27.08.2014, 13:19

Toto je najsilnejší sedan na svete. Dosiahne rýchlosť 326 km/h

Toto je najsilnejší sedan na svete. Dosiahne rýchlosť 326 km/h

BMW M5 alebo Mercedes E 63 AMG na neho nestačí. Dodge Charger SRT Hellcat je výkonnejší a rýchlejší. A ako je u amerických áut obvyklé, tak aj podstatne lacnejší. Nový hit od Dodge je najvýkonnejší a najrýchlejší sedan na svete. Predávať sa začne už v budúcom roku. Jeho maximálna rýchlosť je 326 kilometrov za hodinu. 

Pre prémiové nemecké značky je pokorenie ich najsilnejších modelov o to bolestnejšie, že pokoriteľ fakticky pochádza zo stajne Fiatu (respektíve z novo vytvoreného koncernu FCA). Ten sám nemeckým automobilkám vôbec nekonkuruje, sám priamo vyrába dnes už len malé autá (nepočítajúc Alfu 4C, Ferrari a Maserati), lenže v čase krízy sa výhodne dostal k americkému koncernu Chrysler a ten produkuje trochu inú paletu vozidiel.

Je to samozrejme dané primárne podmienkami na americkom trhu, kde sa síce tiež zmenšuje a sporia, ale v ponuke zostávajú aj bežné a lacné autá poháňané motormi s počtami valcov, na ktoré v Európe v podstate už len spomíname. To platí aj o dvojici modelov v ponuke značky Dodge, Charger a Challenger.

Najväčší sedan

Challenger je klasický „pony car“, čo je kategória amerických športových kupé za rozumnú cenu. Dnes vedľa neho do rovnakej triedy patrí Mustang od Fordu a Chevrolet Camaro. Príbuzný Charger je klasický sedan, ktorý v USA patrí do triedy full size, teda medzi veľké rodinné vozidlá. U Dodge je to najväčší sedan, ktorý má súrodenca v Chrysleri 300. Obe autá tento rok prešli výrazným faceliftom, kupé Challenger sa vyrába od roku 2008 a sedan Charger je v predaji už od roku 2006.

V oboch radoch je vždy najvýkonnejším variantom verzie SRT s osemvalcovým motorom. Úpravy modelu SRT Hellcat sa ako prvé dočkalo kupé Challenger, automobilka ho predstavila v máji tohto roka. Teraz došlo aj na Charger, ktorý je v prevedení SRT Hellcat najsilnejším a najvýkonnejším sedanom na svete.

Charger SRT Hellcat má pod kapotou s pridanými prieduchmi a nasávacím otvorom osemvalec s objemom 6,2 litra s kompresorom. Výkon je monštruózny, motor poskytuje 519 kW, teda 707 koní. Nemenej impozantný je krútiaci moment, ktorý má maximum 881 Nm. Auto nie je ľahké, váži vyše 2 100 kilogramov, ale napriek tomu má extrémne zrýchlenie na stokilometrovú rýchlosť za 3,7 sekundy a maximálna rýchlosť je 326 kilometrov za hodinu. 

Pikantný pohľad na ceny

Pre porovnanie, M5 od BMW je na stovke pomalší o pol sekundy a o desatinku sekundy zaostáva aj najvýkonnejšie Porsche Panamera Turbo S. Obe autá majú aj slabšie motory, čo sa výkonu a krútiaceho momentu týka.

O to pikantnejší je pohľad do cenníka. Dodge síce cenu Hellcatu ešte oficiálne nezverejnil, ale podľa všetkých indícií by nemala výraznejšie prekročiť sumu 60-tisíc dolárov, čo je cena takmer identického Challengeru Hellcat. Pre Európu je k tomu potrebné pripočítať clo a DPH.

Cenu európskych súperov potom navyše zdvihnú modifikácie vyžadované európskymi predpismi a príplatková výbava, ktorá je u Dodge otázkou pár tisíc dolárov, aby v aute bolo všetko, čo v ňom môže byť. Pripláca sa za perleťový lak, adaptívny tempomat, špičkové audio a pár ďalších drobností.

Uvedené sumy jednoducho dokazujú, že v USA vie veľká a silná autá postaviť pomerne lacno. Charger sa nepredáva s menším motorom ako je šesťvalec s výkonom 218 kW, základné osemvalec má výkon 270 kW. Pritom základná cena v USA štartuje na 27 tisícoch dolárov, za osemvalec sa pripláca asi tritisíc dolárov (viac o facelifte radu Charger tu).

zdroj: idnes.cz

Súvisiace články