14.02.2016, 00:00

Najslávnejšie Ferrari všetkých čias, jeho spojka je unikát

Najslávnejšie Ferrari všetkých čias, jeho spojka je unikát

Testarossa je jedno z najslávnejších ferrari všetkých čias. Strieborný kúsok bez strechy je najdrahším exemplárom modelu, ktorý patrí k automobilovým legendám osemdesiatych rokov. Začiatkom tohto februára sa Testarossa bývalého šéfa Fiatu Gianni Agnelliho vydražila v prepočte za vyše milión dvestotisíc eur.

Ferrari nikdy neplánovalo otvorenú verziu

Testarossu pomenovanú po typicky červeno lakovaných hlavách valcov (testa znamená taliansky hlava, rossa = červený) predstavili v slávnom nočnom klube Lido na Champs Elysees v októbri 1984. Okrem prezentácie pred vybraným publikom prebehla ešte oficiálna premiéra na autosalóne v Paríži. Nástupca modelu BB (Berlinetta Boxer) bolo prvé ferrari stavané pre severoamerický trh hlavne s ohľadom na tamojšie bezpečnostné a emisné predpisy.

Dvorný krajčír maranellských automobilových perál, slovutný Pininfarina, starostlivo ladil dizajn v aerodynamickom tuneli. Boky s charakteristickými lamelami sú poznávacím znakom Testarossy. Dvanásťvalec so štyrmi ventilmi na valec vedel superšport rozbehnúť na tristovku.

Ferrari nikdy neplánovalo otvorenú verziu. Boháči túžiaci po spideri (tak sa u Ferrari tradične hovorí otvoreným verziám) sa teda obracali na karosárne, ktoré ich stavali zo štandardných kupé. Pár objednávok dostal okrem iného práve Pininfarina, niektoré z nich boli pre známeho automobilového labužníka, brunejského sultána.

Ale jednu Testarossu bez strechy Ferrari predsa len vytvorilo. Unikát vznikol v roku 1986 ako darček pre Gianniho Agnelliho, ktorý vtedy slávil 20 rokov pri kormidle Fiatu. Podľa archívu Ferrari začali so stavbou 27. februára 1986 a auto vyšlo z Maranella o štyri mesiace neskôr, 16. júna.

Robotizovaná spojka kvôli Agnellimu

Auto s registračným číslom ZFFTA30B000062897 bolo registrované v Turíne a dostalo špeciálnu registračnú značku TO 00000G. Podľa servisnej knihy vedenej na firmu I.F.I Spa (finančná spoločnosť vlastnená Agnellim) platila záruka od 13. júna 1986.

Ferrari Testarossa Spider. Snímka: Lukáš Hron, Mobil

Farba laku má vo vzorkovníku označenie "Argento 101 / C" a modré prúžky sú "Blu 3282", odtieň kobercov má kód "Blu 168".
Správne ferrari by malo byť červené, ale voľba striebornej metalízy pre unikátny kúsok nebola náhodná. Striebro má totiž v periodickej tabuľke znak Ag a rovnaké sú aj Agnelliho iniciály.

Veľmi zaujímavá je aj robotizovaná spojka. Auto má normálnu prevodovku a tri pedále. Ten spojkový je však doplnený automatizovaným systémom ovládaným tlačidlami na prístrojovej doske. Systém od spoločnosti Valeo umožňuje radiť normálne, ale aj bez ovládania spojky ľavou nohou. Na pokyn tlačidla spojka zopne a je možné radiť. Túto vychytávku namontovali do auta špeciálne kvôli Agnellimu, ktorý mal kvôli závažnej autonehode z mladosti problémy s ľavou nohou. Rovnaký mechanizmus namontovali technici Ferrari tiež do superšportu F40, ktorý dostal Agnelli o tri roky neskôr. Elektricky je ovládaná tiež strecha, ktorá sa skladá pod kryt lakovaný vo farbe karosérie.

V Agnelliho garáži bol strieborný unikát päť rokov. Jedna z najväčších osobností talianskeho povojnového priemyslu auto predala 29. novembra 1991 svojmu priateľovi, ktorého deti teraz auto dali do aukcie s 23 tisíckami najazdených kilometrov. Od minulého týždňa má Ferrari Testarossa Spider nového majiteľa. V parížskej aukcii siene Artcurial ho kúpil európsky zberateľ.