Celkovo 32-tisíc áut pod značkou Škoda bude v marci na Slovensku zvolaných do servisov kvôli emisnému škandálu koncernu Volkswagen, kde patrí aj táto česká automobilka. „Ide o 26-tisíc priamo importérom dovezených áut plus šesť tisíc individuálne kúpených,“ upresňuje číslo Karel Sklenář, konateľ Škoda Auto Slovensko. Podľa neho zákazníci o začatí sťahovacej akcie budú včas informovaní a účasť bude dobrovoľná.
Analytici preto neočakávajú záplavu zákazníkov v servisoch. Jednak preto, lebo dotknuté autá sú funkčné a môže sa na nich naďalej jazdiť. „Do veľkej miery to bude závisieť od toho, ako to Škoda bude komunikovať a ako, napriamo alebo aj cez médiá, sformuluje informáciu o význame úpravy,“ hovorí Martin Jesný, analytik Slovenského automobilového inštitútu.
Náklady na opravu budú hradené príslušným predajcom. Zo značky Škoda ide o modely Fabia, Roomster, Rapid, Octavia, Yeti a Superb s naftovými motormi typu EA 189. Tieto autá boli vyrobené v rokoch 2009 až 2013. Najnovších modelov by sa problémy s emisnými kvótami nemali týkať.
Úspešný rok 2015
Škoda napriek škandálu materskej firmy mala na Slovensku úspešný rok 2015. Predala vyše 16-tisíc osobných áut, čo je o niečo viac ako v minulom roku. Nárast ťahali najmä firemní zákazníci. „V tomto roku čakáme podobné čísla, pričom si chceme zachovať pozícii jednotky na trhu s viac ako 20 percentným trhovým podielom,“ dodal Sklenář.
Celosvetovo Škoda predala v minulom roku 1 055 500 áut, čo bol 1,8 percentný nárast oproti roku 2014.
Najúspešnejšia bola táto česká automobilka na tradičnom stredo a zapadoeurópskom trhu. Horšie predaje mala v Rusku, kde sa im dodávky prepadli o viac ako tretinu. Jej predaje na čínskom a indickom trhu stagnovali.
Plyn nad elektrinu
Škoda vsádza aj na výrobu áut s alternatívnym pohonom. Verí najviac plynu, konkrétne autám s pohonom CNG. „Vidím obrovský potenciál v autách s pohovom na stlačený zemný plyn, ktoré sú dostupnejšie a ekologickejšie,“ tvrdí Sklenář.
Hoci aj pri týchto autách, ktoré sú drahšie ako benzínové či dízlové, je problém v nedostatočnej tankovacej infraštruktúre. Elektrické autá majú zatiaľ budúcnosť v mestách, kde nemusia prekonávať veľko vzdialenosti. „Na dlhšie trasy sú zatiaľ kvôli malej výdrži baterky a riedkej sieti nabíjacích staníc nie veľmi vhodná,“ dodáva Jozef Baláž, hovorca Škoda Auto. Odborníci na motory veria skôr na budúcnosť hybridných áut a v ďalekej budúcnosti sa budú presadzovať aj vodíkové motory.
Stávka na popularitu SUV
Automobilka z Mladej Boleslavy vsádza v tomto roku aj na výrobu SUV automobilov. Okrem Yetiho chcú na trh priniesť úplne nový a väčší typ SUV. Jeho meno a výzor predstavia v septembri na autosalóne vo Frankfurte. „ Som presvedčení, že tento nový sedemmiestny model poriadne rozvíri vody na slovenskom trhu,“ tvrdí Sklenář.
SUV autá sú v posledných rokoch stále populárnejšie nielen vo svete, ale aj na Slovensku. „Jeden z hlavnych dôvodov je, že zákazníci majú záujem, v rôznych segmentoch o niečo väčšie auto ako hatchback,“ vysvetľuje Jesný.
U niektorých ľudí je SUV obľúbené kvôli pohodlnejšiemu nastupovaniu alebo nakladaniu detí, keďže ide o vyššie autá. Niektorých vyhovuje aj lepší rozhľad a vyšší posed. „Je tam aj čisto emocionálny pocit z väčšieho auta," dodáva Jesný.