StoryEditor

Toto auto je opakom zdravého rozumu. Pozrite sa, čo sa dá za peniaze kúpiť

01.10.2016, 00:00

Toto auto prekonáva mýty o tom, že veľké SUV by malo byť rodinným a multifunkčným vozidlom. Zabudnite na to, že v ňom budete voziť svojho psa alebo deti. Priestor dostal čistý luxus a všetko je v ňom postavené len na jediný účel. Auto, ako je model XC 90 Excellence, Volvo ešte nikdy nevyrobilo.

Na úvod musím priznať, že keď som prvýkrát sadal do tohto auta, vôbec som nemal tušenie, do čoho idem. Ani som vlastne nevedel, že takéto auto od Volva existuje. Nie je v bežnom cenníku, výrazne sa o ňom nehovorilo a už vôbec som nečakal, že Švédi (bez urážky) sú schopní vyrobiť takéto prémiové auto.

Peter Kováč

Toto patrí na vrchol pyramídy a pokiaľ sa nepozriete pod prednú kapotu (na ten malý štvorvalec), môžeme ho rovno začať porovnávať s legendárnym Bentley Bentayga. Nemuseli by ste sa v ňom hanbiť odviezť ani britskú kráľovnú.

Pri prvom pohľade do vnútra som zostal ako obarený. Už interiér „základného Volva XC90“ vyzerá luxusne, toto je ale extrémny luxus. Zabudnite na praktickú stránku auta (na toto auto sa napríklad skutočne nehodí strešný nosič) a ďalej aj na fakt, že by ste si toto šoférovali sám. Keďže mám obmedzený budget, kľúče od tohto môjho nedostal najatý šofér, ale kolega. A za to, že mohol toto auto riadiť, chcel takmer zaplatiť on mne.

Peter Kováč

Kancelária so šampanským

To však nie je všetko, čo nájdete v oáze menom Volvo XC 90 Excellence. Môžete v ňom dokonca pohostiť vášho partnera, do rúk mu môžete dať špeciálny ručne opracovaný a krištáľový pohár na šampanské. Ten má navyše špeciálnu stopku, ktorá presne drží pohár na mieste po celý čas jazdy, nepoložíte si ho teda na stolík.

Ale ani nemusíte. A čo si doň nalejete? V stredovom tuneli, ktorý delí kabínu, nájdete chladničku. Áno, môžete si ju naplniť (podobne ako ja jogurtmi alebo mäsom – bolo teplo a išiel som na dlhú cestu) šampanským či vínom. Priestor máte rovno na dve fľaše. Navyše si v chladničke môžete vychladiť aj samotné poháre. Alebo si ich tam len odložiť.

Auto má však miesto aj na tretiu fľašu. Ja som tento „alkoholový potenciál“ nevyužil, ale počas cestovania som si uvedomoval, ako veľmi vám spríjemní cestu. Môžete ju položiť priamo do stredu pri zadných sedadlách do špeciálneho držiaka.

Peter Kováč

Ten navyše dokáže aj malé kúzlo. Ak tam máte položenú fľašu, môžete si ju na mieste ďalej nechať chladiť alebo dokonca aj zahrievať. Raz za čas si tam môžete dať aj kávu. Všetko ovládate prostredníctvom malého tabletu. Miesto na štvrtú, prípadne piatu fľašu som už nenašiel. Ideálnym riešením môže byť však kufor.

A čo ak sa vzadu začnete nudiť? K dispozícii máte aj unikátne držiaky na tablet, ktorý si môžete nechať pred sebou a vychutnávať film či surfovať na internete. Ak sa rozhodnete pracovať, každý tu má k dispozícií vlastný stolík. Napríklad všetko to, čo teraz čítate, som napísal práve na zadných sedadlách tohto SUV, už teda viem, ako sa cítia „milionári“.

A úprimne, nie je to vôbec zlé. Jednoducho si naň položíte notebook, necháte sa masírovať sedadlami a občas si niečo odpijete. Toto nie je biznis class, ale skutočná prvá trieda. Jedno mi však chýbalo v tejto obývačke na kolesách. Luster.

Peter Kováč   

Masér a čistý vzduch

A keď som už začal o sedadlách, Švédi, samozrejme, vyhodili zozadu klasickú „lacnú“ lavicu a nahradili ju luxusnými kreslami, ktoré sú takmer na nerozoznanie od tých vpredu. Majú však odlišné perforovanie kože s vlastným elegantným vzorom.

Môžete si ich nastaviť do akejkoľvek polohy a okrem bežných vychytávok, ako vyhrievanie alebo odvetrávanie, sú teda aj masážne. Aj medzi stretnutiami si užijete skutočný relax a na výber máte z piatich rôznych „masérov“ v troch intenzitách.

