04.03.2016, 00:00

Slovensko stavia nový superšportiak. Bude prelomový

Nemusíme byť len výrobná hala, kde sa skladajú autá. Dokážeme vyrobiť aj vlastné. Toto je Brutal s výkonom 300 koní.

Pomaly sa blížime k domu, ktorý sa nachádza v dedinke neďaleko Bratislavy. Na pohľad síce vyzerá úplne obyčajne, no práve pri ňom vzniká ďalšia ikona Slovenska. Veď aj mnohé najlepšie firmy sveta vznikli v garáži. Pri bráne nás už čaká Marian Lušpai mladší. Vedie nás k autu, na ktorom bude napísané Made in Slovakia.

A to nie kvôli tomu, že ho tu, bez urážky, len poskladajú na nejakej linke. Ale vďaka faktu, že sa tu vymyslelo, navrhlo a postavilo úplne od základov.

Dočkali sme sa teda prvého predstavenia auta. Premiérovo sme ho po prvýkrát uvideli v útulnej garáži, kde takmer celé vznikalo. Dostalo meno Brutal a jeho vývoj trval deväť rokov. „Musím povedať, že počas vývoja sme narazili na veľmi veľa slepých uličiek. 

Ak by sme sa im vyhli, ušetrili by sme tri či štyri roky. No aj keď s dnešnými vedomosťami by sme auto dokázali postaviť už za rok, treba dodať, že s iným rozpočtom,“ povedal Marian Lušpai starší, pre ktorého je toto auto snom, prácou, ale aj oddychom. 

Malý slovenský superšportiak má špičkové parametre. Aktuálne ho poháňa 300-koňový motor od Subaru. Samozrejmosťou je manuálna prevodovka, prepracovaná aerodynamika, vlastné brzdy a dokonca aj podvozok. Pri stavbe Slováci používali špičkové materiály, ako aj karbón. Snímka

Meno Brutal zodpovedá tomu, čo má auto vyjadrovať. Má to byť niečo surové, automobilové a zároveň to musí mať emóciu. „Mali sme aj iné návrhy. Napríklad jeden z fanúšikov nám navrhol, aby sme auto premenovali na Bohatiera. No nebolo to úplne ono a ostali sme radšej pri našom názve,“ povedal Lušpai a dodal, že názov musia pochopiť aj v zahraničí a v iných jazykoch.

Sme v garáži a pozeráme sa na nový superšportiak, ktorý je podľa tvorcov na 98 percent hotový. „Chýba už len nastriekať ho a dokončiť detaily,“ upresňuje Lušpai. Auto už má za sebou aj prvé testy a ostré jazdy. Dedinka, v ktorej vzniká, je navyše neďaleko slovenskej mekky motoristického športu, pri Slovakia ringu.

A tam Brutal zažil jednu zo svojich prvých jázd. „Nastavovali sme tlmiče, geometriu a celkovo testy dopadli nad očakávania,“ hovorí Lušpai. Zatiaľ to vyzerá na ideálny scenár.

Toto je však len prototyp. Auto sa v budúcnosti plánuje stavať v malých sériách, ručne a u nás na Slovensku. Prvý kus ostane doma u tvorcov, no ďalšie budú stavané na zákazku. Ich výroba bude trvať zatiaľ asi 9 mesiacov. 

 

Malý slovenský superšportiak má špičkové parametre. Aktuálne ho poháňa 300-koňový motor od Subaru. Samozrejmosťou je manuálna prevodovka, prepracovaná aerodynamika, vlastné brzdy a dokonca aj podvozok. Pri stavbe Slováci používali špičkové materiály, ako aj karbón. Snímka

Slovensko nie je vo výrobe takýchto áut nováčikom. Nemyslím teraz na Porsche, ktoré sa tvorí v bratislavskom Volkswagene, ale na Pragu R1 či už K1 Attack. Malé a športové autá tu jednoducho majú už svoju tradíciu. „Pri stavbe sme sa hrali s každou skrutkou, s každým detailom, aby sme sa dostali na čo najnižšiu hmotnosť,“ hovoril Lušpai o detailoch stavby.  

Brutal však nebude obyčajné auto. Už názov hovorí, že to bude niečo surové, a tak sa rozlúčte so všetkým, čo vám môže ovplyvniť jazdu. A rovnako ako pri pretekárskom špeciáli zabudnite na klimatizáciu, posilňovač riadenia, dokonca aj elektrické ovládanie okien či systém ABS. 

Je to iný koncept ako klasické autá na cestách. Toto má byť čistý zážitok pre šoféra a zábava na voľné chvíle, nie auto, s ktorým budete chodiť do práce a na nákupy.

