25.02.2013, 00:00

Test HN: Seat vás bude počas jazdy kontrolovať

Tretiu generáciu modelu Seat Leon vyvinuli od základu nanovo. Má minimalistický dizajn.

Snímka: Vladimír Dimov
Zdroj: Vladimír Dimov
Snímka: Vladimír Dimov
Zdroj: Vladimír Dimov


Ostrejšie a presné línie a vyslovene minimalistický dizajn. Päťdverový automobil obsahuje mnoho technológií high-end – v oblasti infotainmentu, asistenčných systémov, pohonného ústrojenstva a podvozku. Novinku, ktorá nás v mnohom milo prekvapila, sme si v rámci testu vyskúšali v športovej verzii FR s motorom 2,0 TDI a s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.

Dravý vzhľad

Vizuálne je kabína nového Seatu Leon mierne posunutá dozadu, kufrová časť je robustná, výrazne modelovaná a obsahuje nové logo Seat, ktoré slúži aj na otváranie dverí batožinového priestoru. Zadné skupinové LED svetlá mierne klinového tvaru vizuálne podčiarkujú šírku vozidla. Leon FR svoj športový charakter ďalej zvýrazňuje imitáciou difúzora v nárazníku a dvoma chrómovanými koncovkami výfuku.

Typickým prvkom nových výrazových prostriedkov dizajnu značky Seat sú lichobežníkové hlavné reflektory. Po prvý raz v kompaktnej triede môžu byť reflektory vytvorené kompletne z vysokosvietivých diód LED. Reflektory z LED osvetľujú cestu pred vozidlom svetlom prirodzenej farby (5 500 Kelvinov), čím znižujú namáhanie očí, pričom inteligentné senzory zabraňujú oslňovaniu protiidúcich vodičov. Nové reflektory high-tech nevyžadujú údržbu, majú nízku spotrebu energie a prednej časti karosérie modelu Leon dodávajú nezameniteľný vzhľad.

Snímka: Vladimír Dimov
Zdroj: Vladimír Dimov


Triezvy interiér

Rázvor osí náprav sa oproti modelu predchádzajúcej generácie zväčšil o 58 milimetrov, preto nový Seat Leon poskytuje viac miesta pre vodiča, pasažierov i batožinu. Na palube je tento fakt zreteľne cítiť, a to nielen v pozdĺžnom, ale aj v priečnom smere. Nami skúšaná verzia FR mala nižšie položené, športovejšie tvarované predné sedadlá. Zadné sú delené v pomere 60:40, sú vybavené úchytmi pre detskú sedačku Isofix. Batožinový priestor má základný objem 380 litrov, čo predstavuje oproti predchádzajúcej generácii zväčšenie o 39 litrov, ocenili by sme však nižšiu nakladaciu hranu.

Jazda autom v noci je pôsobivá vďaka náladovému osvetleniu interiéru. Jemne svietiace LED diódy v čalúnení dverí zvýrazňujú kontúry dizajnu kabíny, dodávajú jej viac elegancie a zároveň zlepšujú orientáciu posádky v tme. Stredová konzola, natočená k vodičovi, horizontálne delený prístrojový panel je dvojfarebný s mäkkou povrchovou úpravou.

Snímka: Vladimír Dimov
Zdroj: Vladimír Dimov


V interiéri je celkovo 12 odkladacích priestorov a päť uzavretých odkladacích schránok vo dverách a stredovej konzole, ako aj pred a medzi prednými sedadlami. Tu je aj miesto na prípojné terminály, ktoré sa montujú na želanie a umožňujú pripojenie externých multimediálnych zariadení k systému infotainmentu. Nový Seat Leon prináša novú generáciu audionavigačného systému, ktorý má dotykový monitor s uhlopriečkou až 14,7 cm. Má osem reproduktorov, solídny zvuk a ovláda sa mimoriadne intuitívne.

Snímka: Vladimír Dimov
Zdroj: Vladimír Dimov


Úspora aj ovládateľnosť

Nízka pohotovostná hmotnosť je jednou z veľkých predností nového modelu, oproti predchodcovi je menšia o 90 kilogramov. Základná verzia má pohotovostnú hmotnosť iba 1 113 kilogramov. Inteligentná štruktúra karosérie zaručuje, že vozidlo má nízku hmotnosť a vysokú bezpečnosť. Ľahšia stavba pozitívne vplýva na úsporu paliva a, samozrejme, aj na jazdné vlastnosti.

