StoryEditor

Automobilky zbroja pred brexitom. Varujú pred oslabením

23.06.2016, 09:00

Dnešné voľby o zotrvaní Británie v Európske únie hýbu svetom. Jasné stanovisko pred pár dňami vyjadril aj člen správnej rady BMW, Brit Ian Robertson. Podľa neho by mali Briti v nadchádzajúcom referende hlasovať za zotrvanie krajiny v Európskej únii.

Podľa Robertsona, ktorý sa v Anglicku narodil a vyrastal vo Walese, si Briti plne neuvedomujú, čo všetko je v stávke. „Veľká Británia je prosperujúcou ekonomikou, ale ak si ju predstavíte bez pracovnej sily z Európskej únie, pevne verím tomu, že by nebola v takej kondícii a tak silná ako doteraz,“ hovorí Robertson. Názory šéfa správnej rady snáď ani nemôžu byť iné. BMW vlastní klasické britskej značky Mini a Rolls-Royce a po celom svete zamestnáva 122 700 zamestnancov. Zhruba 7 800 z nich pracuje vo fabrikách vo Veľkej Británii, píše portál iDnes.cz.

A práve britský rodokmeň týchto dvoch značiek využíva automobilka pri predajoch po celom svete. Odchod z EÚ by podľa Robertsona mohol spôsobiť, že pre investorov už nebude tak atraktívnou krajinou. A to aj napriek tomu, že dopyt po prémiových autách je tu pomerne masívny. „Veľká Británia je pre BMW štvrtým najväčším trhom. A tento trh je tak silný, že tu vždy budú prebiehať nejaké investície. Ale súčasťou jeho príťažlivosti je tiež schopnosť exportu a importu a možnosť vykonávať ho z logistického hľadiska čo najjednoduchšou cestou,“ dopĺňa Robertson.

Väčšinu britských značiek v súčasnosti vlastnia zahraniční investori a Robertson tvrdí, že práve prístup na trhy naprieč 28 štátmi Európskej únie zohral pri získavaní týchto investorov kľúčovú úlohu. Či už išlo o investorov z Nemecka, Spojených štátov, Japonska alebo Indie. Britský autopriemysel vyprodukuje ročne cez jeden a pol milióna áut. Vlani to bolo 1 595 697 áut, to je najlepší výsledok za posledných desať rokov (rekordný bol rok 1972 s dvoma miliónmi vyrobenými autami). Priamo v automobilkách pracuje v Británii 160 tisíc ľudí a ďalších 600-tisíc je na ne napojené (dodávatelia, predajcovia áut, služby).

Okrem malovýrobcov a slávnych značiek zameraných na špeciálnej kategórie áut, ako sú Aston Martin, Lotus alebo McLaren, je britský autopriemysel veľmi pestrý. V ostrovnom kráľovstve sídli niekoľko vývojových centier, dizajnérske štúdiá, špecializované laboratóriá používané okrem iného pre homologizáciu áut pre EÚ, ale tiež tam má sídla väčšina tímov F1.

Tradičné luxusné značky Bentley alebo Rolls Royce dopĺňajú prémiové Jaguar s Land Roverom, Mini. Za povšimnutie stojí, že všetky vyššie menované značky dnes nepatrí britským vlastníkom. Jaguar a Land Rover patrí Indom (Tata), Bentley Volkswagenu. Veľmi paradoxná je situácia značky MG Motor - kedysi slávny výrobca športových áut po kríze britského autopriemyslu v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch zanikol, dnes značku oživuje čínska automobilka SAIC, ktorá sa teraz MG snaží vrátiť na britský trh a dokonca otvorila v Longbridgi továreň.

Veľké továrne a vývojové centrá majú v Británii hlavne zahraničné automobilky: Nissan, Honda, General Motors alebo Toyota. Pozícia britského autopriemyslu je však v porovnaní so situáciou pred desiatkami rokov iná. V päťdesiatych rokoch bola Británia druhým najväčším výrobcom áut na svete s množstvom domácich značiek, dnes je na štrnástej pozícii a väčšinu značiek vlastnia zahraničné spoločnosti. Do EÚ putovalo v minulom roku 53 percent áut vyrobených v Británii.

Neil Winton, novinár servera The Telegraph má iný názor: „Výrobcovia automobilov ako napríklad Ford alebo BMW by mali akceptovať výsledky referenda a upustiť od argumentov, že ak nezostaneme v Európskej únii, poškodí to našu ekonomiku,“ napísal vo svojom stĺpčeku.

„Tieto nadnárodné spoločnosti zaujíma iba ich vlastný prospech. Optimálnym stavom by pre nich bola svetová vláda s jedným globálnym trhom. Títo automobiloví giganti ešte nepochopili, že referendum o brexite je o tom, kto nám bude vládnuť. A nie o tom, či náš týždenný plat bude o desať libier väčší alebo menší.“ Winton tiež pripomína, že sa v roku 2002 automobilky vyhrážali, že ak Británia neprijme euro, odsťahujú svoje továrne do kontinentálnej Európy.

01 - Modified: 2024-04-24 12:48:19 - Feat.: - Title: Nemecko a Veľká Británia plánujú spoločne vyvinúť diaľkovo ovládanú húfnicu 02 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 03 - Modified: 2024-04-23 20:08:29 - Feat.: - Title: Britské stíhačky budú v Poľsku. Tusk so Sunakom a Stoltenbergom rokoval o bezpečnosti 04 - Modified: 2024-04-23 16:10:08 - Feat.: - Title: Pri hrozbe sú pripravení na vojenskú protiakciu. Poľský a britský minister obrany rokovali vo Varšave 05 - Modified: 2024-04-23 15:29:36 - Feat.: - Title: Albánec dostal na súde v Londýne za pašovanie ľudí deväť rokov väzenia
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. apríl 2024 19:04