Okrem toho v tejto verzii máte na nohy o 5 centimetrov viac ako v klasickej XC 90, no to ešte dokážete zvýšiť. Zozadu sklopíte miesto pre spolujazdca a jazda naberá úplne iný rozmer. Hoci, áno, nemáte priestor „na ležanie“, ale zle sa cítiť nebudete. Technika sa stará aj o to, čo dýchate. Do vnútra sa dostane len vzduch vyčistený od škodlivín.

Peter Kováč

Reklama na ticho

Existujú aj ďalšie prvky výbavy, ktoré povyšujú jazdu na nový level. Všetky sklá sú dvojité, dvere pri zatváraní len ľahko a elegantne spomalia, aby nerobili hluk. Úžasné, že mysleli aj na takéto detaily. Navyše batožinový priestor je od kabíny oddelený presklenou priehradkou, ktorá ďalej odhlučňuje interiér. A to nie je všetko, čo sa urobilo kvôli maximálnemu tichu v kabíne.

Na 21-palcových kolesách sú špeciálne pneumatiky na potláčanie hluku. Navyše toto auto je hybrid a dokáže jazdiť len na elektrickú energiu. A tak na kvalitnom asfalte (ak sa vám nejaký na Slovensku podarí nájsť) a v elektrickom režime počujete, ako v aute dýchate. Označiť to, čo nastane ako ticho, je len slabé slovo.

Tento pocit si však dlho nevychutnáte. Energia v batériách vydrží asi na 21 kilometrov. Je to však hybrid, ktorý dokáže pracovať aj s benzínovým motorom, a teda vašej duši dá pocit, že šetríte emisie a robíte niečo aj pre prírodu, Volvo však musíte často nabíjať. Dokáže to síce aj za jazdy, ale váš vodič by sa mal starať o to, že batérie budú naplno využívané.

Peter Kováč

A s tým vodičom si vôbec nežartujem. Nemá zmysel, aby ste toto auto šoférovali. Vpredu je to „obyčajné“ Volvo XC90, ktoré si môžete kúpiť aj lacnejšie. Malou špecialitkou je len volič automatu. Ten je ručne vyrobený z kusu krištáľu, žiaden plast a ani kov. Môžete si ho však dokúpiť aj v klasickej verzii.

Ak sa však raz za čas posadíte za volant, čaká vás pomerne solídny výkon. Je tam síce malý štvorvalec, ale spolu s elektromotorom prenáša na cestu 400 koní. Čo už nie je žiadne smiešne číslo. Vie to slušne vyštartovať a aj vytrestať iné prémiové značky, ktoré by si chceli na toto Volvo tromfnúť.

Najlacnejší luxus

Za volantom auta naplneného opulentným luxusom sa cítite veľmi dobre. Máte skvelý prehľad o tom, čo sa deje na ceste, v rukách luxusný kožený volant a pred sebou prehľadnú palubovku. Ovládanie či správa celého auta je prakticky totožné s bežným modelom XC90. Ak teda máte hybrid, rozlúčte sa s rezervným kolesom a pripravte sa, že každý večer treba okrem smartfónu, inteligentných hodiniek, tabletu a počítača nabíjať aj vaše auto.

Čo je však výnimočné je fakt, že auto „nekričí“ navonok, ale vo vnútri môžete robiť prezidentské party. Odlišuje sa len pár doplnkami, ktoré opäť pramenia zo Švédska. Symbolom najvyššej výbavy je napríklad korunka, ktorú nájdete vzadu na aute ako označenie, ale aj na koženom kľúči, ako malý, ale veľmi pekný detail.

Peter Kováč

Toto auto má navyše vlastný cenník, ktorý je úplne vyčlenený od toho, ktorý si bežný zákazník môže nájsť. Navyše v tomto aute si nemusíte za nič priplácať. Teda takmer, vyberiete si obľúbenú farbu, a ak vaše srdce ráči, pokojne aj ťažné zariadenie. Určite nie však pre vozík plný štrku, no nejaká tú loďku zvládne utiahnuť.

Čo dodať na záver? Toto je úplný strop švédskeho luxusu, ktorý je iný než ten nemecký. Nájdete tu mnoho detailov, ktoré odkazujú na túto krajinu či ich prírodu. Navyše za tie peniaze je to najluxusnejšie SUV, ktoré si dokážete kúpiť.

Motor: Štvorvalec + elektromoto

Výkon: 320 + 87 koní

Krútiaci moment: 640 Nm

Maximálna rýchlosť: 250 km/h

Prevodovka: osemstupňová

Náhon: všetky kolesá

Nameraná spotreba: komb. 8 litrov na 100 km

Akcelerácia: z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy

Cena testovaného auta: 125-tisíc eur 

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
16. apríl 2024 07:10