Podvozok nového modelu má športový a agilný charakter, vodič spoľahlivo cíti spätnú väzbu. Súčasťou vybavenia skúšanej verzie FR bol aj systém Seat Drive Profile, ktorým môže vodič meniť nastavenie auta. Prepína sa charakteristika posilňovača riadenia a pedála akcelerátora, a to v troch režimoch – eco, komfort a šport. Okrem nich je k dispozícii aj štvrté individuálne nastavenie. Podľa nastaveného režimu sa farba LED vo dverách prepína medzi bielou (komfort, eco a individual) a červenou (sport).

Snímka: Vladimír Dimov
Zdroj: Vladimír Dimov


Milý detail. Efektívna sila nafty

Seat Leon prišiel na naše cesty v týchto dňoch – s výkonnými a úspornými naftovými motormi TDI a benzínovými motormi TSI v objemovom rozpätí od 1,2 do 2,0 litra. Všetky majú turbo a priame vstrekovanie paliva. My sme si vyskúšali turbodieselový štvorvalec 2.0 TDI so systémom štart/stop, ktorý operoval výkonom 110 kW (150 k), maximálny krútiaci moment bol 320 Nm. Výrobcom udávanú priemernú spotrebu 4,1 litra nafty na 100 kilometrov sa nám nepodarilo dosiahnuť, hodnotu 5,6 l/100 km však vzhľadom na zimnú prevádzku považujeme za veľmi prijateľnú.

Snímka: Vladimír Dimov
Zdroj: Vladimír Dimov



Dvojlitrový motor umožňuje veľmi svižné jazdné výkony. Bezpečnosť, ako aj komfort jazdy zvyšujú asistenčné systémy vodiča. Auto sleduje prípadnú šoférovu únavu, automaticky mu pomáha prepínať diaľkové svetlá a dokonca aj „drží“ auto v jazdnom pruhu. Asistenčný systém na báze kamery monitoruje čiary vodorovného dopravného značenia na ceste a pomocou elektromechanického posilňovača riadenia robí automatické korektúry smeru jazdy, ak má vozidlo tendenciu vybočiť z pruhu bez zapnutých smerových svetiel na príslušnej strane. Na kvalitných a čistých cestách funguje tento systém spoľahlivo, v žiadnom prípade však nenahrádza vodiča. Ak nezaznamená pohyb volantom, po zopár sekundách sa vypne. Čas, keď budú autá jazdiť samy, je stále budúcnosťou. Chytrá elektronika, akou operuje aj nový Leon, je však celkom určite vítaná. Zvyšuje bezpečnosť i komfort každodennej prevádzky.

 

Snímka: Vladimír Dimov
Zdroj: Vladimír Dimov

Snímka: Vladimír Dimov
Zdroj: Vladimír Dimov

Snímka: Vladimír Dimov
Zdroj: Vladimír Dimov
 

 

Technické špecifikácie:

Seat Leon FR Ecomptive
Motor: 2,0 TDi CR
Výkon: 110 kW (150 k)
Krútiaci moment: 320 Nm
Prevodovka: 6-st. manuál
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,4 s
Maximálna rýchlosť: 215 km/h
Rozmery: (d/š/v): 4 263/1 818/1 444 mm
Priemerná spotreba: 4,1 l/100 km
Cena: 20 990 eur


Citroën C4 Exclusive

Motor: 2,0 HDI
Výkon: 113 kW (150 k)
Krútiaci moment: 340 Nm
Prevodovka: 6-st. manuál
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,6 s
Maximálna rýchlosť: 207 km/h
Rozmery: (d/š/v): 4 329/1 789/1 498 mm
Priemerná spotreba: 4,9 l/100 km
Cena od: 20 090 eur

Kia Cee´d TX
Motor: 1,6 CRDi VGT
Výkon: 94 kW (128 k)
Krútiaci moment: 260 Nm
Prevodovka: 6-st. manuál
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,9 s
Maximálna rýchlosť: 197 km/h
Rozmery: (d/š/v): 4 310/1 780/1 470 mm
Priemerná spotreba: 3,7 l/100 km
Cena od: 20 190 eur

Snímky: Vladimír Dimov