02.02.2016, 00:02

Ani lietadlo, ani loď. Nemci vzkriesili stroj, ktorý môže spôsobiť prevrat v doprave

Ani lietadlo, ani loď. Nemci vzkriesili stroj, ktorý môže spôsobiť prevrat v doprave

Nemecký tím konštruktérov nedávno predstavil projekt dopravného prostriedku budúcnosti, ktorý by mal skĺbiť výhody lietadla a lode. Stroj nazvaný FlyShip má krídla, ale nevznesie sa vyššie než niekoľko metrov nad vodnú hladinu.

FlyShip by mal slúžiť predovšetkým na prepravu nákladov, ale mohol by prepravovať aj cestujúcich. Na palubu stroja s dĺžkou 37 metrov a s rozpätím okolo 40 metrov by sa malo vojsť až 100 ľudí. Cestujúcim by však nesmelo vadiť, že na palube strávia výrazne dlhšiu dobu než pri ceste lietadlom - FlyShip by mal mať cestovnú rýchlosť okolo 250 km/h. Dopravné lietadlá lietajú približne trojnásobnou rýchlosťou. FlyShip má maximálny dolet 4 500 kilometrov, čo by znamenalo takmer 20 hodín na palube.

Rýchlosť stroja však je veľmi slušná v porovnaní s nákladnými loďami - tie sa zvyčajne dosahujú rýchlosť maximálne okolo 50 km/h. "Naša technológia vypĺňa prázdne miesto medzi lacnou a pomalou lodnou dopravou a medzi drahou a rýchlou leteckou," hovorí Daniel Schindler z konštruktérskeho tímu.

Sploštené lietadlo pár metrov nad hladinou

FlyShip na pohľad pripomína lietadlo, ale nevznesie sa vyššie než niekoľko metrov nad morskú hladinu alebo rovný zemský povrch. Vo vzduchu sa nedrží vďaka "plávaniu" na vzduchovom vankúši (ako napríklad vznášadla), ale vďaka takzvanému dynamickému prízemnému efektu, ku ktorému dochádza práve pri lete vo veľmi malých výškach.

Futuristicky vyzerajúci dopravný prostriedok by mali poháňať dva turbovrtuľové dieselové motory umiestnené na zadnej časti stroja medzi dvojitým stabilizátorom. V trupe má byť umiestnená kabína pre cestujúcich alebo náklad o veľkosti 140 metrov štvorcových. Široký trup prechádza v obrátenú delta krídla.

Stroj s trojčlennou posádkou dokáže štartovať a pristávať na vodnej hladine, a to na pomerne krátkej trati: pre vzlet by mu malo stačiť 600 metrov, pre pristátie 500 m. "Ako pomoc pri zdvíhaní z vodnej hladiny sme vyvinuli prídavný vzduchový vankúš, tvorený stlačeným vzduchom , ktorý vrtule vháňa do skrytej komory v katamaránovom trupe," opísal správanie stroja Schindler pre denník Daily Mail.

Lacnejšie ako lietadlo

FlyShip by mal kombinovať výhody, alebo skôr eliminovať nevýhody leteckej a lodnej dopravy. Hlavnou výhodou majú byť náklady - a to ako obstarávacie aj prevádzkové. FlyShip by mal vyjsť približne 37 miliónov dolárov. Pre porovnanie, obstarávacia cena Airbusu A318 s porovnateľnou kapacitou cestujúcich je cca 70 miliónov dolárov.

Vďaka dieselovým motorom a nižšej cestovnej rýchlosti by potom stroj mal mať oveľa menšie náklady na prevádzku ako klasické lietadlá: výrobcovia uvádzajú spotrebu 250 litrov na hodinu, kým lietadlo s dvoma prúdovými motormi, napríklad už spomínaný A318, výrobcovia zvyčajne udávajú spotrebu cez 2000 litrov na hodinu. Diesel je tiež lacnejší ako letecké palivo.

Nový projekt však má aj svoje nevýhody. Jednou z najväčších je nepríliš veľká kapacita nákladu. Stroj s váhou 39 ton by mal uniesť maximálne 11 ton, čo nie je veľa (porovnávaný A318 zvláda minimálne dvojnásobok). A veľkým obmedzením je aj fakt, že stroj môže fungovať len nad vodnou hladinou. Teoreticky síce môže letieť aj nad zemou, ale prakticky je to kvôli prekážkam a nerovnostiam terénu takmer neuskutočniteľné.

Predchodca pochádzal zo ZSSR

Nejde však o technologickú novinku, skôr o vzkriesenie starého konceptu. S veľmi podobnými strojmi, takzvanými ekranoplánmi, experimentoval v období studenej vojny vtedajší Sovietsky zväz. Ekranoplán okrem letu nad vodnou hladinou dokázal tiež plávať ako loď a letieť vo väčších výškach ako bežné lietadlo - v závislosti na rýchlosti, ktorá mohla byť od cca 80 až do 500 km/h.

Konštruktéri vtedy vyvinuli ako prototypy, tak aj niekoľko funkčných strojov na vojenské účely. Hlavnými výhodami vojenského využitia ekranoplánu bolo napríklad to, že ich neohrozovali napríklad torpéda alebo podmorské míny ako lode. Vďaka veľmi nízkej letovej hladine ich zase nemohli zachytiť radarmi ako bežné lietadlo.

Nemecký Ekranoplán by však mal nájsť využitie predovšetkým v komerčnom sektore. Využiteľný by však mohol byť aj pre vojenské alebo bezpečnostné účely - výrobca navrhuje, že by ho preto mohli využívať napríklad pobrežné stráže pri boji s pirátmi.