Z toho až 3,5 milióna Priusov. Je to najúspešnejší hybrid sveta. Mnohí si z Priusu napriek tomu uťahujú. To auto si však zaslúži veľký rešpekt. Minimálne najnovšia 4. generácia. O pohon Priusu sa stará atmosférický benzínový agregát 1,8 VVT-i. Pracuje v atkinsonovom cykle a pomáha mu elektromotor. Výkon spaľovacej jednotky je skromných 72 kW (98 koní) pri 5200 ot. a 148 Nm pri 3600 ot. Elektromotor ponúkne 53 kW a 163 Nm.

Miro Glasa

​Keďže motory nie sú spojené priamo, výkon nemožno jednoducho spočítať. Kombinovaný výkon hybridnej sústavy je teda 90 kW (122 koní). Vďaka rýchlej reakcii na plyn však Prius pôsobí výkonnejšie, najmä v nižších rýchlostiach. Zrýchlenie na stovku trvá 10,6 sekundy a maximálna rýchlosť je 180 km/h.

Výkon elektromotora a spaľovacieho agregátu prenáša na cestu prevodovka typu e-CVT. Nejde o klasický variátor, ale o planétovú prevodovku. Nikel-metal hydridový vysokonapäťový akumulátor (max. 650 V) má kapacitu len 1,31 kWh. Na elektriku tak prejdete len maximálne 3 kilometre. Bežnej jazde to však nevadí a akumulátor sa rýchlo dobíja. Viac sledujte na videu:

PLUSY: + skvelá spotreba, + priestranný a praktický interiér, + výborný podvozok (pre komfort aj zákruty), + slušná dynamika (na výkon 122 koní), + okamžitý výkon elektromotora, + ideálne do mesta, + nízka hmotnosť, + veľký kufor, + pohodlné sedadlá, + koeficient odporu vzduchu 0,24, + plnohodnotný head-up displej, + špičková aktívna aj pasívna bezpečnosť, + výborne odhlučnený motor.

MÍNUSY: - otravné, mätúce a nezmyselné pípanie pri cúvaní, - nad 80 km/h hluk od kolies, - vysoká základná cena, - dizajn (subjektívne).

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
20. apríl 2024 15:14