StoryEditor

Najlepšie SUV? Paradoxne Porsche preskočilo všetkých

29.02.2016, 04:28
Autor:
HNstyleHNstyle
Prečo by mal človek kupovať Macan, keď môže mať Q5, alebo dokonca Tiguan? Lebo je to „úplne iný level“.

Nie je žiadnym tajomstvom, že Macan vychádza z Audi Q5. Tajomstvom tiež nie je prístup koncernu VW Group. Snaží sa fungovať efektívne a ekonomicky zdieľaním platforiem, motorov, prevodoviek, bezpečnostných, elektronických aj interiérových komponentov. Vlastne je jednoduchšie hovoriť o tom, čo jednotlivé značky koncernu nezdieľajú - debata bude iste kratšia. Ako je na tom v celom guláši Porsche? Je Macan hoden hŕby peňazí, ktoré si zaň pýtajú?  

Nerozumejte mi zle, narážky na zdieľanie komponentov z mojej strany nie sú výčitka. Naopak, je to logické vyústenie do situácie efektívnej produkcie podobných až rovnakých áut pre rôzne trhy, klientelu a náskok pred konkurenciou. Všetko pre má však svoje proti. Koncernové autá sa až priveľmi podobajú. 

Nie vzhľadom, ale prakticky všetkým ostatným - jazdnými vlastnosťami, ponukou výbav, systémami, ale aj poruchami a trvácnosťou. No nebolo by fér vyčítať to len VW Group. Na tento systém efektivity vývoja a produkcie postupne nabiehajú všetky veľké svetové automobilové koncerny, alebo aliancie.

Tí, ktorí to robia až teraz, vlastne zaspali. VW Group a niektorí iní to robia už 2 desaťročia a veľmi z toho profitujú. A to je cieľ, zarobiť viac a minúť menej. Každý podnikateľský subjekt sa snaží priblížiť tomuto ideálu.

Natíska sa legitímna otázka, prečo kupovať drahší, prémiovejší typ, keď takmer to isté ponúkne ľudová alternatíva za citeľne menšie peniaze? Prečo by mal človek kupovať Macan, keď môže mať Q5, alebo dokonca Tiguan? Ak chcete poznať odpoveď, pohodlne sa usaďte. Je tu ďalší komplexný videotest. V ňom okrem mnohého iného zistíte, že hovoriť o Macane len ako o superluxusnej a športovej Audi Q5 je neznalosť a veľká dehonestácia. 

Osobne som doposiaľ v lepšom stredne veľkom SUV nejazdil. Ale ani v drahšom. Žiadne drahšie totiž v tejto triede asi neexistuje. Začína to už pri konštrukcii, Macan zďaleka nie je len o dizajne a výbave. S Audi Q5 má len úplný konštrukčný základ.

Je však o 43 mm dlhší, o 36 mm širší, má vlastné motory, prevodovku, systémy podvozka, brzdy, nastavenie pruženia aj celý interiér. Vskutku je lepšie hovoriť o tom, čo má s Q5 spoločné. Narozpráva sa toho oveľa menej. Niektoré komponenty sú prevzaté priamo z Audi. Sú celkom na očiach, čo je dôvod na výčitku. Ale inak…

O príchode menšieho SUV od Porsche sa hovorilo celé 4 roky, než sme ho v roku 2014 konečne spoznali. Vyrábajú ho v rovnakej fabrike ako typy Panamera a Cayenne v Lipsku. Marketingové oddelenie tvrdí, že Macan je skonštruovaný ako ešte športovejšie SUV než je Cayenne.

A to je pecka, lebo Cayenne je najšportovejším veľkým SUV. Okrem toho, že je agilnejší, mrštnejší a aerodynamickejší, má dvojspojkovú 7-st. prevodovku PDK, Cayenne pre spoločnú platformu s Touaregom využíva klasický 8st. automat s hydrodynamickým meničom.

Pre väčšinu sveta sú v ponuke síce len 3, no zato fakt špičkové motory V6 s objemom 3,0 litra. Najslabšou verziou je už beztak supersilný Macan S Diesel 3,0 V6 TDI. Má 190 kW (258 k) a 580 Nm. Strednou alternatívou je Macan S, v ktorom je 3,0 V6 biturbo benzín s 250 kW (340 k) a 460 Nm. Vrcholom je nateraz verzia Macan turbo s rovnakým motorom vyladeným na 294 kW (400 k) a 550 Nm. 

Na niektorých trhoch je k dispozícii aj 4-valcová verzia s motorom EA888 známym z Octavie RS, či Golfa GTI s výkonom 237 k a 350 Nm. Neskôr sa má do ponuky dostať ešte Macan 2,0 TDi. Nie som si celkom istý, či tieto motory majú čo v Macane hľadať, no aj Porsche si musí týmito riešeniami vylepšovať celoprodukčný priemer emisií.

Pritom je to smiešne, že nariadenia nútia automobilky vyrábať modely, ktoré by inak v ponuke nemali, len nech to v tabuľkách vyzerá dobre. Čo na tom, že to skoro nik kupovať nebude? A čo na tom, že v absolútnom sčítaní, na ktorom by malo záležať ako na jedinom, tých emisií bude vlastne ešte viac? Priemer je super! A "všetci" sú šťastní... či?

Macan je najlepším SUV svojej kategórie. Prakticky v každom smere prevyšuje konkurentov, aj čo do komfortu, ticha vnútri, v športových jazdných vlastnostiach aj schopnosťami v teréne. Špeciálne v kombinácii so skvelým vzduchovým pružením, vďaka ktorému pre rýchlu jazdu klesá a pre offroad zásadne stúpne.

Konkurentov však deklasuje aj cenou, preto nie je celkom fér porovnávať ho s každým autom v tejto kategórii. Macan je totiž superprémiovka. Základná cena je od 65 000 €, testovaný kúsok sa vyšplhal slušne cez 90 000 €. No vo veľmi málo prípadoch potvrdím, že Macan je hoden peňazí, ktoré zaň pýtajú.

Porsche Macan S Diesel (2015)

PLUSY:

+ skvelý v každom smere

   (okrem drobností vpravo),

+ dizajn, prestíž,

+ odmeraná kombo spotreba 7,4 l/100 km,

+ sport chrono balík auto zásadne zmení,

+ kvalita spracovania interiéru, 

+ luxus z každého detailu

  (okrem Audi ovládačov),

+ špičkové audio Bose,

+ historický odkaz - kľúč a budíky ako 911,

+ prevodovka PDK vie všetko - hladkať aj biť,

+ už základ má ohromný prebytok výkonu,

+ perfektná ergonómia,

+ skvelý volant,

+ sedačky a možnosti ich nastavenia

   (síce viac komfortné, ale to je ok),

+ v režime comfort ozaj pohodlné auto,

+ dva stupne športovosti,

+ vypínateľné PSM (ESC),

+ vzduchové pruženie je nutná výbava,

+ offroad režim auto zodvihne na 23,5 cm,

+ skvelé jazdné vlastnosti,

+ trakcia aj v zlom počasí,

+ neúnavné brzdy.  

MÍNUSY:

- manuálne radenie PDK pákou je opačne!

- viacero komponentov z Audi,

- prekvapivo ťažký, až 1925 kg bez vodiča,

- zadná kamera sa špiní a je nepoužiteľná,

- cena príplatkov.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
24. apríl 2024 06:47