Pri otázke, čím bude Brutal špeciálny, som odpoveďou, že bezpečnosťou, ostal mierne zarazený. Lušpai však vsádza na iné, než elektronické doplnky. A tak má auto špeciálny rám či niekoľkobodové pásy ako v špeciáloch na okruhoch.

 

Malý slovenský superšportiak má špičkové parametre. Aktuálne ho poháňa 300-koňový motor od Subaru. Samozrejmosťou je manuálna prevodovka, prepracovaná aerodynamika, vlastné brzdy a dokonca aj podvozok. Pri stavbe Slováci používali špičkové materiály, ako aj karbón. Snímka

Jazda má byť oproti iným autám, ktoré stretávate na cestách každý deň, neporovnateľná. Brutal má motor uložený v strede a celá jeho sila putuje na zadné kolesá. „Brutal sa správa pri vysokých rýchlostiach úplne inak ako normálne auto“, tvrdí Lušpai.

 Postaviť auto u seba doma v garáži úplne od základov nie je lacné a ani jednoduché. Podľa jeho tvorcu potrebujete na to, aby ste postavili vlastné funkčné auto, určitú dávku naivity. A aj peňazí. Koľko stál vývoj, sme sa nedozvedeli, no s vtipnou poznámkou: „Ak by som vám to povedal, musel by som sa rozviesť,“ úsmevne poznamenal Lušpai. Auto nemá za sebou žiadneho obrovského investora a vďaka tomu má Lušpai slobodu pri rozhodovaní a nikto mu priamo nediktuje podmienky.  

Brutal používa upravený motor, prevodovku a stĺpik riadenia. Takmer všetko ostatné na aute je vyrobené vlastnoručne len pre toto auto. Pri stavbe dostalo priestor niekoľko poradcov a technológov. Je to však aj taká malá rodinná firma, kde si každý určil vlastnú úlohu.   

Malý slovenský superšportiak má špičkové parametre. Aktuálne ho poháňa 300-koňový motor od Subaru. Samozrejmosťou je manuálna prevodovka, prepracovaná aerodynamika, vlastné brzdy a dokonca aj podvozok. Pri stavbe Slováci používali špičkové materiály, ako aj karbón.  

Malý slovenský superšportiak má špičkové parametre. Aktuálne ho poháňa 300-koňový motor od Subaru. Samozrejmosťou je manuálna prevodovka, prepracovaná aerodynamika, vlastné brzdy a dokonca aj podvozok. Pri stavbe Slováci používali špičkové materiály, ako aj karbón. Snímka

„Už máme prvého záujemcu o dodanie tohto auta ako platformy. Teda, chce Brutal, ale bez motora,“ hovorí Lušpai. Auto pôjde do zahraničia. Pri otázke, aký bol najťažší moment alebo či stavbu niekedy chceli ukončiť, sme dostali zápornú odpoveď. Toto museli dobojovať a dokončiť. 

A aj vďaka tomu sme sa mohli po prvýkrát dotknúť nového auta, sadnúť si doň a dokonca ho počuť naštartované. To bol asi najsilnejší moment, keď Brutal ožil. Že je to špecialita, ukazuje už len svojimi dverami, ktoré sa otvárajú smerom hore, nie do strán ako na obyčajnom aute. 

Svojím poslaním a stavbou je Brutal určený najmä pre nadšencov. Nie je to auto pre bežných vodičov a cieľovým zákazníkom nie je obyčajný motorista, ale niekto, kto chce zažiť pravý zážitok z jazdy. Ani cena takéhoto auta nemá byť najnižšia. Všetko závisí od toho, že sa auto stavia ručne a na zákazku.  

Brutal je pekný odkaz na to, že autá sa u nás nemusia len montovať  pre iné zahraničné automobilky, ale že ich dokážeme navrhnúť a samostatne vyrobiť.

Brutal na Slovakia Ringu. Snímka

Viac o Brutale sa môžete dozvedieť priamo na Facebooku alebo na stránkach samotných tvorcov. 

Brutal

Motor: Subaru Boxer Turbo

Obejm: 2,0 l

Výkon: 300 koní (možnosť osadiť motor do výkonu 600 koní) 

Zrýchlenie: Z 0 na 100 kilometrov za hodinu 3,9 sekundy

Hmotnosť auta: 800 až 900 kilogramov podľa konfigurácie 

Prevodovka: Manuálna - 5 stupňová 

Rozvor: 2624 mm

Šírka a výška: 1940 x 1190 mm